Top 6: Autourheilun monilahjakkuudet

Tällainen lista kaltaiseni F1-hörhön tekemänä on edustava vain tuurilla, mutta aihe kiehtoo minua niin, että tahdon yrittää. Saa väittää vastaan ja etenkin tehdä lisäyksiä.

Aikanaan ei ollut tavatonta, että parhaista parhaat ajoivat kilpaa useilla eri areenoilla. Indy 500:n osallistujalistalta voi löytää nimet Ascari, Fangio ja Stewart, ja onpa sen voittanut jokunen F1-maailmanmestarikin. Samoin oli tavallista, että Formula 1 -kuljettajat ajoivat myös Le Mansin sekä muita urheiluautokisoja. Saavutuksia tarkasteltaessa kaksi oli ylitse muiden: Mario Andretti ja Graham Hill.

Jo vuosikymmeniä on suuntaus ollut se, että kuljettaja erikoistuu siihen tai tähän kilpasarjaan. Poikkeuksia on silti yhä – poimin aktiiveista kuusi mielestäni merkittävintä.

6. Stéphane Sarrazin

Saavutuksia: palkintosijoilla Monacossa (F3000), Monte Carlo -rallissa (IRC) ja Le Mansissa

Sarrazinin kerran lupaavalta näyttänyt formulaura tyssäsi katastrofaaliseen F3000-kauteen McLarenin junioritallissa. F1-ura jäi yhteen tuurauskeikkaan Minardilla, mutta vaihto ralliautoon toi yllättävää menestystä; Subarun asfalttispesialistina ranskalainen keräsi MM-ralleista useita pistesijoja. Sarrazinin leipätyö on kuitenkin kestävyyskilpailuissa, joissa hän on kohonnut Peugeot’n tehdastallin vakiokasvoksi.

5. Kimi Räikkönen

Saavutuksia: F1-maailmanmestaruus, pistesijoja rallin MM-sarjassa, NASCAR-startti Nationwide-sarjassa

Räikkönen on koko aktiiviuransa ajan osoittanut kiinnostusta eri kilpaluokkia kohtaan. Suurta menestystä Kimi ei kuitenkaan ole F1:n ulkopuolella saavuttanut ja kilpakumppanien arvioiden perusteella ralliyritys jäi harrasteluksi – Jäämies olisi voinut panostaa uuteen uravalintaansa huomattavasti kovemminkin. Ainoa kohtuullinen verrokki Sarrazin saavutti asfalttiralleissa vastaavia tuloksia aikana, jolloin kilpailu WRC:ssä oli merkittävästi kovempaa. Voisin kuvitella, että Kimi tulee vielä nousemaan tällä listalla, kunhan on saanut kuninkuusluokasta tarpeekseen.

4. Dario Franchitti

Saavutuksia: 4 IRL/Indycar-mestaruutta, 2 Indy 500 -voittoa, Daytona 24 h -voitto, voittoja DTM:ssä ja ALMS:ssa, NASCAR Sprint Cup -startteja

Mercedes-Benzin avittama loikka DTM:stä USA:han ja CARTiin 1997 poiki erään aikamme monipuolisimmista kilpaurista. Viime vuosina Franchitti on vakiinnuttanut paikkansa Indycarin hallitsijana, mutta kokemusta ja NASCAR poislukien myös menestystä on useista muistakin sarjoista kestävyyskilpailuista koppiautoihin.

3. Juan Pablo Montoya

Saavutuksia: CART-mestaruus, Indy 500-voitto, 7 F1-voittoa, voitto ja Chase-paikka NASCAR Sprint Cupissa, 2 Daytona 24 h -voittoa

Montoya ei ole varsinaisesti profiloitunut suureksi kokeilijaluonteeksi, mutta menestymistä maailman kahdessa kilpailuimmassa autoluokassa ei voi ohittaa. Siirto NASCARiin oli yllätys suksien mentyä ristiin Ron Dennisin kanssa McLarenilla, mutta päätös on osoittautunut onnistuneeksi. Ensimmäinen ovaalivoitto antaa yhä odottaa itseään, mutta monimutkaradoilla Juan on joukon kärkeä. Hetkittäin on näyttänyt siltä, että potentiaalia olisi terävimpäänkin kärkeen, mutta viime vuodet suunta on ollut alaspäin.

2. Tony Stewart

Saavutuksia: USAC Silver Crown – ja Sprint Car -mestaruudet, IRL-mestaruus, hallitseva NASCAR Sprint Cup -mestari

Stewart on kasvanut USA:n moottoriurheiluhuipulle perinteistä reittiä, soraovaaleilla ajettavien Midget- ja Sprint Car -kilpailujen kautta. ”Smoke” ajaa noita kilpailuja yhä, kuten tekee jokunen muukin NASCAR-tähti. Stewartin erottaa muista paitsi hänen IRL-mestaruutensa, myös asenne. Häneltäkin on kerran kielletty muiden kilpaluokkien ajaminen tallin toimesta, vaan hänpä ei suostunut. Salanimellä Smokey Jones ajettu Midget-kilpailu päättyi Stewartin voittoon, minkä jälkeen eri aliaksilla kilpailemisesta on tullut tapa.

1. Sébastien Bourdais

Saavutuksia: 4 ChampCar-mestaruutta, pistesijoja F1:ssä, osakilpailuvoittoja LMS:ssä, ALMS:ssä ja ILMC:ssä, Le Mans -palkintosijoja, osakilpailuvoitto Australian V8 Supercarsissa

Yllä olevista nimistä löytyy niin menestyksekkäämpiä kuin taitavampiakin kuljettajia, mutta Sébastien Bourdais on silti omassa luokassaan. Vanhan ajan Mario Andretti -tyyliin Bourdais kilpaili kaudella 2011 niin vanhalla mantereella Le Mansissa ja muissa kestävyyskisoissa Peugeot’lla kuin Amerikassa Indycarillakin. Kaudeksi 2012 ”Seabass” olisi voinut valita mukavan ja hyvin palkatun pestin kestävyyskilpailuissa, mutta hänen valintansa oli Indycar-kausi pikkutallissa. Bourdais’n nokkavasta olemuksesta voi olla vaikea pitää, mutta tunteella tehtyjä ja haasteita kaihtamattomia uravalintoja on vielä hankalampi olla arvostamatta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: