Tämän takia vuoden 2012 F1-autot ovat rumia

Varoitus: uusissa formuloissa saattaa olla rujo keula.

Stefano Domenicali loihe Ferrarin Wrooom!-tapahtumassa lausumaan, että uusi Ferrari ”ei ole erityisen kaunis, koska teknisten sääntöjen rajoitukset eivät jätä juuri liikkumavaraa”. Suomeksi auto on ruma, koska eräs tulevan kauden sääntömuutoksista on hölmö.

Muutos koskee keulaa, jota FIA on halunnut turvallisuussyistä madaltaa. Ohjaamon etupuolella runko on tähän saakka saanut olla 62,5 senttimetriä korkea, mutta 2012 sääntöihin tehtiin lisäys, jonka mukaan rungon etureunan (siis kohdan, johon keulakartio kiinnittyy) sekä keulakartion maksimikorkeus on vain 55 senttiä. Muutos johtuu siitä, että kuljettajan päätä suojaava pehmuste on matalimmalta kohdaltaan juuri tuon 55 sentin korkuinen.

Perusteistaan huolimatta sääntömuutos vaikuttaa varsin typerästi toteutetulta. Miksei saman tien madalleta koko keulaa vallankin, kun vuoden 2014 säännöissä keulan kärjen maksimikorkeus on 25 senttiä? ”Osa talleista halusi, että rungon etuosaa koskeviin sääntöihin ei muutoin puututa, vaikka etureunan pitääkin olla korkeimmalta kohdaltaan matalampi”, selittää Marussian Pat Symonds. ”Uskon, että tämä tulee johtamaan melko rumiin autoihin”, hän jatkaa.

Syynä muutosvastarintaan on se, että tallit voivat näin pitää kiinni korotetusta keulasta pienellä muutoksella. ”Jotkut tulevat tekemään ratkaisun, jossa on selkeä porras keulan etuosassa. Näin keulan alle nimittäin jää hieman enemmän tilaa, jota hyödyntää”, Symonds selventää.

Aivan kaikissa autoissa keularatkaisua ei kuitenkaan tulla näkemään, tai ainakaan Marussiassa kyömynokkaa ei ole. ”Me yritimme kovasti hyödyntää keularatkaisun, mutta emme saaneet sitä toimimaan. Niinpä päätimme tehdä jotain hieman tavallisempaa”, tunnustaa Symonds.

Mitäkö Symondsin mainitsema porras tarkoittaa käytännössä? Maailman paras ja samalla ainut F1-tekniikkaa käsittelevä bloggari Craig Scarborough on piirtänyt uusista vaatimuksista havainnollistavan piirroksen. Käytännössä tultaneen näkemään hieman Dallaran GP2-auton keulaa muistuttavia ratkaisuja, joissa keulan reunat ovat etuakselin kohdalla kohollaan keskikohtaan nähden. Myös tästä ”Scarbs” on piirtänyt kuvan. Teknistä jargonia ymmärtävien kannattaa lukea koko blogimerkintä.

Pat Symondsilla oli kosolti muutakin sanottavaa Motorsport Magazinen podcastissa.

About these ads

2 kommenttia

  1. F1 technical -foorumin hahmo amouzouris on skaalaillut Scarbsin sivuprofiilipiirroksen kauden 2011 autojen valokuviin. Tällaiset vertailut ovat aina hieman epätarkkoja, mutta viimevuotisista McLarenin nokka vaikuttaisi mahtuvan myös uusiin raameihin.
    Vertailukuva: http://img687.imageshack.us/img687/7175/f1noses.jpg
    Foorumipostaus: http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=11660

    1. Kas. Vallan mielenkiintoinen kuva.

      Selvennyksenä, keulan sijaintia määrittää tuon uuden korkeussäännön lisäksi se, että keulalle on edestä päin katsottuna minimipinta-ala ja -halkaisija. Scarbsin piirroksen viiva kera tekstin 275 mm merkkaa (suunnilleen) halkaisijan mittauskohtaa. Jos keulan alle halutaan mahdollisimman suuri tila, tulee keulan olla maksimikorkeudessaan tässä mittauskohdassa, jota porrastus sitten seuraa.

      McLaren-kuva näyttää siltä kuin keula ei siinä täyttäisi tuota minimimittaa, eli mittakaava olisi väärä. Toki rengas sattuu juuri eteen, joten voin hyvin olla väärässä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

Liity 157 muun seuraajan joukkoon

%d bloggers like this: