Kimi Räikkösen paluu ja testisäännön kiertäminen

Hii, tänään se tapahtuu: Kimi palaa formulan rattiin! Itse olen kiinnostuneempi testijärjestelyistä.

Otsikko on provosoiva; Kimi Räikkösen Valenciassa Circuit Ricardo Tormolla tapahtuvan paluutestin kaltaisia tilaisuuksia on järjestetty niin kauan kuin nykyiset testirajoitukset ovat olleet voimassa. Myös Räikkösen faneja kiinnostanee, millaisia rajoituksia tapahtumaan liittyy, ja mitä Kimille jää käteen.

Ajon mahdollistaa se, että kahta vuotta ja sitä vanhemmat autot eivät kuulu testisäännön piiriin. Osa talleista onkin päätynyt ajattamaan vanhoja autojaan saadakseen F1-kilometrejä lupauksille tai muille halukkaille. Lotuksella on oma ohjelma, jonka ansiosta radalle on päässyt jokunen Gravity-manageriyhtiön kuljettaja, Maria de Villota sekä tänään siis Kimi. Anthony Hamilton, Lewisin isä ja Paul di Restan manageri, on hänkin kaavaillut omaa nuorten kuljettajien testiohjelmaa vanhoilla Ykkösillä. Toistaiseksi hanke ei ole edennyt.

Ferrari on vienyt toiminnan askelta pidemmälle. Talli on perustanut Corse Clientin (suomeksi jotakuinkin ”asiakastalli”), joka muun toiminnan ohessa tarjoaa äveriäille autourheiluharrastajille mahdollisuuden ajaa aitoa Ferrarin F1-autoa. Corse Clienti on avainroolissa myös Robert Kubican huhutussa Ferrari-sopimuksessa – Maranellossa on valmiina organisaatio, joka kykenee järjestämään testiohjelman kuntoutuvalle formulakuskille. Samoin Corse Clientin autoilla ajetaan Italian F3-sarjan vuotuinen Ferrari-palkintotesti.

Rajoituksista tärkein liittyy renkaisiin: Pirellin kisakumeihin ei sovi kajota virallisten kilpailu- ja testitapahtumien ulkopuolella. Sitä vastoin italialaisvalmistaja tekee näytösajoja varten ”promorengasta”, joka eroaa aidosta asiasta niin rakenteeltaan, profiililtaan kuin kumiseokseltaankin. Seoksen on kerrottu olevan varsin kova.

Räikkösen työkaluna ensitestissä toimii siis Kubican ja Vitali Petrovin työkalu vuodelta 2010, Lotuksen kilpavärit pintaansa saanut Renault R30. Autojen muutostahtia kuvannee parhaiten Pirellin rengastesteissä käyttämän vuoden 2009 Toyotan kohtalo. Rengasvalmistaja joutui nimittäin viime vuoden puolivälissä toteamaan, että autot olivat kahdessa vuodessa muuttuneet tuottamansa downforcen sekä aerodynaamisen tasapainon suhteen niin, ettei Toyotan ulkoiluttamisesta ollut enää mitään hyötyä.

Tiivistettynä Räikkösen ensitesti ei palvele mitään suurta tarkoitusta, sillä sen kummemmin käytetty kalusto kuin renkaatkaan eivät juuri kerro tulevan kauden haasteista. Kyse onkin paitsi tallin toimintaan tutustumisesta, ennen kaikkea mahdollisuudesta karistaa hieman rallipoluilla kertynyttä ruostetta ennen todellisen työnteon alkamista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: