Näin F1-tallia ei tule nimetä

Brasilian GP:n yhteydessä kuultiin, että HRT aikoo vaihtaa nimensä ”Espanjan kansallistalliksi”. Oli virallinen muoto sitten Spanish National Team tai vain hitusen vähemmän myötähäpeää herättävä Escuderia España, palautti Saksassa autonsa tekevä ”espanjalaistalli” mieleeni muita aikanaan varmasti mainioilta tuntuneita nimi-ideoita.

Lola BMS Scuderia Italia

Scuderia Italian täytyy olla HRT:n uuden johdon esikuva. Se, että italialainen formulatalli, joka ei ole Ferrari nimeää itsensä maansa edustajaksi, on toki vielä huomattavasti harhaisempaa kuin tehdä sama Espanjassa.

Tässä tallin 1993 käyttämässä nimessä on muutakin omituista. BMS tarkoittaa Brixia Motorsportia, omistaja Beppe Lucchinin vanhaa urheiluautotallia, ja viittaa Lucchinin kotikaupunkiin Bresciaan. Säännöt puolestaan vaativat tuolloin, että rungonvalmistajan nimen on oltava osa tallin nimeä, joten myös Lola tuli liittää mukaan. Englantilaispajan nimi kansallistuntoa huokuvan loppuosan edessä on eittämättä melkoinen kirsikka kakun päälle.

Lucky Strike Reynard British American Racing BAR Honda

Jo nimestä huomasi, ettei BAR-johdon huomio ollut alkuvuosina pelkästään urheilullisessa menestyksessä. Tarina kertoo, että tallin motorhomessa oli 23 puhelinlinjaa, ja Bernie Ecclestonelta kysyttiin mielipidettä moiseen megalomaniaan. ”He tarvitsevat ne”, totesi Bernie, ”vastatakseen kaikkiin tiedusteluihin siitä, ovatko he jo saaneet pisteitä.”

Kertauksena F1-tallin nimi koostuu yleensä nimisponsorista sekä tallin ja mahdollisesti moottorintoimittajan nimestä. BAR:n nimeen on saatu mukaan sponsori, tekninen yhteistyökumppani, moottorintoimittaja sekä tallin nimi niin auki kirjoitettuna kuin lyhennettynäkin.

Sekavuutta selittää hieman se, että myös tässä tapauksessa rungon nimi on jouduttu liittämään mukaan sekoittamaan soppaa. Toisin kuin saattaisi ajatella, se ei kuitenkaan ole Reynard, joka käytännössä vastasi niiden tekemisestä, vaan BAR.

Team Haas/Lola-Haas/Beatrice/FORCE

Tämä puolentoista kauden mittaiseksi jäänyt projekti 1980-luvun puolivälistä on kuulu ennen kaikkea siitä, että autojen suunnittelusta vastasivat seuraavan vuosikymmenen juhlituimmat F1-nerot Adrian Newey ja Ross Brawn. Kukaan ei vaan tunnu tietävän, millä nimellä talliin tai sen autoihin tulisi viitata. Otsikon kaikkia nimiä nimittäin käytetään.

Virallisesti tallin nimi oli Team Haas (USA) Ltd, autot puolestaan tunnettiin nimellä Lola. Kilpa-autotehdas itse ei kuitenkaan ollut millään muotoa osallinen Haasin autojen suunnitteluun, vaan ne teki FORCE (Formula One Race Car Engineering). Lola-nimi niille lätkäistiin, koska tallin omistaja Carl Haas vastasi Lolan jälleenmyynnistä USA:ssa.

Koska kaikessa tässä on hyvin vähän järkeä, viitataan talliin joskus myös pääsponsori Beatricen nimellä ilmeisesti sillä ajatuksella, että se on sentään ilmiselvästi liitettävissä autoon. Tai oli, kunnes F1 matkasi Etelä-Afrikkaan 1986 ja autot värjättiin valkoisiksi, koska Beatrice ei halunnut tulla millään muotoa liitetyksi apartheidiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: