GP2 on rikki

Formula 3000:n kuihduttua omaan turhuuteensa kauden 2004 jälkeen oli GP2 kuin raikas tuulahdus. Sarja keräsi ajan parhaat juniorikyvyt, ja mainion auton ansiosta kilpailut olivat tapahtumarikkaita. Viime vuodet sarja on kuitenkin jatkuvasti menettänyt aiempaa hohtoaan ja kuluvalla kaudella taso on suorastaan romahtanut.

Kyse on ennen kaikkea rahasta. GP2 ei ole halpa – paitsi, että sarja on lisännyt ohjelmaansa Euroopan kilpailujen lisäksi useita F1-kalenterin kaukokisoja, on myös kaluston hinta pysäyttävää tasoa. Dallaran yksinoikeussopimus kattaa käytännössä koko auton, eli tiimit eivät voi ostaa tai valmistaa mitään itse, vaan joutuvat käyttämään Dallaran hyväksymiä osia. Tämä säännöillä taattu monopoliasema antaa italialaisvalmistajalle käytännössä vapaat kädet osien hinnoittelun suhteen.

Dallara sai neuvoteltua vastaavanlaisen sopimuksen myös Indycariin, mutta siellä tallit ovat hinnat koettuaan nousseet kapinaan, ja pelko muualla valmistettujen osien joukkoinvaasiosta on pakottanut runkovalmistajan uudelleen neuvottelupöytään. GP2:ssa talleilla ei kuitenkaan ole vastaavaa vaikutusvaltaa, ja harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ne elävätkin kädestä suuhun järjestäjän ja teknisen kumppanin kuoriessa kermat.

Hintaero mihin tahansa muuhun Eurooppa-syntyiseen formulaluokkaan Formula 1 poislukien on huima, niin suuri, että sitä on mahdotonta oikeuttaa pelkästään asemalla F1:n kyljessä. Formula 2 -sarjan nettisivuilta löytyy ajopaikan hintaa eri pikkuformulaluokissa kuvaava graafi, joka on pikaisen lähdevertailun perusteella vähintäänkin suuntaa-antava, joskin Formula 3:n palkki lienee ylimitoitettu.

Formulasarjojen hinnat

Yli kahden miljoonan euron hintalappu tarkoittaa, että monen lahjakkaan yrittäjän rahkeet loppuvat väistämättä kesken. Tämä ei toki ole uusi tilanne; pelkkä lahjakkuus ei ole liki koskaan riittänyt, vaan eteneminen on aina vaatinut tukijoita. GP2:een mielivän tulevaisuuden toivon mahdollisuudet ovat kuitenkin aiempaa vähäisemmät. Paitsi, että hinta on entistä suurempi, on sponsorin löytäminen merkittävästi aiempaa hankalampaa. Taloustilanne on johtanut siihen, että moni kuskiohjelma on lopetettu ja jäljelle jääneetkin ovat huomattavasti aiempaa keskitetympiä.

Ensimmäisten GP2-kausien lähtöruudukkoja miehittäneitä kykyjä tukivat Mercedesin, McLarenin, Renault’n, Toyotan ja Red Bullin kykyohjelmat, joista kolme viimeksi mainittua auttoi useampaa kuljettajaa. Tänään kaksi ohjelmista on mennyttä, loput kolme taas eivät tue GP2-kuljettajia.

Maksajan löytäminen on talenttien ongelma, GP2:n taas se, mitä on tullut tilalle, nimittäin huomattavasti edellisvuosia vähäisempi vaihtuvuus sekä kuljettajien tason lasku. On syntynyt termi, jota ei pitäisi olla: GP2-veteraani. Ongelman perusta on siinä, että GP2-viikonlopun rakenne on aina ylikorostanut kokemusta. Harjoitusaikaa on todella vähän ja onnistuminen yhdessä puolen tunnin aika-ajossa on kohtuuttoman suuressa asemassa kilpailujen tuloksen kannalta.

Toinen syy trendiin on muuttuneissa rahoitusmalleissa. Kun sponsorisopimus on yhä useammin henkilökohtaisiin suhteisiin tai kansallisuuteen perustuva, ei kuljettajalla ole lainkaan vastaavia tulospaineita tukijansa suuntaan kuin kehitysohjelmassa. Täten ajopaikka taataan pidempään kuin esitysten puolesta olisi syytä – vuoden 2012 GP2-kuljettajista Davide Valsecchi ajaa sarjaa täysin käsittämättömästi jo viidettä vuotta. Luiz Razia ja Giedo van der Garde ovat mukana neljättä kauttaan, kolmannen kauden kuljettajia on peräti viisi.

Suurin osa konkareista on sentään kohtuullisia rattimiehiä, mutta ruudukon viimeisiä paikkoja miehittävät täysin toivottomat tapaukset. Myös GP2:ssa näitä sankareita on aina ollut, mutta täksi kaudeksi lompakollaan ajavat ovat tehneet todellisen invaasion. Surullisin esimerkki on Giancarlo Serenelli, 31-vuotias venezuelalainen. Venezuelan valtio sponsoroi kuudesosaa lähtöruudukosta, eikä maasta löydy riittävästi kykyjä kaikkiin maan rahoilla tuettuihin autoihin. Serenelli, moninkertainen Etelä-Amerikan formulamestari, on ollut täysin omilla sekuntiluvuillaan joukon viimeisenä.

Gp2:n kannalta raskauttavinta on kuitenkin se, missä kykyohjelmien nousukkaat tänä päivänä ajavat. Vain Marussian Rio Haryanto ja Racing Steps Foundationin tukema James Calado ovat löytäneet tiensä F1:n viralliseen juniorisarjaan samalla, kun yhä useampi suojatti oppii ison formulan niksejä Formula Renault 3.5 -sarjassa. Trendin aloitti Red Bull, joka on hyödyntänyt sarjaa GP2:n sijaan jo muutaman vuoden. Tänä vuonna FR3.5:ttä ajavat lisäksi Mercedesin (Sam Bird), Ferrarin (Jules Bianchi), Lotuksen (Richie Stanaway, Kevin Korjus), McLarenin (Kevin Magnussen) ja Caterhamin (Alexander Rossi) viralliset juniorikuljettajat. Voi hyvällä syyllä sanoa, että GP2 on jo menettänyt paikkansa tärkeimpänä juniorisarjana.

Tästä kaikesta on seurannut se, että kauden 2012 GP2-kilpailut ovat olleet masentavaa katseltavaa. Kärkikuljettajat ovat edelleen tasokkaita, mutta taso tippuu nopeasti ja kilpailussa kuin kilpailussa nähdään täysin aloittelijamaisia virheitä. Paikka näyteikkunassa F1-tallipäällikköjen edessä olisi edelleen kiinnostava, mutta juuri nyt näyttää siltä, että sarja on konseptillaan ja hinnoittelullaan tuomitsemassa itsensä mitättömyyteen.

5 kommenttia

  1. Ihan totta. Katsoin tänään elämäni ensimmäisen WSbR-kisan viimeisen kierroksen, ja kiinnostuin sarjasta välittömästi. Kolahtaa jotenkin todella paljon paremmin kuin GP2. En tajunnut, että se näkyy Eurosportilta, eikä streamit ole koskaan oikein innostaneet, joten onnistuin nyt vasta tutustumaan sarjaan. Kiinnostaisi lukea Sinun mielipiteitäsi siitä! Onko kenties odotettavissa artikkelia kyseisestä aiheesta?

    1. On jo pitkään pitänyt kirjoittaa siitä sellainen ratasarjat-tyyppinen selonteko. Pidän kovasti enkä vähiten siksi, ettei sarjaa ajeta silloin kun radalla on tilaa, vaan kisat ovat viikonlopun päälähtöjä.

      Olen itse kokenut, että sarja on hankalasti seurattavissa. Itse väijyn kilpailut kokonaisina, mikäli suinkin mahdollista, mutta Eurosport lähettää useimmiten vain koosteen ja hyvän taltioinnin löytäminen on haasteellista. Lisäksi suomenkielinen selostaja on eeppisen huono.

      1. Hienoa, odotan innolla selontekoasi!

  2. Se on totta että GP2 on ainakin vielä tässä vaiheessa ollut varmin tie F1:kkösiin, mutta aina olen pitänyt enemmän World Series by Renault 3.5 sarjasta, vaikkei sieltä ole Kubican lisäksi kukaan muu mestari siirtynyt ykkösiin, niin silti sarjasta on ponnahtanut ylimmälle tasolle mm Winkelhock, Vettel, Ricciardo ja Vergne. Ehkä lopulta vain 3.5 on liian ”kaukainen” sarja ja siksi sieltä ei sarjan mestari tahdo nousta millään Formula ykkösiin.

    1. No WSbR:n edeltäjästä World Series by Nissanista (ja sen muista nimivariaatioista) on mm. Heikki Kovalainen, Franck Montagny, Ricardo Zonta, Fernando Alonso ja Marc Gene ponnistaneet ykkösiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: