Hetkiä vuodelta 2011

Roska silmässä, siis hyvällä tavalla.

4. Fernando Alonso ja Ferrari 375

Vanhoilla autoilla kurvailtavat näytösajot ovat yleensä tylsähköjä tapahtumia sikäli, että kuljettajat ovat hyvinkin varovaisia. Samankaltaiset olivat odotukset, kun Fernando Alonso päästettiin Ferrari 375:n, 1950-luvulla F1-ratoja kiertäneen veteraanin rattiin. Enzo Ferrari ei ollut kilpa-autojaan kohtaan tunteikas; vanhat autot purettiin säälimättä, joten säästyneet yksilöt ovat melkoisen arvokkaita.

Paitsi, että auton turvallisuus jättää hieman toivomisen varaa, on 375:n poljinjärjestys erikoinen: kytkin, kaasu, jarru. Alonso ei kuitenkaan autovanhusta säälinyt, ei, vaikka 375:n omistaja Bernie Ecclestone valvoi tapahtumia. Lyhyen harjoittelun jälkeen vei Fernando legendaa tosissaan ja ohjasi sitä kaasulla läpi mutkien. Piti Alonsosta tai ei, oli näytösajo hänen ansiostaan kerrankin tapahtuma.

3. Japanin GP:n jälkitunnelmat

Kilpailunjälkeiset kurkistukset kulissien taa ovat usein olleet BBC:n F1-lähetysten parasta antia. Erityisen hyvin BBC onnistui Japanissa, kun maassa kobayashimaiseen suosioon yltävä Jenson Button vei voiton. Jensonin tyttöystävälle, japanilaiselle Jessica Michibatalle voitto oli erityisen tunteikas, eikä voitto reaktiosta päätellen ollut Jensonille itselleenkään aivan tavallinen. Tunneyhteyden lisäksi Japanin GP oli hänelle ensimmäinen voitto kuivassa kelissä ajetussa kilpailussa sitten mestaruusvuotensa 2009.

Samaisessa jälkilähetyksessä BBC sai myös Sebastian Vettelin tunteet pintaan. Juuri mestaruuden varmistaneelle Sebille näytettiin montaasi tuplamestareista jatkonaan Vettelin kuva, eikä yleensä rento saksalainenkaan voinut olla herkistymättä, kuten videon lopussa nähdään.

2. Simona de Silvestro selviytyy mukaan Indy 500:een

Indycar-talli HVM:llä on tapana nimetä autonsa. Vuodeksi 2011 hankittu uusi Dallara sai nimen Janet, ”koska se oli niin kaunis”. Oli – aina tähän hetkeen asti. Indy 500:n harjoituksissa jousitus hajosi, auto lähti lentoon, osui kahdesti kaiteeseen ja päätyi ylösalaisin sekä syttyi palamaan. Janet päätyi työkyvyttömyyseläkkeelle, kuljettaja Simona de Silvestro puolestaan sairaalaan kera palaneiden käsien.

Palvelukseen astui liki vuosikymmenen ikäinen vararunko, rujoutensa ansiosta nimen Pork Chop saanut veteraani. De Silvestro ei lopulta tuuraajaa tarviinnut, vaan pääsi osallistumaan aika-ajoon toisen asteen palovammoista huolimatta. Tilanne oli haastava: pienen tiimin vara-auton piti olla aivan liian huono päästäkseen kilpailuun, nuoren naiskuljettajan taas oli helppo uskoa murtuvan paineen alla rajun onnettomuuden jälkeen.

Indyn omituisen aika-ajojärjestelmän erikoisuuksiin kuuluu se, että ensimmäisen aika-ajon jälkeen tuloksiin kirjataan 24 parasta autoa. On teoreettinen mahdollisuus, että loput yrittäjät tiputtavat tähän joukkoon päässeitä, mutta käytännössä sija 24 takaa paikan itse kilpailuun. Sateen värittämänä aika-ajopäivänä Simona ei horjunut, Pork Chop taas sekä pysyi kiinni asfaltissa että lensi. Kellon lyödessä kuusi ja radan sulkeutuessa tuloslistan 24. rivillä komeili auto 78T kera de Silvestron.

Olen todella huono ennustaja, mutta vuodelle 2012 tahdon tehdä yhden povauksen. Simona on tämänvuotisissa vaikeuksissaan, jotka eivät suinkaan rajoittuneet Indianapolisiin osoittanut sisukkuutta, jonka uskon kantavan läpimurtoon.

1. Jason Richards palkintopallilla Australian GP-viikonloppuna

Australian V8 Supercars ei liene tunnetuin kilpaluokka suomalaiselle. Sarjan iskulause ”Greatest Show on Wheels” kuitenkin kertoo tietämättömille kaiken tarpeellisen.

Jason Richards, eräs sarjan kuljettajista, sai loppuvuodesta 2010 karun uutisen: syöpä. Richards aloitti välittömästi hoitoprosessin ja ajotehtävät saivat jäädä – suurempi taistelu vaati kaiken keskittymisen.

Australian GP:n yhteydessä ajettuun näytöskilpailuun Jasonin kuitenkin sallittiin osallistua. Otsikon linkistä löydätte viikonlopun toisen kilpailun, jossa Richards sijoittui toiseksi, jälkeisen haastattelun. Jos yleensä pidänkin itseäni väärinymmärrettynä kirjallisena lahjakkuutena, en tästä hetkestä osaa mitään kirjoittaa.

Vielä syyskuussa sarjan suurimmassa tapahtumassa Bathurstissa Richards kilpaili oheisluokassa. Jotain hänen asenteestaan kertoo se, että kyseessä oli varasuunnitelma: vielä kesällä hän testasi useasti tallinsa autoa tarkoituksenaan osallistua itse päätapahtumaan.

”Jasen” taistelu ylivoimaista vastustajaa vastaan päättyi 15. joulukuuta 2011.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: