Nico, Hopeanuolen renkaat sekä Lotuksen taktiikkaratkaisut

On kivaa olla oikeassa. Kauden virallinen povaukseni Nico Rosbergin ensivoitosta toteutui, ja juuri siinä kilpailussa, jossa menestystä saattoikin odottaa. Nicohan olisi voinut voittaa Kiinassa jo viime vuonna, mutta Mercedes oli aliarvioinut kuljettajansa vauhdin, ja autossa oli liian vähän polttoainetta.

Vain Jenson Buttonilla oli Kiinan GP:ssä lihasta Nicon haastamiseen, mutta McLarenin epäonnistunut varikkokäynti vesitti loppuratkaisun, josta olisi voinut tulla ikimuistoinen. Varikkokäynnit ja taktiikkaratkaisut nousivat kilpailun teemaksi, ja niissä Mercedes oli Rosbergin kohdalla virheetön. Onnistunut kahden pysähdyksen taktiikka sai jotkut jo julistamaan tallia pitkään vaivanneet rengasongelmat ratkaistuiksi, mutta päätelmä voi hyvin osoittautua ennenaikaiseksi.

Vuoden 2012 Pirellien toimintaikkuna on lämpötilan suhteen todella kapea (väitteiden mukaan 15 astetta), eli onnistuminen on huomattavan rata- ja olosuhderiippuvaista. Kuten todettua, Hopeanuoli oli voittovauhdissa Kiinassa jo viime vuonna, mutta täysin ulalla renkaiden kanssa liki koko loppukauden.

Selitystä voisikin hakea Shanghaita ympäröivästä savusumusta – tavallisesti aurinko lämmittää asfaltin selkeästi (10-30 astetta) ilmaa lämpimämmäksi, mutta Kiinassa rata ja ilma olivat molemmat hieman yli 20-asteisia. Voi hyvin olla, että renkaat toimivat Mercedesin alla Shanghaissa tavallista viileämmän asfaltin ansiosta.

Lotuksen taktiikat: priimaa vai sutta?

Mitä taktiikkaratkaisuihin tulee, pääsivät Lotus ja Kimi Räikkönen varsin julkiseen näyteikkunaan oman valintansa toimivuuden suhteen, ja tuloksena oli näyttävä romahdus. Lotuksen auto on nopea, mutta henkilöstön tohelointiin on mennyt turhan monta pistettä. Romain Grosjean on kantanut kortensa kokoon varsin näkyvästi kahden ensimmäisen kilpailun kolaroinneillaan, kun taas Kimi on näyttänyt kärsivän tallin erheistä.

Lotus-taktikoiden epäpätevyyttä kiroileville lienee ensi alkuun paikallaan muistuttaa, että Räikkösen kohdalla päätökset tekee Mark Slade, joka toimi hänen kisainsinöörinään jo McLarenilla. Ennen Lotukselle siirtymistään Slade toimi Mercedesillä Michael Schumacherin insinöörinä, mutta hänet siirrettiin sivuun viime kauden puolivälin tienoilla. Tauko kilpailuista ja myöhäinen liittyminen Lotuksen riveihin kostautuivat Australiassa, kun Slade joutui ottamaan virheen aika-ajokierroksen ajoituksessa omaan piikkiinsä. Slade palkattiin Lotukselle Kimin toiveesta, eli on alku ollut hankala tai ei, on Kimin nurkkauksessa hänen luottomiehensä.

Taktiikoiden kannalta Kiinan kilpailu oli totutusta poikkeava. Ohittaminen ei ollutkaan niin helppoa kuin odotettiin, vaan jopa sekuntitolkulla hitaampi auto pystyi pidättelemään takanaan tulleita. Tämä muuttaa taktiikkapäätöksiä: ensimmäisenä uudet renkaat vaihtava saa lisäpidon myötä etua häntä myöhemmin pysähtyviin nähden ja pystyy täten nousemaan heidän edelleen. Tasaisessa joukossa pysähdykset on siis pakko tehdä ennen optimaalista ajankohtaa ensimmäisenä pysähtyvän tekosiin reagoiden.

Mahdollisimman vähillä pysähdyksillä ajettaessa tilanne monimutkaistuu sikäli, että kuljettaja ajaa paitsi kilpailijoita, myös renkaitaan vastaan. Kimin taktiikan perusajatus, ajaa niin pitkä viimeinen nykäisy kuin mahdollista ja pitää taktiikan tuoma sijoitus radalla, oli siis perusidealtaan täysin kannattava. Viimeinen varikkokäynti ajoitettiin sen tiedon mukaan, mikä tallilla renkaiden kestosta oli.

Taktiikka olisi voinut toimia, jollei eri taktiikalla (kaksi pysähdystä, mutta pitkät avausstintit) ajanut Felipe Massa olisi osoittautunut Kimille ohittamattomaksi esteeksi. Yksi Pirellien vähemmän puhutuista ominaisuuksista on se, että peesissä ajaminen kuluttaa rengasta merkittävästi enemmän kuin puhtaassa ilmassa ajelu.  Kun taktiikka oli jo valmiiksi laskettu tarkalle, saattoivat nuo kierrokset olla epäonnistumisen kannalta ratkaisevat. Lopullisesti tilanteen paketoi eksyminen kumipurun päälle Sebastian Vettelin painostuksessa. Näillä tiedoin on hieman kyseenalaista väittää Lotuksen olleen täysin hukassa valintoineen – kyseessä oli laskelmoitu riski, joka olisi onnistuessaan voinut tuoda kakkossijan.

Moni on huomannut, että Räikkösen viimeisenä käyttämä rengassarja oli Pirellin mukaan ”käytetty” medium-sarja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita muuta kuin sitä, että renkailla on ajettu jossain vaiheessa viikonloppua. Myös renkaat voi ajaa sisään saattamalla ne kerran toimintalämpöönsä, mikä voi tapauskohtaisesti parantaa kestävyyttä. Lotus-kuljettajat olivat kärkikuskeista ainoat, jotka saivat viimeisellä  pysähdyksellä aiemmin käytetyt renkaat, joten poikkeava valinta oli. Se ei silti vielä tarkoita, että päätös olisi ollut väärä.

Kilpailu varikolla

Lotuksen Eric Boullier kertoi GP:n jälkeen tallin tiedotteessa, että yksi heidän ongelmistaan on hitaat varikkokäynnit. Vika on Boullierin mukaan henkilöstön sijaan laitteistossa;  välitankkauksista luopuminen on saanut varikolla aikaan kilpavarustelun, jonka hedelmiä ovat muun muassa yleisesti tikkarimiehen korvanneet liikennevalot sekä sivuun taittuvat etupään tunkit.

Boullier ei yksilöinyt, mitkä heidän rojuistaan vaativat uudelleensuunnittelua, mutta sekä taittuva tunkki että valot kuuluvat jo nyt Lotuksen kalustoon. Yksi kehitysalue on ollut myös pyörän kiinnitys, mutta Boullierin lausunto viittasi nimenomaan stopeilla käytettävään kalustoon.

Nopeimmat pysähdykset Kiinassa teki Ferrari. Sekä Fernando Alonso että Massa saivat toista sekuntia etua seuraavaksi parhaaseen samaa taktiikkaa käyttäneeseen kuljettajaan. Ferrari on ollut jonkinasteinen edelläkävijä kaluston uudistamisessa, he kun käyttivät liikennevalojärjestelmää ensimmäisenä. Tunkkien kohdalla on huomiotaherättävää, että McLaren, joka on pysähdyksissä talleista nopeimpia, käyttää yhä tavallista etutunkkia.

Varikkokäyntien yhteenlasketut pituudet, Kiinan GP

2 pysähdystä

  1. Massa                      40,3
  2. Di Resta                  41,4
  3. Rosberg                  41,8
  4. Senna                      42,5
  5. Vettel                      42,6
  6. Maldonado             42,8
  7. Glock                      42,8
  8. Räikkönen              42,9
  9. Petrov                     43,9
  10. Ricciardo                44,2
  11. Perez                       45,5
  12. Pic                           45,9
  13. Grosjean                 47,0
  14. De la Rosa              47,1
  15. Karthikeyan            48,1
  16. Hulkenberg             53,4

 3 pysähdystä

  1. Alonso                    1:00,5
  2. Webber                   1:01,6
  3. Hamilton                 1:01,8
  4. Kobayashi               1:04,4
  5. Button                    1:07,7
  6. Vergne                    1:09:0

One comment

  1. Hyvä teksti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: