Maria de Villotan onnettomuus

Marussia on saanut tutkittua Maria de Villotan auton, eikä siinä ole ilmennyt minkäänlaista vikaa. Väliaikaisella varikkoalueella tapahtuneen onnettomuuden syytä voinee täten pyrkiä valaisemaan.

De Villota oli juuri pysähtymäisillään, kun auto kiihdyttikin vauhtiaan ja osui kuorma-auton perälautaan, mistä johtuen on spekuloitu auton sammumisen estävän järjestelmän (”anti-stall”) yllättäneen hänet. Järjestelmää säännellään F1-säännöissä seuraavasti:

  • Jottei moottori jäisi käyntiin onnettomuustilanteissa, on järjestelmän sammutettava moottori kymmenen sekunnin sisällä järjestelmän kytkeytymisestä.
  • Järjestelmän ainoa käyttötarkoitus on estää moottoria sammumasta kuljettajan menettäessä auton hallinnan. Mikäli valittuna on toinen tai suurempi vaihde, saa järjestelmä vaihtaa vaihteen ykköselle tai vapaalle. Muutoin järjestelmä saa toimia ainoastaan kytkimen avustuksella.
  • Järjestelmä saa kytkeytyä vain, kun kytkin on täysin vapautettu ja sen on pysyttävä käytössä, kunnes kuljettaja sammuttaa sen liikuttamalla kytkinvipua vähintään 95 prosenttia vivun liikeradasta.

Racecar Engineering -julkaisussa väitettiin, että järjestelmä nostaisi moottorin kierroslukua. Tämä on vanhaa tietoa, sillä nykyiset säännöt sallivat vain kuljettajan säädellä kaasua.

Onnettomuuden äänitaltioinnin perusteella kuulostaa, että moottori käy ensin tasaisesti tyhjäkäyntikierroksilla, kunnes ääni muuttuu epätasaiseksi vedon jälleen kytkeytyessä ja auton rynnätessä eteenpäin. Anti-stallin toimintalogiikan huomioiden on epätodennäköistä, että de Villota olisi vedon jo kadottua ensin kytkenyt järjestelmän pois ratissa olevaa kytkinvipua vetämällä, sitten ollut kykenemätön käyttämään kytkintä uudelleen vedon katkaistakseen.

Marussian tiedotteen perusteella vaikuttaa kuitenkin selvältä, että kuljettaja on erehtynyt auton kontrolleista. De Villota oli ajanut F1-autoa kolmesti aiemminkin ja lisäksi valmistautunut testiin simulaattorissa, joten perehdytyksen olisi kaiken järjen mukaan pitänyt riittää. Oli tarkka syy mikä tahansa, on yksinkertaisen virheen hinta kohtuuttoman kova.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: