Rubens Barrichello, tuo sympaattinen brasilialainen

Matti Kyllösen maailmassa likipitäen kaikki formulakuskit suurta punaista saatanaa lukuunottamatta olivat ”sympaattisia”. Ainakin yhden kohdalla arvio osui oikeaan.

Kilpa-autoilun kaltaiseen reikäpäiden lajiin on Rubens Barrichello aina vaikuttanut tavattoman herkältä persoonalta – paineet ja hankaluudet ovat usein näkyneet suorituksissa, ja onnistumisen hetkellä on Brasilian lipusta tullut äkkiä nenäliina. Missään ei tuo ominaisuus ollut niin selkeästi nähtävissä kuin kotikilpailussa Interlagosissa; toistuvasti kotiyleisön tuki kiidätti hänet siellä vauhtiin, jollaista häneltä ei muualla juuri nähty.

Barrichellon uran suuri tragedia onkin se, ettei hän koskaan juhlinut voittoa Brasilian GP:ssä. 1996 Jordan ei ollut parhaassa iskussaan, mutta Sao Paulossa Rubens nosti auton kakkosruutuun. Kilpailu päättyi koruttomasti pyörähdykseen. Vuosituhannen vaihteessa Ferrarilla mahdolliselta näyttänyt voitto taas mureni useamman kerran teknisiin vikoihin. 2003 näytti pitkään siltä, että Rubens hallitsee kerrankin tilanteen ja tulee voittajana maaliin, mutta Ferrarin älytön kömmähdys johti bensiinin loppumiseen.

Läpimurtonsa Barrichello teki Euroopan GP:ssä Doningtonissa 1993. Kilpailu muistetaan näytöksenä Ayrton Sennan sadekelin lahjoista, mutta tuona päivänä sädehti kaksi kyvykästä brasilialaista. 12. ruudusta Rubens teki mainion nousun ja piti hallussaan kolmatta sijaa, kunnes auton polttoaineensyöttöön tuli vika maalin ollessa vain muutaman kierroksen päässä.

”Rubinho” sai pian Sennan manttelinperijän roolin, ja tämän kuollessa kohdistuivat brasilialaisten valtavat odotukset Rubensiin. Sennassa hän menetti paitsi esikuvan, myös tukijan ja ystävän, eikä hänestä alkuun ollut käsittelemään tilannetta. 1994 Rubens oli huimasti MM-sarjan kuudes, mutta sen jälkeen otteisiin hiipi yhä enemmän epävarmuutta, ja kauden 1996 jälkeen ei Jordanilla ollut jatkamista. CART-sarjakin välähti vaihtoehtona, mutta lopulta Jackie Stewart valitsi Barrichellon uuden tallinsa ykköskuljettajaksi.

Kolme Stewartilla vietettyä vuotta koulivat Rubensista menestyjän. Jackie Stewartista hän sai mentorin, jolla oli sekä kykyä opastaa radalla että riittävästi herkkyyttä ymmärtää hänen sielunmaisemaansa. Kun Ferrari tarvitsi Michael Schumacherille uuden aisaparin, oli Barrichello selkeä valinta.

Ferrarilla Barrichellon rooli oli aseenkantajan. Hänen oma argumenttinsa oli, että toinen Ferrari on sekin parempi kuin ykköskuskin paikka missään muussa tallissa. Vaikka näin monena vuonna olikin, oli Rubensin osa usein haastava, joskus jopa nöyryyttävä. Maranellossa hukkaan valuivat uran parhaat vuodet, emmekä koskaan nähneet, mihin brassista olisi voinut olla.

Sen kuitenkin näimme, että parhaina hetkinään ”Rubinho” oli kykenevä huikaiseviin ajoihin. Hänen päivien päivänsä oli Silverstonessa 2003, kun Kimi Räikkönenkin antautui, ei kerran, vaan kahdesti, ja näytti kuin brassi olisi pitänyt muita pilkkanaan. Jos Rubens tallinsa järkymättömän tuen ja oikein säädetyn auton parhaaseensa vaatikin, oli hän kaiken osuessa kohdalleen pitelemätön.

Toisin kuin monien muiden kohdalla, ei Barrichellon paloa kilvanajoon ole koskaan ollut tarpeen epäillä. Monet ovat kritisoineet hänen keinoja kaihtamatonta yritystään jatkaa F1-uraansa vielä vuodella, mutta tuolle innolle tulisi pikemminkin osoittaa suosiota. Eikä Rubens aio vieläkään luovuttaa, vaan tähyää seuraavaksi Indycariin. Kaikella kunnioituksella sarjaa kohtaan on tunne sama kuin Jimi Hendrix soittaisi kitaraa Popedassa.

2 kommenttia

  1. Missä maininta Hockenheimin uskomattomasta voitosta vuonna 2000? Onhan se kulunut sivu historiankirjassa, mutta näin hyvästä läpileikkauksesta en soisi sen puuttuvan.

  2. Siihen on viitattu tuolla alussa ainakin melkein!

    Tarkoitukseni ei ollut luoda hyvää läpileikkausta, vaan poimia ensimmäiset mieleeni tulleet jutut ja kuorruttaa ne hötöllä. Jos yritän luoda jotain kattavaa, on tuloksena vähintään 2000-sanainen essee ja pyrin pysymään poissa siitä maailmasta suurimman osan aikaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: