Romain Grosjeanin purgatorio

Nyt tiedän, ketä Lotus-kuljettajaa kannattaa kannattaa 2012.

Lotus (se Enstonessa majaansa pitävä F1-talli siis) on tänä aamuna vahvistanut kuljettajakaksikkonsa olevan kauden 2012 mielenkiintoisin: Romain Grosjeanista tulee Kimi Räikkösen uusi tallikaveri.

Moni muistanee Grosjeanin ensimmäisen yrityksen 2009 melkoisen sekasorron keskellä. Nelsinho Piquet sai kenkää ranskalaistulokkaan tieltä, ja tästä silmistyneenä kanteli hän tallin kieltämättä häikäilemättömästä toiminnasta Singaporen GP:ssä 2008.

Sotku lopetti niin Piquet’n kuin tallin silloisen johdonkin F1-urat, mutta suurin välitön kärsijä oli Grosjean. Debytointi F1:ssä kesken kauden on hankalaa parhaimpinakin aikoina, mutta myrskyn silmässä autolla, jota Fernando Alonso nimitti lähtöruudukon huonoimmaksi siitä tulee liki mahdotonta.

Grosjean ei siis vakuuttanut, ja kauden 2010 hän aloitti kirjaimellisesti tyhjän päällä. Renault’n kehitysohjelman tuki loppui kuin seinään tallin järjestäessä toimintaansa uudelleen, ja jopa jatko pienemmissä formulaluokissa oli mahdotonta. Ensimmäinen ajopaikka löytyi uudesta GT-autojen MM-sarjasta, jonka ensimmäistä kilpailuviikonloppua Grosjean suorastaan dominoi. Tähtäin oli kuitenkin formuloissa, jonne hän joutui tekemään paluun takaoven kautta.

Tuo takaovi tuntee nimen Auto GP (entinen Euro3000), joka on Italiassa majaansa pitävä, alkujaan vanhojen F3000-autojen hautuumaaksi perustettu kilpasarja. Luokan vanhoihin mestareihin lukeutuvat sellaiset suuruudet kuin Felipe Massa ja Augusto Farfus, ja siihen osallistuu myös DAMS, Renault’n uuden F1-tallipäällikön Eric Boullierin talli.

Yhteen DAMSin kolmesta autosta ei ollut löytynyt vakituista kuskia, ja sarjan kolmantena kilpailuviikonloppuna Spassa sai Grosjean mahdollisuuden. Tuloksena oli paalu, voitto ja kakkossija sekä 18 pistettä 19 mahdollisesta. Vauhti oli yhtä mainiota myös kauden kolmessa viimeisessä kilpailussa, ja lopulta Grosjeanista kruunattiin sarjan ylivoimainen mestari huolimatta siitä, että kolmasosa kilpailuista oli jäänyt ajamatta.

Auto GP –mestaruus ei ole maailman arvostetuin palkinto; jos sanoo sarjan nauttivan kulttimainetta, liiottelee vain hieman. Tässä tapauksessa mahdollisuus kuitenkin osoittautui Romainille äärimmäisen tärkeäksi, sillä hänen suorituksensa tekivät vaikutuksen Boullieriin. GP2:ssa DAMS oli samoihin aikoihin suurissa vaikeuksissa, ja kaipasi herätystä. Tallipäällikön päätöksellä Jerome D’Ambrosio hyllytettiin Hockenheimin kilpailusta ja tuuraajaksi valittiin tarinan sveitsiläis-ranskalainen päähenkilö.

Grosjeanin tuolloisesta asemasta Renault’n hierarkiassa nähtiin Saksassa huvittava osoitus: Renault’n väreihin maalattuun autoon kapusi DAMSin haalareita kantanut kuljettaja. Tulos (18. ja 19. sija) ei epäonnistuneen aika-ajon johdosta vielä mairitellut, mutta ensi kertaa kauden aikana DAMSin autosta oli vauhdin puolesta kärkipäähän. Liike käänsi tallin suunnan: seuraavassa kilpailussa Unkarissa D’Ambrosio teki paluun ja oli pistevauhdissa, ja kotikilpailussaan Belgiassa hänen vauhtinsa olisi riittänyt voittoon ilman teknistä vikaa.

Belgiassa DAMSin ratissa oli jälleen myös Grosjean. Tallin toinen kuljettaja Ho Pin Tung loukkaantui Unkarissa, mutta tuurauspestinä alkanut keikka venyikin koko loppukauden mittaiseksi Tungin joutuessa etsimään ajopaikan muualta. Loppukauden suorituksillaan (kaksi palkintosijaa sekä D’Ambrosion päänahka) Grosjean sai Boullierista vankkumattoman tukijan, joka teki hänestä osan Renault’n F1-tallin ostaneen Geniin Gravity-kuljettajaohjelmaa, ja joka halusi hänet GP2-tallinsa tähdeksi kaudeksi 2011.

Tämän viimeisen mahdollisuuden kuninkuusluokkaan pääsyyn Grosjean sitten käyttikin. GP2 on sarja, jossa kuljettajia arvotetaan myös kokemuksensa perusteella, ja F1-hylkiön on näytettävä jotain hyvinkin erityistä todistaakseen itsensä. Mestaruus tallissa, joka ei yleensä ole ollut kärkipäätä, ja jonka toisesta kuljettajasta ei ollut haalimaan pisteen pistettä, osoittautui riittävän vakuuttavaksi esitykseksi.

Miten Grosjeanin sitten käy? Paha sanoa. Hän ei olisi ensimmäinen juniorisarjojen raketti, joka jää F1:ssä pelkäksi tussahdukseksi. Tietäkää silti, että Kimi Räikkönen saa tallikaverikseen monissa liemissä keitetyn kuljettajan, joka on viimeisen kahden vuoden aikana osoittanut niin taitonsa, intohimonsa kuin periksiantamattomuutensakin. Käytti Romain toisen mahdollisuutensa tai ei, on se joka tapauksessa erittäin ansaittu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: