Formula 1 -testit: ensimmäisen viikon satoa

Alkuun huomio: Jerezissä ajetuista testiajoista on perinteisesti ollut vielä tavallistakin hankalampi tehdä ennustuksia. Viime vuonna Jerezin parhaan testiajan ajoi Rubens Barrichello sillä tuloksella, että jopa muiden tallien kuljettajat sanoivat Williamsin näyttävän hyvältä. Saattoi hyvinkin olla vuoden viimeinen hyvä Williams-uutinen.

Tuo huono ennustettavuus pohjaa siihen, että rata on profiililtaan varsin poikkeava F1-kalenterin ratoihin verrattuna – suorat ovat lyhyitä ja mutkat pääosin hitaampia. Samoin Jerezin asfaltti on tavallista karkeampi, mikä voi hämärtää tilannetta rengaskulutuksen osalta.

Mitä siis pitäisi ajatella Kimi Räikkösen ja Romain Grosjeanin kärkiajoista? Ei juuri mitään. On syytä huomioida se, että kumpikaan kuljettajista ei ajanut viime kaudella kilpaa F1:llä, ja molemmille näytettiinkin järjestävän mahdollisuus karistaa ruosteet ensimmäisenä testipäivänään. Bensiinimäärien erot sotkevat tilannetta niin paljon, että edes Caterhamin useamman sekunnin erosta kärkeen on paha sanoa vielä mitään.

Asiat, joihin kannattaa kiinnittää huomiota liittyvät enemmänkin uusiin tulokkaisiin sekä tiimien yleiseen toimintaan. Ensimmäinen testiviikko käytetään usein tuulitunnelitulosten validointiin siten, että autoissa on kiinni useita melko eksoottisen näköisiä antureita, minkä lisäksi ajetaan paljon tasanopeusajoja aerodynamiikan toiminnan seuraamiseksi.

Testin suurimmasta katastrofista vastasi Jules Bianchi viemällä Force Indialta päivän verran kallista testiaikaa ulosajollaan. Jules ei F3:n jälkeen ole näyttänyt lainkaan häntä ympäröivän kohkauksen veroiselta, mistä karkea virhe oli jälleen yksi osoitus. Samaan aikaan toisaalla Toro Rosson uusi nimi Jean-Eric Vergne oli varsin vakuuttava, ja viimeistään nyt voi Bianchi sanoa hyvästit Ranskan suurimman lupauksen manttelille.

Entä ne tiimit? Jos aikavertailua haluaa tehdä, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, missä vaiheessa autot saavat uudet etu- ja takasiivet. Ymmärrettävistä syistä nämä osat ovat ne, joita autossa voidaan pisimpään viilata, ja uudet versiot esitellään usein vasta avauskilpailun alla. Monesti on nähty, että siipipaketti on täysin muuttanut auton käytöksen. Siinä missä Lotus ja Sauber toivat uuden siiven jo avaustestiin, olivat useimmat tallit läntänneet kauden 2011 siiven kiinni rumempaan keulakartioon.

Ferrarin ongelmat saivat paljon palstatilaa, ja niissä kieltämättä olikin syytä huoleen. Nopeuden sijaan suurin ongelma oli kuitenkin luotettavuus; jos testeissä jotain tilastoa kannattaa seurata, on se tallien kasaan saamat kierrosmäärät. Itse vauhti ei vielä ole erityisen oleellinen asia – siinä missä muut ovat kehittäneet vanhaa konseptiaan, on Ferrari ainoana lähtenyt selkeästi uusille urille. Mielenkiintoinen tallin tilanne toki on, mutta nopeuteen tai sen puutteeseen kiinnitettiin avaustestissä täysin tarpeeton määrä huomiota.

Alla on se ainoa tilasto, jota tässä vaiheessa testejä oikeasti kannattaa seurata. Huomionarvoista on ainakin Caterhamin mainio luotettavuus – tallin voi viimein sanoa lähtevän avauskilpailuun samalta viivalta muiden kanssa. Lotuksen taas voi hyvin sanoa olevan parhaassa tilanteessa valmistautumisen suhteen – kysymykseksi jää lähinnä, löytyykö hihasta enää mitään ennen avauskilpailua.

Ajetut testikilometrit 2012 (ei sisällä filmauspäiviä)

 

Talli Kierrokset Kilometrit
Lotus 404 1788
Williams 371 1642
Caterham 358 1585
Mercedes* 348 1540
Toro Rosso 316 1399
McLaren 313 1385
ForceIndia 308 1363
Sauber 297 1315
Red Bull 295 1306
Ferrari 270 1195
HRT* 108 478

*Vuoden 2011 auto

3 kommenttia

  1. Mitäs mieltä McLarenista? Ei sekään nyt oikein vakuuttanut, ja jos talli todella on tekemässä radikaaleja muutoksia jo seuraaviin testeihin niin ehkä jotain on Wokingin poikienkin mielestä pielessä.

    1. Mistä tämä juttu McLarenin radikaaleista muutoksista on lähtöisin? Tiiimin kommenttien perusteella olivat pikemminkin varovaisen tyytyväisiä, eikä mikään viitannut suureen muutosintoon. Viime vuoteen verrattuna asiat ovat suorastaan mainiosti joka tapauksessa.

  2. Huhu McLarenin radikaaleista muutoksista on lähtöisin Oskari Saaren Twitter-kuvasta jossa on vain puolikas auto.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: