Mikä yhdistää Caterhamia, Super Aguria ja Arrowsia?

Vastaus otsikon kysymykseen on tietenkin Leafieldin formulatehdas, joka on toiminut kotina Arrowsille ja Super Agurille, ja johon Caterham muuttaa Unkarin GP:n jälkeen. Kolmas eri F1-talli samassa komentokeskuksessa lienee ennätys.

Leafieldin on tarkoitus toimia päämajana ei vain Caterhamin F1-tallille, vaan myös konsernin muille toiminnoille. Sellaiseksi se sopii; alun perin radioasemaksi 1900-luvun alussa valmistunut rakennus uudistettiin täysin Tom Walkinshaw’n TWR-yhtiöitä varten 1990-luvun puolivälissä. Loistonsa päivinä Walkinshaw’n imperiumiin kuului paitsi Arrows, myös Volvon BTCC-talli, Porschen ja Nissanin Le Mans -autojen ja useiden eri katuautojen (muun muassa Aston Martin DB7 ja Renault Clio V6) suunnittelu ja/tai valmistus sekä moottoriohjelmat F1- ja MotoGP-sarjoihin.

TWR:n kohtaloksi koitui kaikkien nigerialaishuijausten äiti. Kun Arrowsin tulokset 1997 ja 1998 jäivät kauaksi siitä, mitä budjetilla ja resursseilla olisi pitänyt saada, möi Walkinshaw osan tallista rahoituksen turvatakseen. Suurimman osuuden osti Morgan Grenfell -investointipankki, mutta toiseksi ostajaksi löytyi ”nigerialainen prinssi” Malik Ado Ibrahim.

Prinssi Malikin suurimmaksi saavutukseksi jäi auton kylkeen taiteiltu T-Minus-mainos, joka mainosti… ei yhtikäs mitään. Pian tämä Afrikan aatelinen suorittikin katoamistempun, joka vei tallin heikoille jäille. Kun Walkinshaw ymmärsi tilanteen vakavuuden, päätti hän turvata oman rahoitusasemansa muiden omistajien kustannuksella.

Vuonna 2002 Arrowsin rahat loppuivat lopullisesti, eikä Morgan Grenfell suhtautunut petkutukseen ymmärtäväisesti. Talli vietiin konkurssiin ja Walkinshaw oikeuteen. Tomilla oli kyllä elämäntyölleen pelastaja, se härkälogoa käyttävä energiajuomamerkki, joka oli valmis ostamaan Arrowsin toiminnan. Tuomarille virvoitusjuomien maailma oli kuitenkin ilmeisen vieras, sillä hän ei pitänyt Red Bullia uskottavana ostajakandidaattina. Arrowsin kaatumiseen kupsahti myös TWR.

Arrowsin viimeiset formulat saivat uuden elämän neljä vuotta myöhemmin. Jäämistö oli 2003 päätynyt huutokaupan kautta tuolloin Minardia johtaneen Paul Stoddartin käsiin, ja kun Aguri Suzuki päätti Hondan tuella kasata formulatallin pikavauhtia kaudeksi 2006, olivat nuo rungot ainoat riittävän nopealla aikataululla saatavilla olleet.

Kierrätysautot eivät olleet ainoa Arrowsista muistuttanut osa, vaan Super Aguri päätyi tuttuihin tiloihin Leafieldiin. Yhtäläisyydet eivät jääneet tähän, vaan myös henkilöstössä oli paljon entisiä arrowslaisia toimitusjohtajaksi nimitetystä Daniele Audettosta alkaen.

Super Aguri toimi huomattavan ohuella miehityksellä. Toiminnan peruskivi oli se, että muualta haalittuun runkoon tehtiin itse aerodynaamisia parannuksia. Vanhaa Arrowsia seurasivat ylivuotiset Hondat, joista 2007 käytetty versio oli jopa menestyksekäs.

Runkoihin Super Aguri myös kaatui. Ensimmäinen isku tuli Hondan tuen loppumisen muodossa kauden 2008 kynnyksellä, mutta todellinen ongelma oli vaade, jonka mukaan tallin tuli itse rakentaa omat runkonsa. FIA oli jo poistamassa sääntöä, mutta asiasta ei päästy yksimielisyyteen, ja useista ostajakandidaateista kaikki näkivät runkojen tuoman riskin lopulta liian suurena.

Neljän vuoden tauon jälkeen Leafield on pian siis jälleen F1-tukikohta. Caterham ei asuta tiloja yksin – naapurina on paitsi kiinteistön omistaja John Menardin moottoriurheiluun erikoistunut teknologiayritys MCT, myös monille talleille alihankintatöitä tekevä Formtech, joka puolestaan omistaa Arrowsin vanhat immateriaalioikeudet.

Suurin syy Caterhamin Leafieldin valtaukseen on sijainti Englannin ”Motorsport Valleyn” ytimessä. Paitsi, että työvoimasta on helpompi kilpailla, kun työpaikan vaihto ei vaadi muuttamista, ovat lähistöllä myös kaikki F1-tallien tärkeimmät alihankkijat. Caterhamin käyttämä Williamsin tuulitunneli on sekin lähialueella.

Vaikka pitkällä tähtäimellä päätös on varmasti kannattava, tuo majapaikan vaihto kesken kautta väistämättä omat hankaluutensa. Muuton ei kuitenkaan tarvitse sekoittaa tallin toimintaa, jos se suunnitellaan hyvin: kun Benetton muutti uuteen päämajaansa Enstonessa kesken kauden 1992, tuli vuodesta tallin tuolloisen historian paras. Enstone lähetti Benettonin nousuun, jonka kruunasivat vuosien 1994 ja 1995 kolme maailmanmestaruutta.

7 kommenttia

  1. Kiitoksia taas mielenkiintoisista tiedonjyväsistä. Voi kun oikeat toimittajatkin paneutuisivat aiheeseensa näin.

  2. Paul Menard ei tietääkseni vielä ole noussut Menardin imperiumin johtoon, vaan isäpappa omistaa edelleenkin MCT:n ja kiinteistön.

    1. En tiennyt, että voisin sotkea John Menardin ja kilpa-ajajapoikansa, josta olen kuullutkin vain melkein. Onnistui silti.

  3. Laatutekstiä jälleen kerran. Tuo 1992 Benettonin historian parhaana vuotena ehkä tosin kaipaa hieman avaamista.

  4. Ei ole kauan, kun muistelin asiaa sivuttaessa tuota Tomin/TWR:n kohtaloa, mutta enhän mä muistanut alkuunkaan miten se meni.

    1. Walkinshawhan nousi vielä kerran jaloilleen Australiassa. Toinen Holdenin V8 Supercars -tehdastiimeistä taitaa yhä olla nimeltään TWR.

  5. Toinen V8-Supercars Holden tehdastiimeistä on yhä Walkinshawien omistuksessa ja vaikka huhuja oli aiemmin että vetäytyisivät niin Tomin poika Ryan sanoi etteivät ole jättämässä Holdenia. TWR oli suunnittelemassa C-ryhmän Jaguareja, 1998 Le Mansissa vieralillut Nissan R390 GT1 oli myös heidän käsialaa. TWR oli auttamassa mys Volvoja BTCC:ssä ja MotoGP:ssä Kenny Robertsonin tiimiä.

    TWR on pyärittänyt Holdenin kisatoimintaa vuodesta 2003 lähtien, mutta muistaakseni TWR kävi 90-luvulla jonkunlaista yhteistyötä Holdenin kanssa. Sinäänsä ”hassua” että TWR menestyi paremmin kuin Walkinshawin Arrows-tiimi F1:kkösissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: