Group Lotus maailmaa valloittamassa

Group Lotus on kahdessa vuodessa lähtenyt mukaan F1:iin, GP2:een, GP3:een, Le Mansiin, kestävyyskilpailujen MM-sarjaan ja Indycariin. Silti se ei varsinaisesti osallistu yhteenkään kilpasarjaan.

Juuri uudelleennimetyn Lotus F1 Teamin ensimmäinen auto on nimeltään E20. Virallisen tiedotteen mukaan kyse on hatunnostosta Enstonen tehtaan historialle, mutta väite olisi ollut uskottavampi, mikäli uuden F1-auton esittelyvideossa ei olisi väitetty Tolemaneja rakennetun tehtaan tiloissa. Toleman on toki sittemmin Benettonista Renaultin kautta Lotukseksi muuttuneen tallin ensimmäinen nimi, mutta Enstonen tehtaan kanssa asialla ei ole mitään tekemistä – tehdas rakennettiin 1990-luvun alussa Reynardin syntymättä jääneen F1-tallin päämajaksi, jonka Benetton osti Reynardin kaaduttua budjettiongelmiin.

Pikemminkin vaikutti siltä, että nimi oli tarkoitettu kuitiksi Tony Fernandesille, joka omalla nimenkäyttövuorollaan pyrki esittämään tallinsa legendaarisen Team Lotuksen toiminnan jatkajana. Piikki olisi ollut osuva, jollei nimeämiskäytäntö alleviivaisi Group Lotuksen autourheiluharrastuksen räikeintä epäkohtaa: rahaa kyllä kylvetään sinne sun tänne, mutta osallistuminen jää jokseenkin poikkeuksetta sponsoroinnin asteelle. Paradoksaalisesti Group Lotus ei tällä tietoa omista nimellä Lotus toimivasta F1-tallista prosenttiakaan.

Formula 1:n Lotus-nimisotkua on käsitelty riittämiin, mutta melko vähälle huomiolle on jäänyt se, että loppuratkaisussa Fernandes saavutti merkittävän voiton. Caterhamit tulevat nimittäin kantamaan jatkossakin Lotuksen kilpavärejä, kun taas Group Lotus maalaa kaikki tukemansa kilpurit Team Lotuksen vanhan tupakkasponsorin väreihin. Tämä tarkoittaa, että kaikissa luokissa Formula 1:n ulkopuolella Lotuksen väritys tulee vaihtumaan.

Värimaailma ei toki ole ainoa vaihtuva asia, sillä Lotus on vaihtanut ”yhteistyökumppania” (suomeksi sponsoroinnin kohdetta) kaikissa tukemissaan kilpasarjoissa F1:n kasvattajaluokkia lukuunottamatta. Muistutettakoon, että Lotus antoi myös Fernandesin F1-projektille ensin siunauksensa, sitten vaihtoi mieltään vain joitakin kuukausia myöhemmin.

Lotuksen toimintaa puolustavien suosikkiargumentti on se, että Fernandes aiheutti eron itse rikkomalla osapuolien välistä sopimusta. Tämä sopimusrikko on oikeudessa päteväksi irtisanomisen syyksi todettu, joten sellainen sen on oltava, mutta on mielenkiintoista huomata, että Lotuksen solmimat ”kumppanuudet” ovat olleet erittäin lyhytikäisiä myös muissa kilpasarjoissa.

Lotus Indycarissa: kuinka sekoittaa sekaisin oleva kilpasarja

2010 Lotus lähti F1:n lisäksi näyttävästi mukaan Indycariin, jossa se asettui tukemaan KV Racing -tallia. Tallin toinen omistaja, Kevin Kalkhoven, on Cosworthin moottoripajan omistajia, ja ilmoitus nähtiin laajalti alkuna intensiiviselle yhteistyölle. Palaset näyttivät loksahtavan kohdalleen, kun Lotus ilmoitti tulevansa mukaan moottorintoimittajana 2012 alkaen Chevroletin ja Hondan rinnalle.

Ilmoitusta seurasi kuitenkin pitkä hiljaisuus. Lopulta ilmeni, ettei moottoreita rakennakaan Cosworth, vaan Engine Developments Limited, perustajansa John Juddin nimellä parhaiten tunnettu englantilaispaja. Yhteistyön KV:n kanssa tiedettiin päättyvän, mutta muutoin suunnitelmista ei kuulunut pihaustakaan. 2011 kesän kääntyessä syksyyn moottorisopimusta metsästäneiden tallien yhteydenottopyyntöihin ei vieläkään vastattu, ja tiedotus oli niin heikolla tolalla, että Indycar-pomo Randy Bernard joutui matkustamaan vanhalle mantereelle Lotuksen päämajaan tilannetta setvimään.

Hitaasti asiat alkoivat selvitä, mutta meni pitkälle talveen ennen kuin perinteikäs brittimerkki kykeni julkistamaan pitkään hiotut suunnitelmansa. Sääntöjen vaatiman yhden ankkuritallin sijaan Group Lotus tukee peräti neljää tallia, joista kolme myös maalaa autonsa mustakultaisksi. Samoin Lotus ympätään osaksi tallien nimiä, mikä saa aikaan melkoisen iskeviä kombinaatioita: Lotus Dragon, Lotus Dreyer & Reinbold ja Lotus Hola Viva Mexico.

Sängystä toiseen hyppiminen ja erikoiset yhdistelmänimet ovat lähinnä huvittavia, mutta moottoritilanteessa on yksi Indycarin kannalta todella huolestuttava piirre: kaiken vatvomisen jälkeen Juddille ei jäänyt riittävästi aikaa itse moottorien suunnitteluun ja valmistukseen. Paitsi, että suorituskyky jää arvailujen varaan, on Lotus asettanut vielä vailla moottoria olevat tallit erittäin hankalaan tilanteeseen.

Moottorien saatavuus on varmistettu yksinkertaisella säännöllä; valmistajat ovat sitoutuneet toimittamaan moottorit 40 prosentille lähtöruudukosta, jos kysyntää on. Honda ja Chevy ovat hoitaneet oman osuutensa, mutta Lotus ei näillä näkymin pysty vastaamaan ylijäävästä osasta. Tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että jokin Indycar-talli tulee jäämään ilman moottoreita Lotuksen epäonnistumisen vuoksi.

Lotus kestävyyskilpailuissa: oma GT-auto vastaan brändäysharjoitelma

Kaiken muun ohella Lotus on kehittänyt Evora-mallistaan GT-kilpurin. Tämä projekti, johon muuten osallistuivat 2010 myös ”väärän” Lotuksen Jarno Trulli ja hänen kilpailuinsinöörinsä Gianluca Pisanello, on minusta ollut Lotuksen kilpa-autoilurynnistyksen järkevin osa – mikä olisikaan parempi tapa markkinoida urheiluautoa kuin ajaa sillä kilpaa?

Viime vuonna Evora GT:tä ajatti Le Mansissa ja muissa kestävyyskilpailuissa itävaltalainen Jetalliance. Projektin odotettiin jatkuvan, mutta Le Mansin ja kestävyyskilpailujen MM-sarjan (WEC) ilmoittautumistilaisuudessa koettiin yllätys: Evoralla ei osallistuta MM-sarjaan, mistä johtuen se ei myöskään saanut paikkaa Le Mans -ruudukkoon, vaan jäi varasijalle.

Sitä vastoin WEC:n LMP2-prototyyppiluokan ilmoittautumislistalta löytyi Lola-Lotus, jota ajattaa Romulus ja Colin Kollesin Kodewa-talli. Tällä kertaa Lotus-nimen on saanut BMW:n tuotantokoneeseen perustuva voimanlähde, joka muihin luokan autoihin kiinnitettynä tunnetaan Juddina. Kenties loogisesti myös Jetalliance-yhteistyö on irtisanottu, ja Le Mans -paikan saadessaan Evoraa ajattaisi Lotus itse.

LMP2-luokkaan osallistuminen ei ole sinänsä yllätys, onhan Lotus ilmoittanut aikeestaan rakentaa luokkaan oma kilpa-auto täksi vuodeksi jo 2010. Projektista ei kuitenkaan sittemmin ole kuulunut pihaustakaan, ja onkin vaikea ymmärtää, miksi itse tehtävät ohjelmat saavat kerran toisensa jälkeen väistyä tarrojen liimailun ja nopean näkyvyyden tieltä.

Voiko tämä toimia?

Edellä kirjoittamastani vuodatuksesta saattaa olla havaittavissa, että suhtautumiseni Group Lotuksen kilpailutoimintaan on penseähkö. Pitäisin silti mainiona, jos suuret suunnitelmat onnistuisivat ja sponsorointi jatkuisi pitkälle hamaan tulevaisuuteen; nykymuodossaankin Lotus rahoittaa kilpa-autoilua varsin merkittävästi ja siitä sille on nostettava hattua.

Silti on hankalaa olla olematta epäileväinen, jos Porschen ja Ferrarin haastajaksi tähtäävä merkki syyltää rahansa ”Lotus”-Renaultin, kolmen eri Dallaran, joista yhdellä on jotain tekemistä Lotuksen kanssa, ja Lola-”Lotuksen” ajattamiseen. Olen kuvitellut, että ajatuksena tulisi olla oman teknisen kyvykkyyden esittely.

Valitettavasti sponsoroinnin tuloksista on toistaiseksi hyvin vaikea saada minkäänlaista kuvaa. Lotuksen mallisto koostuu tulevaisuuden Porschen päihittäjien sijaan yhä vanhan ajan brittiläisistä urheiluautoista, jotka ovat kevyitä, nopeita, epämukavia ja meluisia sekä ominaisuuksinsa nähden kalliita, ja joiden myynti on erittäin vaatimatonta. Näyttöä onnistumisesta aletaan saada 2013, jolloin uusien mallien on määrä tulla myyntiin.

Kun tähän lisätään se, että Group Lotuksen omistava Proton on vaihtanut omistajaa, on hankalaa olla olematta hitusen skeptinen kilpa-autoilurynnistyksen jatkon suhteen. Tällä hetkellä leikki rahoitetaan entisen omistajan, Malesian valtion, takaamilla lainoilla. Jos Dany Baharin kunnianhimoinen viritys ei näytä onnistumisen merkkejä, voi Lotus-ilmiön loppu olla yhtä pikainen kuin näyttämölle saapuminen oli mahtipontinen.

4 kommenttia

  1. Tuttu tiimi tuo Hola Viva Mexico Champ Car-sarjasta. Keith Wigginsin pulju, jossa ajoivat mm Bjorn Wirdheim, Mario Dominguez ja Ronnie Bremer.

    1. Huisia. F3 olisi vielä vapaa kilpailulle runkojen ja moottorien suhteen, mutta kai Dallara-Volkswagen on ihan yhtä Lotus kuin mikä tahansa muukin auto.

  2. […] huomioon käytettävissä olleen kaluston, tarkemmin moottorin. Lotus on epäonnistunut omassa moottoriohjelmassaan täydellisesti, ja vihdoin myös Bourdais’n talli Dragon Racing sai tarpeekseen. Se irtisanoi […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: