Ratasarjat: Formula 2

Uudelleenkeksitty Formula 2 erottuu muista maailman pikkuformulaluokista erikoisella konseptillaan. Taatusti tasaväkinen kalusto ja verrattain halpa hinta eivät kuitenkaan ole saaneet sarjaa vakiinnuttamaan paikkaansa.

Miksi?

Nykyistä Formula 2 -sarjaa ei pidä sekoittaman vuoteen 1984 asti ajettuun kaimaansa. Vanhan Formula 2:n tehtävää suurimpana pikkuformulaluokkana jatkoivat ensin F3000 ja nyt GP2, kun taas 2009 aloitettu uusi F2 on FIA:n tuolloisen presidentin Max Mosleyn alkuunpanema. Tuohon aikaan Mosley oli tukkanuottasilla kaikkien muiden lisäksi myös GP2-sarjaa pyörittävien, F1:n kaupallisista oikeuksista vastaavien henkilöiden kanssa, ja tarkoitus oli muodostaa uusi uljas FIA-johtoinen formulaluokka haastamaan valtaa pitäneet sarjat.

F2 pyrkii erottumaan konseptillaan: sarjassa ei tunneta talleja, vaan kalustosta ja insinööreistä vastaa keskusorganisaatio. Ajatuksella on meriittinsä, sillä tavallinen pikkuformulaluokka ei standardoiduilla autoilla ja moottoreillakaan tarjoa täysin tasaväkistä pelikenttää, vaan tallien valmistautumisessa on väkisinkin eroja. Malli kohtuullistaa myös ajopaikan hintaa ja F2 tarjoaakin GP2:n tai FR3.5:n suorituskykyä lähentelevän kaluston hinnalla, jolla ei saa edes kilpailukykyistä Formula 3 -tallipaikkaa.

Toiminnasta vastaa 1980-luvun F1-kuljettaja Jonathan Palmerin omistama Motorsport Vision. MSV on myös luonut tallittoman konseptin, joka oli ennen F2:a käytössä Formula Palmer Audi -sarjassa.

Millä?

Formula 2 -auto on Williamsin suunnittelema, hiilikuitujarruin varustettu siipiformula. Moottori on 425-hevosvoimainen Mountunen valmistama, Audin 1,8-litraiseen turbokoneseen perustuva voimanlähde push to pass -toiminnolla, joka nostaa tehon 480 hv:aan. Jonkinasteisena erikoisuutena suuri osa downforcesta tuotetaan auton pohjaan muotoilluin venturi-tunnelein tarkoituksena se, että toisen auton imussa ajaminen helpottuisi.

Suorituskyvyn suhteen lähin verrokki on FR3.5-auto. Esimerkiksi Spassa 2011 F2 jäi viisi sekuntia FR3.5:n nopeimmasta kierrosajasta ja oli puolestaan kuusi sekuntia parasta F3:lla ajettua kierrosaikaa nopeampi.

Yhteisesti johdettu autojen ylläpito hoidetaan siten, että kullakin kuljettajalla on oma, koko sarjan ajan häntä avustava mekaanikko. Kilpailuinsinöörejä puolestaan on yksi jokaista kolmea kilpailijaa kohden, ja insinööri vaihtuu jokaisen kilpailun jälkeen.

Missä?

F2-kalenteri koostuu kahdeksasta Euroopan eri radoilla ajettavasta kilpailuviikonlopusta. Radat ovat tuttuja useimmille moottoriurheilua seuranneille, ja yleensä sarja on vieraillut niin Silverstonessa, Spassa kuin Monzassakin. Ensimmäiset kaudet F2-kilpailut ajettiin WTCC-viikonloppujen yhteydessä, mutta vuodesta 2011 lähtien luokka on pyrkinyt pärjäämään omillaan.

Kritiikkiä on kerännyt se, että Palmerin omistama ja johtama Brands Hatchin rata on yhä mukana kalenterissa. F2 on suurin Brandsin vanhaa GP-rataa ajava luokka, ja radan soveltuvuus sarjalle on melko kyseenalainen niin järjestelyjen kuin turvallisuudenkin suhteen.

Ketkä?

Kasvattisarja elää kyvystään puskea kuljettajiaan uralla eteenpäin, joten on syytä tarkastella, mitä F2 tarjoaa. Mestari saa palkinnokseen testipäivän Williamsin F1-auton ratissa nuorten kuljettajien testitapahtumassa, kun taas kakkoselle ja kolmoselle on luvattu GP2-testi. Kolme parasta saavat myös F1-superlisenssin.

Formula 2:een ei voi sanoa olevan yhtä selkeää reittiä, vaan tulijoita on niin Formula Renaulteista, eri F3-sarjoista kuin isommistakin luokista. Huomionarvoisena seikkana sarja on kerännyt paljon mielenkiintoa hieman eksoottisemmista moottoriurheilumaista. Kaudella 2011 mukana olivat muun muassa bulgaari Plamen Kralev, Etelä-Korean Sunghak Mun ja Romanian Mihai Marinescu.

Miten?

Viikonlopun aikana ajetaan kaksi 40 minuutin mittaista lähtöä, joista jaetaan pisteet F1-pistejärjestelmän mukaan. Kumpaakin lähtöä varten ajetaan 30 minuutin mittainen aika-ajo.

Toimiiko se?

Puhtaasti kilpaluokkana tarkasteltuna Formula 2 on kohtuullista viihdettä. Kilpailut ovat odotetun tasaväkisiä ja kalustokin kohtuullisen näyttävää.

Huomattavasti olennaisempi kysymys on kuitenkin se, täyttääkö F2 tehtävänsä kasvattisarjana. On hyvin vaikea nähdä sarjan onnistuneen: kauden 2009 mestari Andy Soucek on siirtynyt kuljettajavalmennukseen, vuoden 2011 ykkönen Mirko Bortolotti taas on tätä kirjoitettaessa maaliskuussa 2012 tyystin vailla työtehtäviä. Mestareista allekirjoittaneen arviolla lupaavin, kauden 2010 valloittanut Dean Stoneman puolestaan sairastui vakavasti. Ainoa minkäänlaista käyttöä saamalleen superlisenssille löytänyt kasvatti on 2009 kakkoseksi sijoittunut Robert Wickens, joka toimi 2011 Marussia Virginin F1-tallin varakuljettajana.

Mikä mahtaa siis olla ongelmana? Ensinnäkin kyse on selkeän jatkoreitin puutteesta – F2 ei onnistu keräämään parhaita lupauksia, vaan sarjaan päädytään, kun lompakon paksuus ei riitä asemansa vakiinnuttaneisiin sarjoihin. Rahaa on todennäköisesti edelleen vähän myös F2:n jälkeen, mutta sarja ei tarjoa sen kummemmin merkittävää rahapalkintoa kuin todellisia etenemismahdollisuuksiakaan. Rahattoman kannalta olisi äärimmäisen tärkeää tulla huomatuksi F1-tallin tai automerkin toimesta, mutta perinteisesti ne näkevät vain sarjat, joihin itse panostavat. F2:n konseptilla tuo huomio on kuitenkin liki mahdotonta saavuttaa.

Toinen ongelma on tasaväkisyyttä tavoittelevassa toimintamallissa. Useampikin kuljettaja on todennut, että siinä missä sarjan hinta mahdollistaa siirtymisen varhaisessa vaiheessa, suosii jatkuvasti vaihtuva insinööri ja tallin tuen puuttuminen niitä, joilla on kosolti kokemusta säätämisestä ja muusta työskentelystä kilpailuviikonloppuna. Kenties sarja onkin siis väärin asemoitu – jos F2:sta tehtäisiin kalustoltaan todellinen GP2:n haastaja, olisivat tarjokkaat todennäköisemmin hieman kokeneempia ja kalusto sinällään syy hakeutua sarjaan. Nykyisellään Formula 2 on joka tavalla väliinputoajan asemassa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: