Massan hitaus ja meksikaani Ferrarilla

Onko Felipe Massan ongelma jousi päässä vai mieli maassa? Entä onko Speedy Gonzales ratkaisu Ferrarin kuskipulmaan?

Oli Meksikon Formula 1 -perinteisiin hyvinkin sopivaa, että Sergio Perezin suureen tietoisuuteen nostanut suoritus tapahtui Malesian GP:n vaihtelevissa oloissa. Maan juhlituimmat autourheilusankarit, Rodriguezin veljekset kun loivat oman maineensa erityisesti sadekelin erikoismiehinä.

Perez on erottunut joukosta jo aiemmin, muttei niinkään nopeudellaan kuin kypsyydellään. Sauber on aina taitanut erikoiset taktiikkaratkaisut, eikä tallissa ole emmitty antaa erittäinkin maltillista ajoa ja säästäväistä ajotyyliä vaativia suunnitelmia nuoren meksikaanin toteutettavaksi. ”Checo” on suoriutunut liki poikkeuksetta moitteettomasti, mikä on mainio saavutus kuljettajalta, joka on 22 vuoden iällään yksi sarjan kuopuksista.

Malesiassa Perez pääsi poikkeuksellisesti esittelemään hyökkäävämpää puoltaan, ja tekikin sen tyylillä. Lipsahdus kesken Fernando Alonson takaa-ajon jäi pieneksi kauneusvirheeksi muutoin moitteettomassa suorituksessa, joka nosti nuoren meksikaanin paalupaikalle Felipe Massan korvaajaa kartoitettaessa.

Massa itse paarusti jälleen varjojen mailla. Paljonpuhuva oli kameroiden taltioima hetki kilpailun jälkeen parc fermessa, kun Alonso yritti punnituksen yhteydessä lähestyä tallikaveriaan. Felipe ei ottanut Fernandoa kuuleviin korviinsa, vaan paineli laput silmillä kohti vaakaa. 15. sija kaikkien millään tapaa merkittävien vastustajien takana vetäisi toki mietteliääksi positiivisemmankin Ferrari-kuskin.

Massan ongelmista on puhuttu paljon, ja joka kerta palataan vuoden 2009 Unkarin GP:hen ja Rubens Barrichellon autosta irronneeseen jouseen, joka jysähti Felipen kypärään. Usein esitetty väite on, ettei Massa ole ollut entisensä tuon tärskyn jälkeen, että vaikka lääkärit väittävät kaiken olevan kunnossa, on osuma jättänyt pienen, mutta pysyvän jäljen brasilialaiskuskin kykyihin.

Olen jousiteorian suhteen kovin skeptinen, ja mielestäni hyvästä syystä; heti paluunsa jälkeen 2010 Massasta oli haastamaan Alonso, mutta siinä missä onnettomuuden mahdollisten jälkien luulisi aikaa myöten himmenevän, on Massa taantunut.

Hockenheimilla 2010 Massan kolhittu pää olisi ollut riittävän terävä voitokkaaseen ajosuoritukseen ilman tallimääräystä, ja tuohon päätökseen uskon hänen ongelmiensa kulminoituvan. Voitto Unkarin onnettomuuden vuosipäivänä olisi ollut joka tavalla merkittävä, mutta sen vei oma talli, ja vieläpä varsin karulla tavalla: Felipen tärkein tukija, oma kisainsinööri Rob Smedley usutettiin antamaan määräys.

David Coulthard totesi tuolloin, että kun hänet pakotettiin väistymään Mika Häkkisen tieltä McLarenilla, oli asialla aina tiimimanageri Dave Ryan, ei koskaan kukaan hänen liittolaisensa. Kerran asian tärkeys tajuttiin Ferrarillakin – Jean Todtin aikaan Barrichelloa nöyryytti radioitse aina Todt itse.

Hockenheim-episodin jälkeen Massa on jatkuvasti menettänyt asemiaan kerran hänen takanaan olleessa tallissa. Vaikka selitystä on haettu niin autosta kuin erityisesti renkaistakin, on vaikea välttyä johtopäätökseltä, etteikö Ferrarin rakentuminen Alonson ympärille olisi jäytänyt Felipeä henkisesti. Uuden Ferrarin haasteisiin yhdistettynä tilanne on tehnyt brassista tyystin rannattoman.

Kaikesta huolimatta Massa ei julkisesti ole valittanut asemaansa. Syytä tähän voi hakea erityisesti kuljettajan ja tallin suhteesta. Felipe on Ferrarin kasvatti, joka ei ikimaailmassa olisi noussut vuoden 2002 nopeasta, mutta äärimmäisen epävarmasta tulokkaasta vuoden 2008 mestarikandidaatiksi ilman tallin monivuotista ja intensiivistä kehitysohjelmaa. Lewis Hamiltonin ohella Massa on se kuljettaja, jolla on symbioottisin side talliinsa, ja samoin on Massa eniten tallilleen kiitollisuudenvelassa.

Myös Ferrarin voi nähdä olleen Massan suhteen kärsivällinen, mutta on vaikea nähdä yhteistyön jatkuvan. Kyse on enää siitä, milloin hänet korvataan.

Entä Perez? Ferrari-juniorina ”Checon” voisi nähdä olevan samassa tilanteessa kuin Massa vuosikymmen sitten. Toisin kuin Felipe aikanaan, vaikuttaa Perez kuitenkin varsin kypsältä tapaukselta. Hän voisikin olla valmis Ferrarin kakkoskuskiksi ja Alonson oppipojaksi jo nyt. Fernandon asema tallissa on helppo nähdä uhkana, mutta se voi olla myös suuri mahdollisuus – huomatuksi tulemiseen ei vaadita mestarin lyömistä, vaan jo haastaminen katsotaan meriitiksi. Lisäksi Perez on jo kuuliaisuutensa todistanut.

Niin sopivalta ”Checo” tehtävään vaikuttaa, että luulisi Ferrarin jo tehneen asian suhteen tunnusteluja. Kysymykseksi jää lähinnä ajoitus: kun hyväänkin autoon sopeutuminen kesken kauden vailla testimahdollisuutta on osoittautunut vaikeaksi, täytyy painajaismaiseen F2012:een totuttautumisen olla suorastaan kivuliasta. Myös Ferrarin etuja saattaisikin palvella parhaiten se, että kausi yritetään selviytyä loppuun kera Massan, jolla sentään on jo käsitys painivastustajastaan.

Italialaisten kärsivällisyyttä ei kannattane yliarvioida, joten en yllättyisi, vaikka Perezistä tulisikin ensimmäinen meksikaani Ferrarilla sitten Ricardo Rodriguezin jo tällä kaudella. Sekä Sauberin että Sergion itsensä kannalta olisi kuitenkin toivottavaa, että Maranellossa maltetaan vuoteen 2013 asti.

3 kommenttia

  1. ”Felipen tärkein tukija, oma kisainsinööri Chris Dyer usutettiin antamaan määräys.”
    ”tiimimanageri Chris Dyer, ei koskaan kukaan hänen liittolaisensa”

    Outo Chris Dyer -fiksaatio.

    1. On. Etenkin, kun Chris Dyer ei ole ollut koskaan sen kummemmin Felipe Massan kisainsinööri kuin McLarenin tiimimanagerikaan. Saatan joskus luottaa liikaa loistavaan muistiini.

  2. Toivon että Perez ei tulisi vielä tällä kaudella, eikä mielestäni tarvitsisi tulla edes ensi kaudeksi Ferrarille. Massa varmasti saa kokeilla uutta autoa ja uskon miehen vielä Monacossa istuvan Ferrarin ohjaamossa ja jos hänet meinaataan korvata, niin olisi siellä pari muitakin vaihtoehtoa tälle vuodelle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: