Näin kaapattiin Adrian Newey

Adrian Neweyn merkityksestä on kirjoitettu tarpeeksi. Tämä on kertomus siitä, kuinka Newey nykyiseen kotiinsa päätyi, ja kuinka hän on tuota kotia rakentanut.

Ron Dennis ei ole suuri Red Bull Racingin ystävä. Kun Red Bull alkoi julkaista formulavarikolla lehteä, Red Bulletinia, kielsi Ron tuon ”kiistanalaisen julkaisun” McLarenin tiloissa. ”Vain juomayhtiö”, sanoi puolestaan Lewis Hamilton ennen kauden 2011 alkua, ja todisti koulutuksen menneen perille.

Dennisin ensimmäinen ärsytyksen aihe oli Red Bull Energy Station, yhtiön omistaja Dietrich Mateschitzin ideoima varikkopytinki, jonne kaikilla oli vapaa pääsy, ja jossa melskettä oli aivan liikaa McLaren-päällikön pedanttiin makuun. Ensi kertaa tuo valtava laitos nähtiin F1-kilpailussa San Marinon GP:ssä 2005 McLarenin omien tilojen viereen pystytettynä, eikä Dennis ollut otettu.

Monia muita rakennus kuitenkin kiinnosti, eräänä heidän joukossaan McLarenin tekninen johtaja Adrian Newey. Red Bull Racingin tuore tallipäällikkö Christian Horner huomasi Neweyn kiinnostuksen ja pyysi tämän peremmälle. Monacossa Star Wars -teemaan puettu Energy Station sijaitsi jahdilla, ja jälleen oli Newey paikalla. Horner alkoi elätellä haaveita suunnittelijatähden palkkaamisesta.

Horner uskoutui David Coulthardille, RBR:n tuoreelle ykköskuljettajalle ja Neweyn monivuotiselle McLaren-työtoverille. Coulthard oli heti mukana juonessa, ja hänen kontaktiensa kautta järjestyi 2005 heinäkuussa illallinen osallistujinaan Red Bullin ilosanomaa levittämään tullut DC, Horner itse sekä Adrian Newey vaimoineen. Neweyn siirtymisestä Red Bullin riveihin ei vielä puhuttu, mutta suunnittelija ja tallipäällikkö löysivät nopeasti yhteisen sävelen, ja Horner uskoi havainneensa jotain, mihin tarttua.

”Vaistosin, että Newey oli turhautunut McLarenilla”, kertoi Horner myöhemmin. ”He eivät olleet kohdelleet häntä kovinkaan hyvin, eikä hänen ja Ronin välillä vaikuttanut olevan kovinkaan erityistä sidettä. Lisäksi hänen sopimuksensa oli loppumassa.”

Neweyn turhauma perustui Dennisin lisäksi työtapaan; McLarenin suunnitteluosastolla oli käynnissä muutos, jonka tarkoituksena oli jakaa vastuuta yhä laajemmin. Järjestelyn hyödyt olivat toki selvät: paitsi, että malli parhaimmillaan mahdollistaa nopeamman kehityksen, on talli aiempaa vähemmän riippuvainen yksittäisestä henkilöstä.

Osa on kuitenkin havainnut työtavan hankalaksi omaksua. Ferrarille vastikään siirtynyt Pat Fry sai Maranellossa johdettavakseen Nic Tombazisin, joka oli työskennellyt hänen kanssaan myös McLarenilla, ja teki mielenkiintoisen huomion: Ferrari saa Tombazisista enemmän irti kuin McLaren sai. Ongelman ydin piillee siinä, että johtava suunnittelija joutuu keskittymään yhä enemmän koordinointiin ja organisointiin itse suunnittelun sijaan. Erityisen rampauttavaa tämä oli Neweylle, joka on parhaimmillaan johtaessaan joukkojaan edestä, piirustuslautansa takaa.

Niin kävikin, että Newey tarttui Hornerin täkyyn, ja lokakuussa 2005 lensi kaksikko Salzburgiin Mateschitzin vieraaksi. Nuori tallipäällikkö oli ennen matkaa varoittanut pomoaan Neweyn kovasta palkkavaatimuksesta, mutta totuus tuli hänelle itselleenkin yllätyksenä: Hornerin arvio oli vain kolmasosa suunnittelijaneron todellisesta vaatimuksesta! Mateschitz kuitenkin suostui ja sopimus viimeisteltiin vielä samana viikonloppuna.

Parhaisiin välineisiin tottunutta Neweya odotti  uudenlainen haaste: Red Bullilla ei ollut CFD-ohjelmaa, tuulitunneli oli vanhentunut,  ja organisaatio monin tavoin vailla järjestystä. Heikoissa lähtökohdissa piili kuitenkin mahdollisuus – rakennusvaiheessa ollut talli oli mahdollista muovata omiin toimintatapoihin sopivaksi. Ensi töikseen joutui Horner lunastamaan Neweya jo Williamsilla palvelleen piirustuslaudan Martin Whitmarshilta mittavaa hyväntekeväisyyslahjoitusta vastaan. Pian alkoi sopeutus Neweyn filosofiaan, jonka eroavuuden McLarenin mallista Horner mielellään vahvistaa:

”Nykyajan F1:ssä tekninen johtaja on yleensä nimenomaan johtaja, joka johtaa puhetta tapaamisissa sekä vastaa strategisista päätöksistä, muttei puutu varsinaiseen suunnittelutyöhön. Adrian piirtää auton pinnat itse, jonka jälkeen ne päätyvät aerodynaamikkojen ja suunnittelijoiden käsiin. Hän stimuloi ja rohkaisee heitä, ja molemmat tahot pystyvät hyödyntämään toisiaan. Hänet voi nähdä nojaamassa jonkun pöytään katsomassa auton komponenttia tai rungon osaa.”

Jos tähtisuunnittelijan merkitystä punaisen härän voittokulussa välillä liiotellaankin, tuntuu Neweyn rooli tallin rakennuksessa jäävän usein melko vähälle huomiolle. Hän oli se pala, jonka ympärille Mateschitz ja Horner ovat palapelinsä rakentaneet, ja johon johto luotti läpi kasvukipujen hankalina ensimmäisinä vuosina. Tällä hetkellä Red Bull Racing näyttää hyödyntävän tärkeimmän teknisen osaajansa kyvyt liki täydellisesti.

Tuo teknisen johtajan toimintatapojen ympärille rakentuminen saakin miettimään, mikä mahtaa olla tallin kohtalo Neweyn lähtiessä. On hankalaa kuvitella, että kahden viime vuosikymmenen juhlituinta suunnittelijaa voisi korvata toisella henkilöllä sen kummemmin taitojen kuin etenkään lähestymistavan puolesta, tai että tyystin toisenlaiseen toimintatapaan siirtyminen kävisi käden käänteessä. Toisaalta on epäselvää, aikooko Red Bull ylipäätään jatkaa kuninkuusluokassa niin pitkään, että Neweyn korvaajan etsiminen on tarpeellista…

Yleensä en ilmoittele lähteitäni, koska se on jokseenkin mahdotonta. Tässä tapauksessa on kuitenkin paikallaan kertoa, että Neweyn ja Red Bullin neuvottelujen yksityiskohdat sekä Christian Hornerin kommentit ovat peräisin Motorsport Magazinen tammikuun 2012 numeron artikkelista ”Lunch with Christian Horner” .

One comment

  1. Red Bullilla ymmärrettiin heti alkuun jotain, mitä Dennis ei luultavasti tule koskaan tajuamaan. Toisaalta McLarenin tai Ferrarin tapaisen kolossin mukautuminen uuteen malliin ei ole kovin nopeaa tai aina edes mahdollista. Pienuudessa on puolensa ja tulee hieman mieleen 90-luvun Benetton, vaikka siellä oli mielestäni useampi tekijä menestyksessä. Brown, Byrne, Walkinshaw ja Briatore. Niin ja se yks saksalainen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: