Miksi palkintokorokkeella ruiskutetaan shamppanjaa?

Kuohujuoman tärvääminen voitonjuhlissa lienee moottoriurheilun tunnetuin traditio. Näyttävän, mutta tarkemmin ajatellen melkoisen omituisen tavan juuret johtavat 1960-luvulle ja Le Mansin 24 tunnin ajoon.

Elettiin vuotta 1963, kun Ford oli ostaa Ferrarin. Kaikki oli jo sovittu valmiiksi, kunnes allekirjoitustilaisuudessa patriarkka Enzo tuli toisiin aatoksiin. Fordin päämajassa Dearbornissa Ferrarin päätökseen ei suhtauduttu ymmärtävästi; alkoi kilpavarustelu, joka johti Ford GT40:n syntyyn ja nelivuotiseen taistoon Le Mansin herruudesta.

Fordin onnistui päihittää punaiset autot kolmannella yrityksellään 1966, mutta tarinamme sijoittuu seuraavan vuoden kilpailuun. Yksi amerikkalaisvalmistajan pr-tempauksista oli tuoda Sarthen radalle USA:n kilpa-ajajakuuluisuuksia, ja 1967 yhden autokunnan muodostivat Amerikan ovaaliratojen suurin tähti A.J. Foyt sekä niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin menestystä niittänyt Dan Gurney.

USA:n kilpakentillä Foyt ja Gurney olivat verivihollisia, mistä johtuen parivaljakon menestysmahdollisuudet nähtiin hyvin ohuiksi. Lehdistössä autokunta sai lempinimen Chalk and Cheese (erota kuin yö ja päivä kääntyy englanniksi muotoon as different as chalk and cheese), ja sitä pidettiin kärkitallien epätodennäköisimpänä menestyjänä. Uskottiin, ettei kaksikko pystyisi yhteistyöhön, vaan yrittäisi nokittaa toistensa kierrosaikoja, mikä puolestaan tuhoaisi auton.

On totta, että erityisesti Foytin ego on suuri jopa kilpa-autoilijain joukossa, mutta arvostelijat aliarvioivat hänen kykynsä ja menestyshalunsa. Samoin heiltä jäi ymmärtämättä auton toisen kuljettajan älykkyys: harva kilpa-autoilija voi väittää olevansa henkisesti yhtä lahjakas kuin Dan Gurney, joka kymmenvuotisella Le Mans -kokemuksellaan otti tehtäväkseen Foytin sitouttamisen yhteisen tavoitteen eteen. Gurneyn onnistui avata A.J:lle kestävyyskilpailun niksit ja hitaasti kiiruhtamisen tärkeys.

Kilpailussa A.J. toimi piinkovan ammattilaisen tavoin, ja kaksikon auto nousi johtoon puolentoista tunnin kohdalla pitääkseen ohjat käsissään kilpailun loppuun saakka. Ratkaisevaksi hetkeksi nousi öinen tapahtuma, jossa kierroksella jäänyt Ferrarin kärkiauton ohjastaja Mike Parkes yritti painostaa Gurneyn virheeseen vilkuttelemalla ajovalojaan tämän takana. Gurney pysäytti auton Arnage-mutkaan, eikä lähtenyt liikkeelle ennen kuin hänen taakseen odottamaan jäänyt Parkes luovutti ja jatkoi matkaansa.

Maalissa keskinopeusennätyksen tehnyt parivaljakko usutettiin korokkeelle, jossa sponsori Moët & Chandon luovutti heille suuret pullolliset parhaita tuotteitaan. Tuossa hetkessä kilpailua edeltänyt vähättely, kestävyystapahtuman luomat paineet ja amerikkalaisvoimin saavutetun suuren voiton tärkeys purkautuivat, ja hetken mielijohteesta Gurney päätti ruiskuttaa pullon sisällön edessään velloneen väkijoukon päälle.

”En piitannut enää mistään ja hetki vei mennessään”, kertoi Gurney myöhemmin. ”Se oli yksi niistä kerran elämässä -hetkistä, jossa asiat vain osuvat kohdalleen.” Niin näyttäviä olivat tilanteesta otetut valokuvat, että performanssista tuli pian tapa. Nykyisin moottoriurheilukilpailua on liki mahdotonta kuvitella ilman shamppanjaa, jollei sitten puhuta eräästä maitotraditiostaan tunnetusta koitoksesta.

Foytille tuo vuoden 1967 kilpailu jäi ainoaksi Le Mans -osallistumiseksi, joka siis toi myös voiton A.J:n arkkivihollisen Mario Andrettin ikuiseksi harmiksi. Mario ei koskaan onnistunut Sarthessa voittamaan kymmenistä yrityksistä huolimatta, kun taas harvakseltaan Yhdysvaltain ulkopuolella kilpaillut Foyt onnistui siinä kerralla.

Kuuluisa pullo puolestaan on yhä tallessa. Gurneyn signeeraamana se päätyi vuosiksi lampunjalaksi erään valokuvaajan kotiin, mutta nyt se on osa Gurneyn kokoelmaa hänen All American Racers -kilpatallinsa tiloissa. Tässä kuvassa pulloa pitelevä komeakampauksinen herrasmies on Marino Franchitti, All American Racersin riveissä vuoden 2012 Le Mansiin  osallistuva kuljettaja.

One comment

  1. Maitoa ruiskutellaan yhdessä kisassa ja aikoinaan maitoa hörpittiin myös yhden miehen toimesta. : )

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: