Hamilton vastaan Massa kolari kolarilta

Lewisin iskä vois jutella Felipen iskän kanssa ja sitten pojat pyytäis toisiltaan anteeksi.

2011 on ollut haasteellinen kausi niin Felipe Massalle kuin Lewis Hamiltonillekin. Felipestä on vaarassa tulla ensimmäinen täyden kauden ajanut Ferrari-kuski vailla ainuttakaan palkintosijaa sitten Didier Pironin vuonna 1981. Lewis taas on ollut ajoittain täysin muissa maailmoissa, ja muutaman huippusuorituksen vastapainoksi on nähty useita täydellisiä virhearviointeja.

Kauden tarina on kuitenkin se, että Hamilton ja Massa ovat löytäneet toisensa radalla jo kaikkiaan viisi kertaa. Seuraavaan on koottu kaksikon tähänastiset yhteentörmäykset.

Monaco

Hamilton yrittää ohittaa Massan Loewsin neulansilmässä. Felipe kääntää sisään, Lewis joutuu väistämään vielä sisemmäs ja McLaren hyppää kanttikivestä päin Ferraria, joka osuu edellä ajavaan Mark Webberiin. Kaikki jatkavat matkaa, mutta tunnelissa Hamilton pääsee Massan sisäpuolelle, mikä pakottaa tämän likaiselle asfaltille ja kaiteeseen. Massan kisa jää kesken, Hamiltonille tuomitaan Loewsin osumasta läpiajorangaistus.

Massa käy tilanteen jälkeen melko kuumana ja vaahtoaa, ettei neulansilmässä voi ohittaa. Pötyä: Michael Schumacher ohitti juuri Hamiltonin tismalleen samassa paikassa. Samoin Massa yrittää ensin vierittää syytä kolaristaan Hamiltonin niskaan, mutta perääntyy sitten ja sanoo autonsa kärsineen osumissa, mikä avasi Lewisille tien sisäkaarteeseen tunnelissa.

Hamilton ei puolestaan lainkaan sulata saamaansa rangaistusta ja valittaa Ferrari-kuljettajan kääntäneen sisään todella aikaisin. Tämä on totta, mutta Massa joutui valitsemaan oman ajolinjansa edellä ajaneen Webberin mukaan, ja liikeen voi sanoa olleen odotettavissa.

Kolarointi meni Hamiltonin piikkiin, mutta keskeytys viime kädessä Felipen omaa syytä. Kumpikaan ei varsinaisesti loistanut myöskään mikrofonin ääressä.

Silverstone

Hamiltonilla on jarrumurheita kilpailun loppupuolella, minkä ansiosta Massa saa hänet kiinni viimeisellä kierroksella. Toiseksi viimeiseen mutkaan, Valen shikaaniin tultaessa Massa jarruttaa ohi ulkokaarteen puoleta, mutta Hamilton ei luovuta. Keskellä mutkaa autot osuvat, mikä lähettää Ferrarin luisuun ja kanttikiven päälle. Tämä pakottaa Felipen leveälle linjalle viimeiseen mutkaan, ja Lewis pääsee sisäkaarteeseen, rinnalle ja niukasti ohi Ferrarin ajautuessa turva-alueelle.

Luja, mutta rehellinen taisto nelossijasta. Pisteet molemmille.

Singapore

 Ensimmäinen tilanne nähdään jo aika-ajoissa autojen hakiessa tilaa viimeiselle aikakierrokselle. Sen sijaan, että Hamilton jättäisi väliä Massaan tekee hän ensin yltiöpäisen ohitusyrityksen, sitten paahtaa ohi ja lopulta pilaa aika-ajokierroksensa Fernando Alonson takana.

Kilpailussa Hamilton jarruttaa Massan rinnalle ulkokaarteen puolelle. Mutka on kuitenkin selvästi brasilialaisen, joka kääntää sisään normaalisti. Mitä tekeekään Lewis? Kääntää liian aikaisin ja tuhoaa etusiipensä Ferrarin takarenkaaseen, joka puhkeaa. Hamiltonille tuomitaan läpiajorangaistus.

Syyllisestä ei tarvitse juuri keskustella, mutta kilpailun jälkeiset tapahtumat ovat kerrassaan omituista teatteria. Massa löytää Hamiltonin kesken haastattelun ja nykäisee tätä olkapäästä sanoen ”Good job mate” varsin ironiseen sävyyn. TV-kameroille Felipe kyseenalaistaa Lewisin kyvyn käyttää järkeään ja ehdottaa, että Lewisin isän tulisi puuttua asiaan. Hamilton hermostuu Massan käytöksestä ja pakenee varikkotiloihin.

Virhe oli jälleen Hamiltonin, minkä hän tällä kertaa myönsi, joskin vasta seuraavana päivänä. Massa puolestaan puhui jälleen melko pehmeitä.

Suzuka

Massa tavoittaa Hamiltonia nopeasti 130R:ssä ja radan suoristuessa Ferrari nousee McLarenin rinnalle. Hamilton ei näytä tajuavan Felipen olevan rinnalla, vaan ajaa tätä päin. Ferrarin etusiiven päätylevy sekä pohja vaurioituvat. Lewis pyytää osumaa anteeksi heti kilpailun jälkeen ja kertoo peiliensä tärisseen niin, ettei niistä nähnyt. Lisäksi hänen autonsa rengas vuosi hitaasti, eli varikolle selviäminen yhtenä kappaleena lienee ollut päällimmäisenä mielessä. Massa on ymmärrettävästi jälleen hieman tuohtunut. Tuomaristo ei näe syytä rangaistukseen.

Hieman epäonninen sattumus rengasrikosta johtuen. Vastuu on toki Hamiltonin.

Intia

 Tällä kertaa ohitusta yrittää Hamilton. Vasemmalle taittuva viitosmutka on varsin nopea ohituspaikaksi, mutta McLaren pääsee Ferrarin rinnalle hyvissä ajoin ennen kaarretta. Massa ei kuitenkaan reagoi Hamiltonin läsnäoloon mitenkään, vaan kääntää mutkaan normaalisti. Lewis yrittää perääntyä, mutta turhaan. Autot koskettavat, molemmat päätyvät turva-alueelle ja McLaren menettää etusiipensä. Massa nähdään syylliseksi ja hän saa läpiajorangaistuksen.

Massa ei jaa tuomariston näkemystä, vaan näkee myöhäisen jarrutuksen ja ideaalilinjan pitämisen olleen hänelle ainoa vaihtoehto. Hamiltonin puolesta esitetty argumentti on, että hän oli jo niin lähellä, että Felipen olisi tullut reagoida. Kilpailun jälkeen nähdään lisää teatteria, kun Lewis kertoo yrittäneensä lähestyä Massaa lähtöruudukossa hiljaisen hetken aikana. Felipe taas kertoo pitäneensä yritystä varsin onnettomana.

Tilanne on jakanut jonkin verran mielipiteitä, mutta mielestäni Massa oli täysin väärässä. Hamiltonin ainoa virhe tilanteessa oli perääntyä.

Yhteenveto

Minun laskujeni mukaan tilanteista kolme oli Hamiltonin syytä yhden jäädessä Massan kontolle. Kuka sitten aiheutti vältettävissä olleen kolarin ja kuka ei, eli jaettiinko rangaistukset oikein? Minusta Singaporen ja Intian rangaistukset olivat täysin päivänselviä tapauksia, kun taas sekä Monacon että Japanin tilanteista voi esittää myös lopputuloksesta poikkeavan argumentin melko pätevin perustein. Monacossa Felipellä voi sanoa olleen vaikutus kolarin syntyyn ja toisaalta Japanissa Hamilton käänsi selkeästi päälle. Täten rangaistusten jakautumista 2-1 Lewisille voinee pitää varsin oikeudenmukaisena.

Entäpä kuljettajien kommentit? Minulle Massan reaktio tilanteisiin on ollut pettymys, vaikka mielipaha on toisaalta ollutkin ymmärrettävää. Missä on se Felipe, joka otti karvaan tappion vastaan niin komeasti Brasilian GP:ssä 2008? Nyt hän on ollut se, joka on vienyt kaksikon välienselvittelyn hiekkalaatikkotasolle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: