Olennaisuuksiin keskittyvä F1-kausiennakko

Ärsyttääkö teitäkin se, että Formula 1 -kausiennakot sisältävät mielipuolisen määrän jaarittelua ja tyhjänjauhantaa? Päätin haastaa itseni ja olla tosi terävä ja ajankohtainen.

Voiko Punaista Härkää pysäyttää?

Autosport kysyi toimittajiltaan seuraavan mestarin nimeä, ja kahdestakymmenestä yksi uskaltautui nimeämään jonkun muun kuin Sebastian Vettelin.  On vaikea olla asiantuntijain kanssa eri mieltä, sillä juuri mikään ei puhu voittokulun katkeamisen puolesta. Seb näyttää menestyksen aallonharjalla saavan itsestään irti aina vain enemmän, eikä taustalla ole tapahtunut muutoksia. Keksin kaksi oljenkortta saksalais-itävaltalaisen riemujuhlan pysäyttämiseen.

Red Bull Racing on kahtena viime vuonna tehnyt sen, mihin harva on aiemmin pystynyt ja saanut Adrian Neweyn luomukset kestämään maaliin asti siinä missä muutkin autot. Talvitesteissä uusi auto osoitti epäluotettavuuden merkkejä uuden kehitysversion esittelyn jälkeen, mutta kehitysversiolla ajetaan silti Australiassa. Päätöstä ihmeteltiin, mutta päivitys ei kajonnut mekaanisiin osiin, joten valinta on sikäli looginen. Hydrauliikka- ja vaihteistomurheet olivat silti jokseenkin yllättäviä.

En usko McLarenin tehneen aivan RBR:n tasoista autoa, mikä lopulta pudottanee Jenson Buttonin mestaruustaistosta, mutta hänen tallikaverinsa on toista maata. Fernando Alonso nimesi Lewis Hamiltonin viime vuonna siksi kuljettajaksi, joka ei tarvitse mestaruuteen parasta kalustoa, ja olen Alonson kanssa yhtä mieltä.

Lewisin suurin ongelma ei ole kalusto tai vastustajat, vaan Lewis Hamilton itse – se kehuista elävä kakara ja karismatyhjiö, joka on hetkittäin maaginen, mutta joka erinomaisuutensa sokaisemana sotkeutuu toistuvasti omiin kengännauhoihinsa. On paljonpuhuvaa, että tulokaskausi 2007 on yhä Hamiltonin uran ehein. Taustalle tuotu Mika Häkkisen entinen avustaja Didier Coton on askel oikeaan suuntaan, mutta olisi yllätys, jos kurssi kertaheitolla kääntyisi. Lewis on silti kuljettajista se, joka voi tehdä mahdottomasta mahdollisen.

Saadaanko uusia voittajia?

Kärkitallien rivit ovat pysyneet pitkään samoina, eikä niiden ulkopuolelta ole kärkeä hetkeen haastettu – viimeisin uusi voittaja on Mark Webber Saksassa 2009. Sama jatkunee yhdellä poikkeuksella: Nico Rosberg on kahden Mercedes-vuotensa aikana ajanut kourallisen kilpailuja, joissa voitto ei olisi ollut vääryys. Erityisesti 2011 Kiinan GP oli hieno ajo kalustolla, jonka talli itse oli tuominnut häviämään; matkaan oli laitettu aivan liian vähän bensiiniä, koska Nicon vauhti arvioitiin roimasti alakanttiin.

Mercedesin ei ole tarvinnut ottaa suurtakaan hyppäystä, että Nico parhailla suorituksillaan ottaa avausvoittonsa. Rosbergin ykkössija olkoon alkavan kauden virallinen povaukseni.

Ketkä voivat yllättää?

Tämä ei varsinaisesti ole yllätys, koska se tapahtuu joka vuosi, mutta Sauberilta voi kauden alussa odottaa vahvoja esityksiä. BMW-aika poislukien talli ei koskaan ole pysynyt kehitystyössä muiden vauhdissa, mutta ensimmäisissä kilpailuissa viiden nopeimman tallin joukkoon kuuluminen ei olisi shokki. Autossa on montakin mielenkiintoista ideaa erityisesti pakokaasujen hyödyntämisen suhteen, ja talli on jälleen panostanut rengaskulutuksen minimointiin.

Vuoden tulokkaan tittelistä tuskin tulee kovaakaan taistelua kahden osanottajan välillä, mutta Jean-Eric Vergnellä on kaikki kyvyt myös yleisessä sarjassa menestymiseen. ”JEV” on ihastuttanut pikkuformuloissa mitään kaihtamattomalla ja rämäpäisellä tyylillään, eikä ole täysin perustelematonta odottaa hänen olevan Red Bull -kuskiohjelman toinen suuri löytö. Otteissa on ainekset myös uudeksi Jean Alesiksi, mikä ei sekään olisi täysin kamala vaihtoehto.

Force India on McLaren-yhteistyön aloitettuaan tehnyt vuosi vuodelta parempaa työtä, ja aerodynamiikaltaan uusiksi pistetty auto näyttäisi jatkavan samalla tiellä. Toisin kuin pikkutallit yleensä, kykenivät Vijay Mallyan joukot viime vuonna pysymään kärjen vauhdissa myös kehitystyön nopeudessa. Nico Hülkenbergissä ja Paul di Restassa tiimillä on yksi sarjan parhaista kuskikaksikoista. Di Resta hävisi viime vuonna Adrian Sutilille, mutta taustalla oli tallin todella erikoisia taktiikkavalintoja, ja virheitä karsiessaan hänestä on jopa yhdeksi sarjan kärkinimistä. Hülkenberg puolestaan haastanee di Restan melko tasaväkisesti, ja hänessä tallilla on jälleen yksi mainio sadekelin spesialisti.

Ketkä floppaavat?

Ferrarin ongelmista uuden autonsa kanssa on meuhkattu paljon. Selvää on se, että kunnianhimoinen projekti on tuottanut auton, joka on parhaimmillaan nopea, mutta ainakin toistaiseksi hyvin hankala säädettävä. Ferrari on niitä talleja, joilla on resurssit kehittää autoaan nopeastikin kauden edetessä. Nähtäväksi jää, kuinka pian auto saadaan kuosiin, mutta alkukausi voi olla jo menetetty. Talli joutui luopumaan alkuperäisestä pakoputkiratkaisustaan ja siirtymään tehottomampaan, mutta helpommin hallittavaan versioon. Jos tämä osa autoa saadaan kuntoon nopeasti, voi kurssi kääntyä piankin.

Fernando Alonson voi luottaa kykenevän sopeutumaan kalustoonsa – Alonso ei ole ruudukon nopein, mutta vikuroivan auton hän on yleensä osannut kesyttää. Sitä vastoin Felipe Massalle uusi auto tietänee joutsenlaulua Ferrarilla. Massa jarruttaa mielellään syvälle mutkaan ja pyrkii näin kuormittamaan etupyöriä jo kaarteen alkuvaiheessa. Jos tuo ajotyyli jotain autolta vaatii, on se vakaata peräpäätä mutkaan ajettaessa, ja sitä uudessa Ferrarissa ei ole. Olen äimistynyt, jos brassi tämän haasteen selvittää.

Kuinka huonosti HRT:n pitää pärjätä, jotta sen voi sanoa flopanneen, siis pärjänneen odotuksia huonommin? Kuinka onnettomasti se onkin, uskon tallin niin tekevän. HRT:n käytännön asioista viime kauden loppuun asti huolehtineella Colin Kollesilla voi olla käytettyjen autojen kauppiaan habitus ja karisma, mutta hänellä on kyky saada asiat toimimaan. On vaikea nähdä, etteikö talli olisi todella pulassa luovuttuaan ainoasta henkilöstä, joka kykeni toimintaa HRT:n resursseilla pyörittämään.

KIMII!

Kimi Räikkösen faneja kutkuttanee se tieto, että Racecar Engineering -lehden Sam Collins nosti Romain Grosjeanin ja Räikkösen (tässä järjestyksessä) Australian GP:n voittajasuosikeikseen. Autojen suorituskyvyn suhteen Collins on yleensä hyvin kartalla, ja hän uskoi Lotuksessa olevan potentiaalia nimenomaan alkukauden kärkinimeksi. On tallin kannalta kenties epäonnista, että puikoissa on kaksi välivuosia F1:stä pitänyttä kuljettajaa.

Mitä Räikköseen muutoin tulee, niin haistattamalla medialle kuvainnollisesti pitkät saa näemmä aikaan julkisuuskampanjan, josta kuka tahansa olisi kateellinen. Paitsi, että Lotus on ottanut kaiken irti uudesta kiinnityksestään ja on kehunut hankintansa puhki kaikkien johtohenkilöidensä suulla jo ennen kuin kilometriäkään on kisattu, ovat jopa Kimiin yleensä penseästi suhtautuneet tahot ottaneet paluun positiivisesti vastaan.

Kaiken tämän jälkeen minun on hyvin hankala hahmottaa, mitä Räikköseltä tarkalleen odotetaan, ja onko kaikki Suzukan 2005 tavallisemmalla puolen pettymys. Juuri nyt näyttää kuitenkin siltä, että Kimin paluu sujuu juuri niin ruusuisissa merkeissä kuin realistisesti saattoi toivoa.

Mitä muuta voisi olla luvassa?

Talousongelmat nostanevat rumaa päätään. Kyse ei ole yhdestä tai kahdesta tallista, vaan jopa puolella lähtöruudukosta on väitetty olevan jonkinasteisia ongelmia likviditeetin suhteen. Akuutein tilanne on tällä tietoa HRT:lla, mutta ainakin Marussia, Sauber ja Force India ovat vaaravyöhykkeellä. Puheet asiakasrungoista ja Bernie Ecclestonen heitto siitä, että tallien tulisi opetella törsäämään vähemmän lienevät alkusoittoa suuremmalle taloushurlumheille.

Force Indian tilanne on sikäli uniikki, että toisen pääomistajan Vijay Mallyan koko imperiumi on vaarassa. Mallyan lentoyhtiö Kingfisher on saattohoidossa, ja nyt arvaillaan, mitä tapahtuu lentoyhtiön rahoituksen varmistamiseksi moneen kertaan pantatulle alkoholibisnekselle. Talliin sijoittaneen Subbharta Roy Saharan motiivit ovat toistaiseksi hämärän peitossa – siinä missä Mallya on autourheilufani, pidetään Saharan mukaantuloa opportunistisena yrityksenä päästä osille Mallyan tuottoisista liiketoimista, jos korttitalo kaatuu.

Henkilökohtainen harras toiveeni on, että Pirellin päätös tuoda rengasseoksensa lähemmäs toisiaan johtaa monimutkaisempiin taktiikkavalintoihin.  Se, että kestävämpi ja nopeampi rengas olisivat yhtä nopeita kisamatkalla vaatii melkoisen tarkkaa onnistumista, mutta erilaisiin kokeiluihin on nyt ainakin jonkinlainen mahdollisuus.

7 kommenttia

  1. Aika-ajon jälkeen: RB oli kuin olikin hieman vaikeuksissa ja McLaren ehkä odotetun hyvä. Lotukselta hiljaa mielessä odotin juuri tuota tasoa, tosin Kimiltä, mutta pelkäsin todellisuuden asettuvan sinne kympin seutuville. Toivottovasti Lotarin suorituskyky kestää niin on aika tiivis pakka neljän tallin osalta. Ferrarikin varmasti parantaa Alonson osalta.

    Hyvä kausi tiedossa!

  2. Kovin kiva olisi olla väärässä Red Bullin hyvyyden suhteen. Australiassa on vaan ennenkin pärjätty ties millä vessoilla, jotka eivät sitten loppukaudella ole olleet mitään. Jotenkin kuvittelisin Lotuksen olevan se, joka hitusen tippuu kun päästään moottoriradoille saakka.

  3. Noinhan se todennäköisesti menee, mutta toivotaan ettei erot repee kovin suuriksi.

  4. Huomasitko, että yks kisa ajettiin jo?

    1. Olen kuullut siitä.

  5. vaaditaan · · Vastaa

    Kisarapoa!

    1. Sellainen on kauhean työläs kirjoittaa. Melskasin sen sijaan apinoista, nekin on hauskoja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: