Arkistojen aarteita: (Yli) 80 vuotta Bernietä

 Bernie Ecclestone ei näytä uupumisen merkkejä. Alkuperäisessä tekeleessä oli paljon kivoja kuvia, jotka rytmittivät tekstiä mukavasti. Aikomukseni olisi kuitenkin noudattaa tekijänoikeuksia, mistä johtuen joutunette sietämään tekstipuuroa jatkossakin.

Bernie Ecclestone ehätti ennen F1-kauden loppua viettämään 80-vuotispäiviään. Faneilta Bernie saa osakseen lähinnä vihaa, mutta häneen henkilöityy niin paljon F1-historiaa, että ajattelin pienen kertauksen kenties selventävän, mikä tekee ilkeästä harmaasta kääpiöstä niin ilkeän.

Henkilönä Bernie on lajin historiassa täysin vertaansa vailla. Hän on ollut mukana F1:ssä MM-sarjan alusta lähtien, ilmoittautunut F1-kilpailuun kuljettajana, toiminut kahden kuljettajan managerina, omistanut kaksi eri F1-tallia, perustanut ja johtanut F1-tallien yhdistys FOCAa, vastannut yksin sarjan kaupallisista sopimuksista kolmisenkymmentä vuotta ja tänä aikana muuttanut lajia sekä hyvässä että pahassa enemmän kuin mikään muu taho lajin kattojärjestö mukaan lukien.

Ecclestone lopetti koulunkäynnin 15-vuotiaana toisen maailmansodan juuri päätyttyä lähteäkseen laboratorioassistentiksi bensiinivalmistajalle. Moottoriurheilun pariin hänet toivat moottoripyörät, jotka olivat hänen harrastuksensa, ja joita hän päätyi myymään sivutoimena. Moottoripyörät veivät hänet myös kilpailuihin, ja lopulta nelipyöräisiin. Kilpaura eteni F3-luokkaan asti, mutta 1956 hänet radalta parkkipaikalle lennättänyt onnettomuus lopetti aktiivisen kilvanajon. Bernie nimittäin pyöritti jo tuolloin menestyvää liiketoimintaa moottoripyörien ja autojen parissa, ja näki kilvanajon riskit liian suuriksi.

50-luvulla Ecclestone laajensi liiketoimintaansa menestyksekkäästi kulkuneuvoista asuntoihin kuitenkaan unohtamatta intohimoaan moottoriurheiluun. 1957 tarjoutui mahdollisuus Connaught-kilpatallin irtaimiston ostamiseen, ja näin hän alkoi pyörittää F1-tallia 26-vuotiaana. Yhtä autoista ajoi ystävä Stuart Lewis-Evans, jonka kanssa yhteistyö laajeni pian manageroinniksi. Menestys oli heikkoa, ja turhautuneisuus sai Bernien ajamaan yhtä autoistaan itse Monacon 1958 aika-ajoissa laihoin tuloksin. Myöhemmin samana vuonna talli koki traagisen lopun, kun Lewis-Evans kolaroi Marokon GP:ssä ja kuoli saamiinsa palovammoihin kuusi päivää myöhemmin. Ecclestonelle kuolema oli järkytys, joka sai hänet kääntämään selkänsä lajille useiksi vuosiksi.

Bernien tausta kilpailijana on kenties yllättävä, mutta hän itse ei ole juuriaan unohtanut. Stirling Moss tapasi Ecclestonen Monacon GP:tä edeltäneessä historic-tapahtumassa 1997, ja Bernie oli varsin innoissaan: ”Eikö olekin hienoa? Juuri sellaista kuin aikaan ennen kuin pilasin sen!” Ja vaikka Ecclestone myöntää olevansa osin vastuussa lajiin pesiytyneestä tarpeesta siloitella kaikki mahdolliset rypyt, on hän aina ollut värittömyyttä vastaan. Bernie ymmärtää karismaattisten henkilöiden tärkeyden lajin näkyvyydelle, ja tuo tämän aika ajoin aktiivisesti ilmi myös omissa kommenteissaan.

Kilpailijan sielunsa Ecclestone on kuitenkin aina valjastanut liiketoimintansa tarpeisiin: ”Jos olet juoksija, laskettelija tai kilpa-ajaja, taistelet aina viimeisestä sadasosasekunnista, eikö vain? Minä olen bisnesurheilija, jolle se viimeinen penni merkkaa eniten – ei rahallisesti, vaan tyydytyksen muodossa.” Niki Lauda antaa esimerkin: ”Kun neuvottelet hänen kanssaan, on sinun syytä olla parhaassa terässäsi. Hän käyttää mitä tahansa tekosyytä, mitä tahansa puolitotuutta muuttaakseen tilannetta. Hän väittää, että musta on valkoista ja, että kaksi plus kaksi on viisi – tai päin vastoin – mitä vain hänen päähänsä tulee, jos se sopii hänen taktiikkaansa.”

Paluun F1:iin Bernie teki 1960-luvun puolivälissä tavattuaan Jochen Rindtin. Syntyi päätös managerointisuhteesta, jonka päätös oli yhtä onneton kuin vuosikymmentä aikaisemmin Rindtin kuoltua Monzan GP:n aika-ajoissa 1970. Tällä kertaa Ecclestone oli kuitenkin tullut jäädäkseen ja Ron Tauranacin etsiessä yhteistyökumppania Brabham-tallin toiminnan jatkamiseen päätti Bernie ostaa tallin. Tauranac sai pian lähteä ja Ecclestonen uudistukset käänsivät tallin uuteen nousuun. Pääsuunnittelijaksi hän löysi omien sanojensa mukaan ”tallin nurkasta pressun alta” eteläafrikkalaisen Gordon Murrayn, josta sulkeutui seuraavan vuosikymmenen kenties paras F1-suunnittelija.

70-luvun puolivälissä Brabham oli palannut voittajaksi Carlos Pacen ja Carlos Reutemannin voimin, ja 1980-luvun pitkä yhteistyö Nelson Piquet’n kanssa poiki kaksi kuljettajien maailmanmestaruutta. Ecclestonen ajan Brabhamin perinnöksi voidaan (yhdessä Colin Chapmanin kanssa toki) katsoa F1:lle ominainen sääntöjen tulkintatapa – kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. 70-luvun lopun imuriautoa seurasi onnistunut yritys kiertää kaikkia mahdollisia paino- ja maavarasääntöjä 80-luvun alussa, joka lopulta pakotti FISA:n toimimaan ja uudistamaan sekä sääntöjen kirjoitustapaa että valvontaa.

Brabham olisi kuitenkin voinut olla menestyksekkäämpikin, jollei bisnesurheilija olisi ottanut valtaa Ecclestonessa. Niin moottori- kuin rengassopimuksiakin solmittiin molemmat silmät tilikirjassa, mutta suurin laiminlyönti oli tallijärjestö FOCA:n johtaminen, joka lopulta johti Brabhamin myyntiin 1987. Järjestö sai alkunsa jo 1972 Bernien ehdotuksesta perustaa yhteinen taho huolehtimaan tallien oikeuksista ja erityisesti kilpailurahojen oikeudenmukaisemmasta jakamisesta, ja lajia hallinnoineen CSI:n kyvyttömyyden johdosta se saavutti muutamassa vuodessa aseman sekä sääntö- että etenkin markkinointikysymyksissä. Brabhamin tappio oli F1:n voitto, sillä Ecclestonen toiminta teki lajista niin suositun kuin se tänä päivänä on.

FOCA:n menestys perustui ennen kaikkea Ecclestonen kykyyn keskittyä yksityiskohtiin kuitenkaan kokonaiskuvaa hukkaamatta. F1-tohtori Sid Watkinsin mukaan ”hänellä on uskomaton kyky pitää kymmenkunta ajatusta mielessään yhtä aikaa ja siirtyä yhdestä toiseen hetkessä”. Stirling Mossin mielestä Ecclestone selviäisi mistä tahansa F1-varikon tehtävästä ajamista lukuunottamatta. Samoin hänen sanaansa on aina voinut luottaa. Niki Lauda: ”Kun olet saanut sopimuksen aikaan hänen kanssaan, voit luottaa sen olevan vedenpitävä. Vuosien aikana kaikki Formula 1:ssä – kilpailunjärjestäjistä kuljettajiin – ovat saaneet oppia, mitä Bernien kädenpuristus tarkoittaa, ja se luonnollisesti tekee hänen kanssaan työskentelystä helpompaa.”

Ecclestonen visio oli loppujen lopuksi varsin yksinkertainen: Lajista täytyi saada televisioon sopiva ja helposti markkinoitava. Toteutus ei kuitenkaan ollut niin helppoa kuin nyt voisi kuvitella, vaan Bernien täytyi muuttaa koko sirkuksen asenne amatöörimäisyydestä ammattimaisuuteen. Aiemmin suuntaa antaneet aikataulut muuttuivat minuutintarkoiksi ja tallit pyrittiin sitouttamaan sarjaan koko vuodeksi. Näin Bernie loi paketin, jota myydä TV-yhtiöille sekä kilpailujärjestäjille. Pikkutarkka yksityiskohtiin paneutuminen on kenties näkyvin osa Ecclestonen vaikutusta, eikä aina yksiselitteisesti F1:n parhaaksi. Millilleen ruutuunsa pysäköity kuljetuskalusto, vainoharhaisuuteen asti vahdatut kulkuluvat, kahden (ja vain kahden) auton tallit, määräys, että tallin molempien autojen tulee olla samanvärisiä, eikä väritystä saa vaihtaa kesken kauden… Kaikki Bernien pikkutarkkuuden ilmentymiä.

Vaikka Bernien päähuomio olikin markkinoinnissa, kiinnitti hän huomiota moneen muuhunkin asiaan; hän oli se henkilö, joka palkkasi Sid Watkinsin vastaamaan kuljettajien turvallisuuden parantamisesta. Toki tässäkin oli osaltaan kyse lajin maineesta – jatkuvat kuolemantapaukset olisivat vaikuttaneet suuren yleisön mielenkiintoon ja suuronnettomuus olisi voinut saattaa koko lajin tulevaisuuden vaakalaudalle. Kyse ei kuitenkaan ollut niinkään vallanhimosta kuin pyrkimyksestä täyttää tyhjiö, jonka kattojärjestön kyvyttömyys lajin hallinnointiin oli luonut.

1980-luvun vaihteessa FOCA ja Ecclestone kävivät suurimman taistelunsa. CSI:stä oli tullut FISA, jonka johtoon oli valittu ranskalainen Jean-Marie Balestre. Muutos entiseen oli melkoinen, sillä yhtäkkiä kattojärjestöllä olikin johtaja, joka ei pelännyt runnoa läpi omaa näkemystään. Kiista muistetaan siitä, että se siirsi sarjan kaupalliset oikeudet lopullisesti Bernien haltuun, mutta itse taistelu käytiin siitä, kuka määrää säännöt. Ennen Balestrea FOCA:n valta oli kasvanut niin suureksi, että se pystyi vaikuttamaan sääntötulkintoihin. Kärsijöiksi kiistassa joutuivat kuljettajat, sillä tallipäällikköjen kyvyttömyys sopia turvallisuutta parantavista muutoksista teki autoista kuolemanloukkuja. Vaikka Balestren aika FISA:n johdossa muistetaankin riitaisena, oli hänen asettumisensa FOCA:a vastaan ensiarvoisen tärkeää sille, että lajin säännöt on yhä mahdollista sanella lajin parasta laaja-alaisemmin tarkastelevasta näkökohdasta.

Jos Ecclestone tuolloin olikin ajamassa tallien asiaa, tunnustaa hän nyt, että tallien johtama sarja olisi mahdoton ajatus: ”Vihaisin sitä, jos F1 romahtaisi huonon johtamisen takia. Jos tallit omistaisivat sen, ne tuhoaisivat sen. Ne eivät pääse sopimukseen mistään. Eivät edes siitä, kuinka raha jaetaan. He luulevat kykenevänsä johtamaan tätä bisnestä. Minä tiedän, etteivät he kykene.”

Bernien perinnön kyseenalaisin osa liittyy siihen, mitä hän on F1:n markkinointioikeuksilla tehnyt. Balestren pidettyä puolensa FISA:ssa päättivät Bernie ja FOCA:ssa lakiasioita hoitanut Max Mosley valloittaa kattojärjestön sisältä päin. Hanke onnistui 1990-luvun alussa, kun Mosley voitti äänestyksessä Balestren, ja nimitti varapresidentikseen Ecclestonen. Ecclestone sai sarjan markkinointioikeudet ensin viideksitoista, sitten sadaksi vuodeksi, ja FOCA:sta tuli FOM, kaikkien F1-videoita Youtubeen lataavien arkkivihollinen. Samassa hetkessä Bernie loikkasi tallien riveistä toiselle puolelle neuvottelupöytää. F1-tallit taas keskittyivät riitelemään keskenään samat viisitoista vuotta, ja saivat aikaan jokseenkin yhtenäisen rintaman vasta 2008 FOTA:n perustamisen myötä.

Eniten huomiota oikeuksien hallinnoinnissa lienee herättänyt Ecclestonen työstään saama korvaus, joka on millä tahansa mittarilla käsittämätön. Korvauksen suuruus alkoi ensi kertaa nostattaa kulmakarvoja 1990-luvun alussa, kun tiedot Bernien henkilökohtaisesta omaisuudesta päätyivät lehtiin. Kunnolla hän rahasti kuitenkin vasta myydessään satavuotisen markkinointisopimuksen eteenpäin vuonna 2000. Hölmöltä kuulostavan satavuotisen sopimuksen päätarkoitus oli siirtää sarjan oikeudet pois FIA:lta siten, että ne olisivat EU:n kilpailulainsäädännön ulottumattomissa.

Oikeuksien eriyttäminen FIA:sta oli järkevä liike, mutta myyntipäätös ja etenkin sen toteutus tulee aiheuttamaan ongelmia vielä pitkälle tulevaisuuteen. Ensimmäinen ostaja EM.TV kaatui pian kaupan jälkeen, ja lopulta omistus päätyi kolmelle eri pankille. Nämä haastoivat Ecclestonen oikeuteen saadakseen lisää päätäntävaltaa lajissa, ja voittivat, mutta Bernien onnistui pitää langat käsissään tekemällä muutoksia oikeuksien hallinnointia varten perustamiensa yhtiöiden hallituksissa.

2005 CVC Capital Partners osti pankkien haltuun päätyneet osuudet ja siirsi ne yhtiöön, josta Ecclestonen perhe hankki osaomistuksen. Osto rahoitettiin miljardiluokan lainoilla, joiden maksuaikataulu on suurena osasyynä siihen, että TV- ja kilpailuoikeuksien hinnat on viety kipurajalle ja ylikin – kilpailuoikeuksien hinnan kerrotaan nousevan kymmenellä prosentilla vuodessa. Tämä taas vaikuttaa siihen, että kilpailutapahtumia ollaan viemässä pois fanien luota hyvinkin eksoottisiin paikkoihin. Toistaiseksi FOM:n taktiikka on toiminut, mutta on varmaa, että pitkällä tähtäimellä F1 ampuu itseään jalkaan, mikäli kehitys ei muutu.

Millainen ihminen Bernie sitten on? Kenties yllättäen hänen kanssaan toimivat sanovat, että yksi hänen suuruutensa salaisuuksista on se, ettei hänellä ole juuri minkäänlaista egoa. Hän ei ota suuriakaan moitteita henkilökohtaisesti, mikä auttaa pitämään pään kylmänä hankalissakin tilanteissa. Toisaalta lähestymistapa on hyvin suora, ja kyky muistaa yksityiskohdat on vahvasti läsnä myös hänen tavassaan toimia ihmisten kanssa, mistä johtuen harva on valmis kertomaan mielipiteensä Ecclestonesta omalla nimellään. Hän muistaa kyllä.

Huumorin saralla Bernien valinta on usein kuiva ironia, joka aiheuttaa aika ajoin melkoisen myrskyn kommentteja sanatarkasti punnitsevassa lehdistössä samoin kuin fanien keskuudessa. Ylipäätään hän ei koskaan yritä mielistellä: ”Minun luontooni ei kuulu olla mukava ihmisille saadakseni jotain. Ollakseen poliitikko täytyy kertoa ihmisille, mitä he haluavat kuulla, ei sitä, mikä olisi heille hyväksi. Tahdon, että liiketoimet tehdään reilulla tavalla. En ole kiinnostunut siitä, mitä muut minusta ajattelevat.”

Suorapuheisuus on myös ominaisuus, jota Bernie arvostaa muissa ihmisissä. Lewis-Evansin ja Rindtin lisäksi hän on kuljettajista ollut läheinen Pacen, Riccardo Patresen, Nelson Piquet’n ja Ayrton Sennan, tallipäälliköistä taas Colin Chapmanin ja nyttemmin Flavio Briatoren kanssa. Chapmanilla oli myös merkittävä osansa FOCA:n toiminnassa sen alkuaikoina. Ystävyyssuhteet eivät kuitenkaan koskaan ole hämärtäneet päätöksiä liiketoimissa. Piquet’n kertoessa Williams-Hondalta saamansa tarjouksen suuruudesta oli Bernien vastaus tyly: ”Siinä tapauksessa sinun kannattaa alkaa verestää japanin kielen taitojasi.” Eräät ovat saaneet Berniestä myös vihamiehen, erityisesti Jackie Stewart, jonka kanssa Ecclestone käy edelleen taisteluja lehtien sivuilla aika ajoin. Samoin hän ei koskaan voinut sietää Gilles Villeneuvea syistä, jotka ovat jääneet arvailujen varaan.

Entä kuinka kauan Ecclestone vielä jatkaa? 1997 Bernie uskoi voivansa toimia päivittäin F1:n eteen vielä 20 vuotta, eli viimeisiä vuosia viedään. Aivan vielä vallanvaihto ei kuitenkaan ole ajankohtainen, eikä tahdin hidastumisesta ole juuri viitteitä. 1999 tehty ohitusleikkauskaan ei pitänyt häntä sivussa muutamaa viikkoa pitempään. Suuri kysymys on, mitä tapahtuu Bernien jälkeen. Moni uskoo F1:n kasvaneen niin, ettei yksi ihminen enää voi toimia tirehtöörinä, ja toisaalta Ecclestonen paikkaaminen saattaisi muutoinkin olla mahdoton tehtävä. Bernie itse on kuitenkin aina uskonut, että huipulle tarvitaan diktaattori.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: