Kimi Räikkösen paluu – näin siinä tulee käymään

Tai sitten ei. Kristallipalloni on yhtä sumuinen kuin aina, joten seuraavassa on pyritty kartoittamaan Kimin mahdollisuuksia.

Kimi Räikkösen paluuhuhut ovat velloneet sen verran pitkään, että jokseenkin kaikki itseään merkittävänä pitävät moottoriurheiluvaikuttajat ovat ehtineet tarjota asiasta mielipiteensä. Suurin osa on muistanut epäillä Kimin motivaatiota, ja arvaukset ovat vaihdelleet Speed TV:n toimittaja Will Buxtonin Mansell McLarenilla –vertauksesta varovaisen optimistisiin

Onko kalusto kunnossa?

Oli motivaatiota tai ei, tulee Kimin suoritustaso riippumaan hänen uuden tallinsa onnistumisesta. Lotus Renault GP:n suorituskykyä on kuitenkin hyvin hankala arvailla; periaatteessa tallilla on valmiudet jopa huipulle, mutta kaudesta 2011 muodostui vertaistaan hakeva syöksykierre. Kauden alussa haalitut palkintosijat vaihtuivat viimeisistä pistesijoista taisteluun, ja suorituskyvyn lasku tuli selväksi viimeistään Vitali Petrovin turhautuneista kommenteista Abu Dhabin kilpailun jälkeen. Petrovin mukaan auto ei kehittynyt kauden aikana lainkaan.

Tallin selitys ongelmille oli muista poikkeava pakoputkiratkaisu. Periaatteessa pakokaasujen syöttö auton massakeskipisteen kohdalle tarkoittaa, että toisin kuin muiden käyttämässä ratkaisussa, ei auton tasapaino muutu aliohjaavaan suuntaan kaasua painettaessa. Tämän piti olla idean suurin vahvuus, mutta toisin kävi. Pirellin takarenkaat olivat nimittäin Bridgestoneja heikommat, ja erityisesti mutkien ulostulossa takapään lisäpito oli tarpeen. Täten pakokaasut diffuusoriin syöttäneillä talleilla olikin käsissään mainio työkalu Pirellien ongelman kompensointiin, kun taas mustat autot kärsivät siitä koko kauden.

Rengasongelmien lisäksi talli ei kertomansa mukaan koskaan saanut pakoputkiratkaisusta tuulitunnelitestien lupaamaa suorituskykyä. Silti on vaikea uskoa, että pakoputkijärjestelmän ongelmat olisivat koko totuus. Voi toki olla, että autoa ei sen monimutkaisuuden johdosta pystytty lainkaan kehittämään, mutta tallin tilanne oli muutenkin jokseenkin sekasortoinen.

Teknisen osaston menetykset eivät nimittäin ole enää yksittäisiä tapauksia, vaan kyseessä näyttää olevan pikemminkin joukkopako. Tämän vuoden pahimpiin menetyksiin kuuluvat pääsuunnittelija Tim Densham sekä tallista kilpailuviikonlopun aikana päävastuun kantavan team managerin tehtävää hoitanut Steve Nielsen. Nielsenin tilalle palkattu John Wickham puolestaan viihtyi tallissa vain muutaman kuukauden ennen kuin ilmoitti myös eroavansa.

Sivustaseuraajan silmään näyttää kovasti siltä, ettei taustalla ole kaikki hyvin. Huhut talousvaikeuksista ovat olleet toistuvia siitä lähtien, kun Genii osti ensi kaudella Lotuksena tunnettavan tallin, ja autossa onkin kosolti tilaa uusille sponsoreille. Todellista syytä ongelmiin voi vain arvailla, mutta on selvää, että Kimi siirtyy keskelle murrosta.

Onko Kimi yhä entisensä?

Minusta F1:n sääntömuutosten pitäisi sopia Räikköselle kuin nyrkki silmään. Useilla kuljettajilla on ollut vaikeuksia Pirellin renkaisiin tottumisen kanssa, mutta Kimin millintarkaksi kehutun ajotyylin pitäisi sopia maailmaan, jossa renkaan kulumisella on merkitystä. Samoin Kimi on aina ollut kuljettajista se, joka on tarkalleen tiennyt, mihin autonsa ohitustilanteessa asettaa, mikä tuskin on haitaksi renkaiden ja DRS:n ansiosta lisääntyneissä kaksinkamppailuissa.

Kimin nopeaa omaksumiskykyä on sitäkin usein kehuttu, eikä vauhtiin pääsemisen pitäisi olla ongelma, mikäli auto peruskäytökseltään hänen hanskaansa sopii. Moni on verrannut tilannetta Michael Schumacherin ongelmiin, mutta millä tapaa Schumi muka on sopiva verrokki? Siinä missä saksalainen olisi jo pitkään päässyt mukaan ikämieskilpailuihin, elää 32-vuotias Räikkönen niitä vuosia, jolloin F1-kuskit ovat perinteisesti olleet parhaimmillaan. Vanhojen mestarien paluutarinat ovat keskenään todella erilaisia, ja otaksun tästäkin tulevan omanlaisensa.

Entä se M-sana? Räikkönen ei vaikuta tyypiltä, joka palaisi, jollei siihen todella olisi poltetta. Liekin sammuminen mahdollisten vastoinkäymisten tai jatkuvan huomion johdosta lienee ihan todellinen uhkakuva, mutta oikeasti tiedän Kimistä vain sen, ettei hänen liikkeittensä ennustaminen ole mahdollista.

Miten Kimin käy?

Räikkösen Williams-sopimusta varten minulla oli povaus valmiina – lopputulos on sama kuin Damon Hillillä aikanaan Arrowsin ratissa. Lotuksen tilanne on kuitenkin niin epäselvä, että mahdollisuuksia on liki mihin vain kohtuullisesta menestyksestä aina noloon rypemiseen. Tallin kannalta valinta oli minusta ilmiselvä: Robert Kubican jälkeen Lotus tarvitsee johtavan kuljettajan ja Räikkösestä siihen on, mikäli kaikki onnistuu. Nähtäväksi jää, onko ratkaisu hyvä myös Kimille.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: