Andretti-puskuri

Maria de Villotan testionnettomuus vaikuttaa monen epäonnisen sattumuksen summalta. Aiheestakin on kysytty, miksi paikalla olleen kuorma-auton perälauta oli auki juuri kriittisellä korkeudella. Onnettomuus olisi kuitenkin saattanut olla vakava, vaikka perälauta olisi ollut yläasennossaan, sillä kuorma-auton takapuskuri on sekin formulan kannalta viheliäisellä korkeudella.

Siinä missä kuorma-autoksi luokiteltava ajoneuvo F1-radalla kilpailun ollessa käynnissä on jo pitkään ollut mahdottomuus, on Indycarissa perinteisesti oltu huomattavasti luovempia ulosajotilanteiden selvittelyn suhteen. Radan varteen sammunut kilpa-auto autetaan sääntöjen mukaan uudelleen liikkeelle, mikäli suinkin mahdollista, ja joissakin tapauksissa jopa ilman turva-autojaksoa.

Kuten arvata saattaa, on Indycarin rohkea käytäntö johtanut myös läheltä piti -tilanteisiin. Niistä tunnetuin tapahtui Detroitin katuradalla vuonna 1991 antisankarinaan eräs kaikkien aikojen suurimmista, Mario Andretti.

Tapahtumasarja sai alkunsa Jeff Woodin rengasvalliin päättyneestä ulosajosta. Koska Woodin auto oli yhä ajokuntoinen, päätettiin se irrottaa nopeasti ilman turva-autoa muita ajajia keltaisin lipuin varoittaen. Koko letka ehti kertaalleen ohittaa paikan ongelmitta, mutta toisella kertaa ei käynyt yhtä onnellisesti: Mario Andretti tulikin mutkan läpi täyttä höyryä, lukitsi renkaansa ja törmäsi suoraan ratavirkailijoiden auton perään!

Marion formulan keula kiilautui puoliksi puskurin alle katastrofin ollessa vain kymmenien senttien päässä. Autoa miehittänyt lääkäri Steve Olvey ei Mariota säästellyt, vaan lateli tälle kaikki osamaansa kirosanat. Nöyryytys oli täydellinen, kun seuraavana onnettomuuspaikalle saapunut Marion poika ja tallitoveri Michael joutui väistämään syntynyttä sumaa, ja törmäsi Woodin autoon.

Ääliömäiseltä näyttäneen tilanteen taustalla oli Marion virhearviointi : hän laski ratavirkailijoiden selvittävän tilanteen kierroksessa, ja uskoi radan olevan puhdas seuraavalla kierroksella. Tämänkaltainen piittaamattomuus on varsin yleistä kilpa-ajajien keskuudessa – keltaisia lippuja ei nähdä niinkään varoituksena kuin mahdollisuutena voittaa aikaa vauhtiaan hidastavilta kilpakumppaneilta. Mario oli paikalla muutamaa sekuntia liian aikaisin, ja oli maksaa erheestään kalliisti.

Tänä päivänä kaikkien Indycar-turvallisuusajoneuvojen takapäätä koristaa lisäosa. ”Andretti bumper” viistää maata kahdeksan sentin korkeudella ja varmistaa, ettei reitiltään eksyvä formula pääse kiilautumaan auton alle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: