Turvallisuudesta ja ajotavoista

Belgian GP:n avausmutkan kolarin jälkeen sekä Ferrari-talli että Fernando Alonso ovat ottaneet asiakseen kommentoida kilvanajajien käytöstä ja kunnioitusta kilpakumppaneitaan kohtaan. Kritiikin kärki ei kuitenkaan koskenut Fernandon kilpakumppaneita F1:ssä, vaan juniorisarjoja. Ja hyvä niin – Maranellossa ollaan tällä kertaa juuri oikealla asialla.

Kyse ei suinkaan ole uudesta ilmiöstä, mutta kuninkuusluokan mukana kiertävissä juniorisarjoissa on kyynärpäätaktiikka tänä vuonna ollut todella silmiinpistävää. Ongelmaa korostaa se, että todella vaarallisistakin liikkeistä on jaettu vain lähtöruuturangaistuksia, ja vieläpä vailla yhtenäistä linjaa. Pahimmillaan tuomaristo on sallinut täysin arvaamattomia ajosuorituksia ääriesimerkkinä Dmitri Suranovitŝin näyttävään kolariin päättynyt mutkittelu Conor Dalyn edessä Monacon GP3-kisassa.

Kunnioituksen puutteen väitetään pohjautuvan suurien mestarien Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin ajotyyleihin. Väite ei ole täysin vailla pohjaa, kumpikin kun oli radalla täysin koruton ja samalla esimerkkinä lukemattomille formulatoivoille. Toisaalta tämän päivän F1-kuljettajista suuri enemmistö kilpailee lujaa ja rehdisti. Kilpailu on ainakin minun silmiini reilumpaa kuin kymmenen tai 20 vuotta sitten.

Pikemminkin ongelma on juuri siellä, mihin Alonso ja Ferrari viittaavat: nousevat kyvyt luulevat selviävänsä mistä vain, kun todella rajuistakin onnettomuuksista jää muistoksi lähinnä mustelmia, eikä ääliömäisimmistäkään liikkeistä seuraa kuin sormen heristelyä. Kasvattisarjat eivät tällä hetkellä tee tehtäväänsä kasvattamisen suhteen, ja on hyvä, että asia otettiin esiin lajin huipulla. Toivoa sopii, että kommentit otetaan todesta myös tuomaristoissa.

Mitä kasvattamiseen tulee, osoitti Span kilpailun tuomaristo toivottua rohkeutta jakaessaan Romain Grosjeanille F1:n ensimmäisen kilpailukiellon 18 vuoteen. Romainin häkellyttävä liike päin Lewis Hamiltonia ei varmasti ollut tahallinen, mutta aloittelijamainen virhe se oli. Kuten Alonso totesi, oli tämä jo seitsemäs lähtökolari, johon Grosjean on ollut osallisena tällä kaudella. Aiemminkin on ollut havaittavissa, ettei hän joko hahmota muiden autojen sijaintia tai piittaa siitä riittävästi.

Olisi toivottavaa, että kilpailukieltoa käytettäisiin useammin – kuten Grosjean itse totesi, ei kilpa-ajajaa voi juuri tuntuvammin rangaista kuin estämällä tätä toteuttamasta itseään. Romain lienee riittävän kypsä ottaakseen nuhteista opikseen, ja samankaltainen päätös olisi voinut tehdä hyvää parille muullekin kuljettajalle.

Syytä siihen, ettei kilpailukieltoja ole jaettu voi vain arvailla, mutta vaikuttaa, että rangaistuksia jaetaan seurausten, ei tekojen perusteella. Tuomariston perusteissa mainittiin tässä tapauksessa erikseen, että Grosjean päätti useiden mestariehdokkaiden kilpailun. On typerryttävää, jos tämä todella vaikutti merkittävästi rangaistukseen – säännöt ovat melkoisen turhat, jos hölmöinkin teko jää rankaisematta siksi, että tilanteesta selvitään onnella ilman vahinkoa, tai jos osuman saaneet ajavat sijoista ynnämuut.

Moottoriurheilusarjoissa on aina käyty kahta kamppailua yhtä aikaa. Jos mestaruuspisteet ovat tärkeämpiä kuin yksittäisen kilpailun voitto, muuttaa kuljettaja ajotapaansa sen mukaisesti. Ja jos joku torpedoi pistemetsästyksen, tulee häntä rankaista lähtökohtaisesti teon, ei mestaruustilanteen mukaan. Sivuhuomiona on todettava, että F1-historia tuntee tilanteen, jossa mestarikandidaatin kakkoskuski osui toiseen mestariehdokkaaseen ratkaisevassa kilpailussa. Vuosi oli 1964, mestari John Surtees ja kolaroinnin kohteeksi joutunut kuljettaja Graham Hill. Kovan poiston suorittanut Lorenzo Bandini sai Hilliltä joululahjaksi kirjan ”Miten opin ajamaan autoa”.

Rangaistuslinjasta ei voi puhua mainitsematta Pastor Maldonadoa; moni on ihmetellyt, kuinka Pastor on selvinnyt ilman kilpailukieltoa lukuisista hölmöilyistään, jos Grosjeanille sellainen annetaan. Lienen mielipiteeni kanssa melko yksin, mutta mielestäni Maldonadon tämänvuotisten tekojen vakavuutta liiotellaan – kyse on liki poikkeuksetta ollut kaksinkamppailutilanteissa tapahtuneista virhearvioinneista, joissa nopeusero on ollut pieni ja vahingot täten korkeintaan taloudellisia. Voisi olla harkitsemisen arvoista muuttaa vaikkapa kolmas kolaroinnista tuleva rangaistus kymmenen kilpailun sisällä automaattisesti kilpailukielloksi, mutta tämänhetkiset säännöt eivät sellaista mahdollista. Niinpä on hankala nähdä, millä perustein Maldonado olisi tänä vuonna hyllytetty.

Grosjeanin ja Alonson läheltä piti -tilanne, jossa Lotus oli päätyä Fernandon kypärälle varattuun tilaan, on ymmärrettävästi kiihdyttänyt keskustelua kuljettajan pään suojaamisesta. McLarenin Paddy Lowen mukaan asian eteen on tehty töitä Felipe Massan onnettomuudesta lähtien, ja näillä näkymin jonkinlainen lisäsuoja on tulossa kaudeksi 2014. Kuomu on testeissä todettu hankalasti toteutettavaksi ratkaisuksi, ja toteutus tullee olemaan jonkinlainen turvakaari.

Kuomussa on monta hyvää puolta, mutta sillä on kolme suurta heikkoutta. Ensinnäkin ylösalaisin kääntyneen auton kuljettajalle ei voi tehdä lääkinnällisiä toimenpiteitä ennen auton kääntämistä, toisekseen kuomu vaatisi ilmanvaihtojärjestelmän, ja viimeisenä muttei suinkaan vähäisimpänä kuomun on testeissä havaittu sinkoavan siihen osuvan renkaan sattumanvaraiseen suuntaan erittäin kovalla vauhdilla. Sitä vastoin turvakaari käytännössä pysäyttää renkaan, eikä formuloita määrittävästä avo-ohjaamosta tarvitse tällöin täysin luopua. Lowen kommentin perusteella turvakaari kiinnittyisi keskelle kuljettajan näkökenttää, mihin kuski pystyy tottumaan.

Kuljettajan pään suojaamiselle on selkeät perusteet, mutta suhtautumiseni turvallisuusparannuksiin on hitusen kahtiajakoinen. Ralf Schumacherista taannoin kirjoittaessani sivusin usean entisen kilpa-ajajan näkemystä, jonka mukaan kuljettajilla on taipumus pyrkiä hyödyntämään kaikki turvallisuusparannukset täysimääräisesti. Ongelma on mielestäni havaittavissa yhä erityisesti ratojen suhteen – Spa on vailla pienintäkään epäilystä keskimääräistä F1-rataa huomattavasti vaarallisempi, mutta Prisman parkkipaikkaa muistuttaviin turva-alueisiin tottuneet kuljettajat ajavat myös vanhalla maantieradalla kuin se olisi Hermann Tilken luoma asfalttiparatiisi.

Autojen turvallisuuden eteen on mielestäni jatkossakin syytä tehdä jokseenkin kaikki mahdollinen, kunhan formulakisojen luonnetta määrittävät seikat pyritään säilyttämään. Sitä vastoin syntynyt turvamarginaali tulisi käyttää siihen, että radoista voitaisiin jälleen tehdä kilparatoja – sellaisia, joilla ajetun kilpailun jälkeen ei tarvitse rankaista asfalttiin maalatun viivan ylittämisestä, koska rata-alueen määrittää se, missä autolla pystyy ajamaan. Ei liene täysin hullua väittää, että kuljettajien illuusio täydellisestä turvallisuudesta on sekin osaltaan perua siitä, ettei vaara ole uusimmilla radoilla millään tapaa läsnä. Jos radat yhä suunniteltaisiin tarjoamaan haaste, ei tarjoamaan mahdollisuus tehdä mitä vain typeryyksiä, tarvitsisiko kuljettajien välisen kunnioituksen puutteesta puhua?

4 kommenttia

  1. Tähän on joku koira haudattuna… En löydä mitään, mistä olisin erimielinen.

  2. Julkaisutiheys on valitettavan harva, mutta laatutavaraa jälleen.

    Lopun ratasuunnittelukommentti on sikäli ironinen, että tuoreesta lähtösuoran päivityksestä huolimatta Spassa lähtösuoran reunassa oli kaistale nurmikkoa, joka omalta osaltaan taisi vaikuttaa onnettomuuden vaarallisuuteen. Ei se tietysti välttämättä muuta kuskien suhtautumista (joskin ehkä vaikutti Hamiltonin ajolinjavalintaan), mutta lähtökäyttäytyminen on jossain määrin oma lukunsa verrattuna temppuihin muun kisan aikana ja muualla päin rataa.

  3. Mielestäni Grosjeanin rangaistus oli naurettava. Aikaisemmat kolarit eivät saa vaikuttaa yksittäistapauksen seuraamuksiin jos niistä ei ole aikoinaan annettu varoituksia. Käsittääkseni Grosjeanilla ei ole yhtään varoitusta alla, joten Span starttikolari olisi pitänyt katsoa ainoastaan omana itsenään ja pelkästään tuosta FIA ei taatusti olisi rangaistusta antanut.

    Aivan vastaavia virhearviointeja on starteissa näkynyt lukemattomia ja kisakieltoa niistä ei ole juuri jaettu. Epäjohdonmukaisuudessaan tyypillinen FIA-paniikkiratkaisu kun kaksi mestariehdokasta keskeytti starttikolariin.

    1. Sikäli olen samaa mieltä, ettei rangaistus istu FIA:n linjaan, joka tosin on melkoisen hämärä. Näkisin kuitenkin, että jos startissa saa vetää radan laidasta laitaan muista piittaamatta vailla kunnollista rangaistusta, on linja huono.

      En myöskään muista koskaan nähneeni vastaavaa liikettä F1-starteissa. Hieman vastaavankaltaisia osumia toki tulee usein, mutta ruuhkan aiheuttaman ketjureaktion seurauksena. Grosjeanin liikkeen erottaa noista tilanteista se, ettei hän ollut millään tapaa ahdistettu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: