Formula Renault 3.5

Formula Renault 3.5 taistelee GP2:n kanssa paikasta tärkeimpänä kasvattiluokkana kohti Formula Ykkösiä. Viime vuosina sarja on vahvistanut asemaansa, kun useat junioriohjelmat ovat ohjanneet lupauksensa FR3.5:een. Sarja tarjoaa nopeudeltaan GP2-autoa vastaavan kaluston huomattavasti halvemmalla hinnalla.

Miksi?

FR3.5:n syntysijat ovat Espanjassa, jossa aloitettiin Fortuna Nissan -nimellä kulkenut pikkuformulasarja 1990-luvun lopulla Jaime Alguersuarin isän, Jaime Alguersuari vanhemman toimesta. Alkuun autot vastasivat sekä kooltaan että tehoiltaan kaksilitraista Formula Renault’ta, mutta vuodeksi 2002 kalusto vaihtui pykälää suurempaan.

Dallara oli vuonna 1999 suunnitellut Hondan F1-projektia varten rungon, joka jäi tarpeettomaksi Hondan projektia johtaneen Harvey Postlethwaiten kuoltua. Niinpä italialaisvalmistajalla oli tarjota sarjalle valmis suunnitelma käytännössä F1-tasoisesta monokokista. Sarja sai uudeksi nimekseen World Series by Nissan, ja moottori vaihtui Nissanin sarjatuotantokoneesta kehitettyyn, yli 400-hevosvoimaiseen V6:een.

Nykyisen nimensä sarja sai 2005, kun Nissanin pääomistaja Renault sulautti kaksi vuotta aiemmin aloittamansa Formula Renault V6 -formulasarjan Nissan-formuloihin. Syntyi World Series by Renault -nimellä kulkeva kiertue, joka pitää sisällään kolme kilpasarjaa: 2-litraisten Formula Renault Eurocupin, Eurocup Megane Trophyn ja tapahtumien päälähtönä toimivan Formula Renault 3.5:n.

Missä?

Nissan-vuosinaan sarja oli juurtunut Espanjaan, jossa ajettiin suurin osa kilpailuista, ja josta myös suurin osa talleista oli kotoisin. Nimenvaihdoksen myötä tilanne on muuttunut niin, että kausi aloitetaan ja päätetään Espanjassa Barcelonan ja Aragonin radoilla, ja loput kilpailut käydään Euroopan suurilla moottoriradoilla, kuten Spassa, Nürburgringillä ja Hungaroringillä. World Series by Renault -viikonloppujen erityispiirre on se, että kilpailuihin on yleensä vapaa pääsy, ja tapahtumat ovatkin varsin suosittuja.

WSbR-viikonloppujen lisäksi FR3.5 ajaa vuosittain yhden kilpailun Monacon F1-viikonloppuna, ja 2012 se oli täytelähtönä kestävyyskilpailujen MM-sarjan (WEC) Silverstonen osakilpailussa.

Millä?

Nykyinen, vuodeksi 2012 uudistunut FR3.5-auto on edelleen Dallaran valmistama hiilikuituformula. Ulkonäöstä tulee ensimmäisenä mieleen F1 ennen urarenkaita ja akselivälin kavennusta – auto on linjoiltaan sopusuhtaisempi kuin muut isot formulat, ja siksi niitä miellyttävämpi ainakin kirjoittajan silmään. Vaihteisto on ratista käytettävä sekventaalijärjestelmä ja jarrut hiilikuitua, kuten ison formulaluokan pirtaan kuuluu.

Moottorina on Zytekin valmistama, Renault’ksi nimetty 3,4-litrainen V8, josta otetaan 530 hevosvoimaa. Renkaat toimittaa Michelin, ja kumit ovatkin yksi suurimmista eroista GP2:een, näitä kun ei ole tehty hajoamaan alle samassa mittakaavassa. Suorituskyvyltään autot ovat melko tasavertaisia GP2:n kanssa. Kovin kattavaa vertailua ei toistaiseksi ole mahdollista tehdä, mutta autot näyttäisivät päätyvän aika-ajoissa suunnilleen samoille sekuntiluvuille.

FR3.5-auton erikoisuus on takasiiven DRS-järjestelmä, joka tunnetusti vähentää takasiiven aiheuttamaa ilmanvastusta ja täten parantaa suoranopeutta. Käyttölogiikka poikkeaa Formula 1:n vastaavasta – sen sijaan, että siiven saisi avata vain ohitustilanteessa, on toiminta-ajatus sama kuin missä tahansa push to pass -järjestelmässä. Kuljettajilla on siis mahdollisuus käyttää takasiipeä tietty, kilpailukohtaisesti sovittava sekuntimäärä vailla muita rajoituksia.

Miten?

Jokaisena kilpailuviikonloppuna ajetaan kaksi lähtöä, yksi lauantaina ja yksi sunnuntaina. Molempia lähtöjä varten ajetaan oma aika-ajonsa kilpailupäivän aamuna. Poikkeuksen muodostaa Monaco, jossa ajetaan vain yksi kilpailu. Pisteitä jaetaan jokaisesta kilpailusta kymmenelle parhaalle F1-pistejaon mukaisesti. Kilpailun pituus on rajattu ajalla 45 minuuttiin, jonka täytyttyä ajetaan vielä yksi kierros.

Sarja ei toistaiseksi ole nähnyt tarpeelliseksi käyttää käännetyn lähtöruudukon kaltaisia keinotekoisia ideoita, vaan eroa on kyetty tekemään lähinnä teknisin säännöin. Aiempina vuosina käytössä oli sääntö, jonka mukaan toinen viikonlopun kilpailuista ajettiin normaalein siivin, mutta toiseen aerodynaamisen pidon määrää rajoitettiin. 2012 tästä säännöstä luovuttiin, ja tällä hetkellä ainoa erikoisuus on se, että sunnuntain kilpailussa varikkokäynti on pakollinen.

TV-toteutuksesta vastaa Eurosport. Näkyvyys on täten suurimmilta osin kohdallaan, mutta joitakin ongelmia on. WSbR jää helposti muiden tapahtumien alle ohjelma-aikaa jaettaessa, eli osa kilpailuista tulee nauhoitettuna. Lisäksi kilpailut haudataan melko usein Eurosport 2 -kanavalle, jonka saatavuus joko maksaa maltaita tai sitten sitä ei ole. En voi olla mainitsematta, että kilpailut suomeksi selostava Lexi Lehtonen voisi pysyä lestissään moottoripyörien parissa.

Ketkä?

Läpi historiansa ja kaikkien nimivariaatoidensa FR3.5 on toiminut kasvattiluokkana tulevaisuuden F1-kuskeille. Fortuna Nissan oli Fernando Alonson ensimmäinen formulaluokka, World Series by Nissanin mestareista voidaan taas nostaa esiin Franck Montagny ja Heikki Kovalainen. FR3.5:stä ovat kuninkuusluokkaan nousseet muun muassa Robert Kubica, Sebastian Vettel, Jaime Alguersuari, Daniel Ricciardo ja Jean-Eric Vergne.

Sarjalla on ollut jonkinlainen GP2:n varavaihtoehdon maine, mutta tilanne on muuttumassa. Kävin aiemmin läpi GP2:n nykyistä ahdinkoa ja sitä, kuinka kykyohjelmat sijoittavat kuljettajansa tällä hetkellä mielummin FR3.5:een. Tänä vuonna sarjaa ajavat McLarenin, Mercedesin, Ferrarin, Lotuksen ja Caterhamin tukemat kuljettajat.

Toimiiko se?

Tällä hetkellä FR3.5 on maailman paras junioriformula. Paitsi, että kilpailut ovat hyviä ja paikalla useimmista GP2- tai GP3-kisoista poiketen myös enemmän kuin kourallinen katsojia, on hinta vielä perusteltavissa sponsoreille ja muille tukijoille.

Sarjan erityisenä vahvuutena voidaan kuitenkin pitää sitä, että se tarjoaa portaikon, jota pitkin nousta F1:n porteille. World Series by Renault – viikonloppuja kiertävän FR2.0 Eurocupin parhaat sekä kykenevät ottamaan askeleen FR3.5:een että menestymään sarjassa. Vuoden 2012 löytö on ollut FR2.0:sta noussut hollantilainen Robin Frijns, joka on kepittänyt F1-tallien tukemat kuljettajat.

Pääsyy tulokkaiden onnistumismahdollisuuksiin lienee se, että kuljettajat saavat riittävästi ajoaikaa. Kun tämä yhdistetään formaattiin, jossa lauantain erheistä on mahdollisuus oppia sunnuntaina ilman, että ne pakottavat lähtöruudukon perälle, on FR3.5 huomattavasti kilpailijoitaan anteeksiantavampi kokemattomalle. Sikäli kun kehitysohjelmat jatkossakin syöttävät parhaita suojattejaan sarjaan, on sen suurin haaste säilyttää toimiva portaikko kohti huippua myös tulevaisuudessa.

One comment

  1. Hyvä kirjoitus, Frijnsiä olen itsekin pitänyt silmällä jo jonkun aikaa, ja täytyy myöntää että pojassa on ainesta.

    En voi olla kuvittelematta sitä maikkarin toimittajaa, joka googlailee hädissään jotain tietoa tästä sarjasta nyt kun Vainio täällä päristelee, ja löytää tänne😛 Terveisiä Pasilaan!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: