Indycar ja italialaiset

Speedtv:n Marshall Pruett (jonka kynästä syntyvät jutut ovat yleensä luotettavia) kertoi tällä viikolla Indycarin neuvottelevan kilpailusta Italiassa Mugellon radalla. Lähtökohtaisesti ajatus Indycar-nahinasta vanhalla mantereella on herttaisen hölmö, mutta tämä hanke tekee pienen poikkeuksen.

Syy siihen, ettei Indycarin tulisi haaveilla maailmanvalloituksesta juuri nyt on yksinkertainen: sillä ei ole juuri minkäänlaista jalansijaa päämarkkinallaan USA:ssa, ja kaikki ponnistelut tulisi suunnata tilanteen muuttamiseen. Kausi 2012 oli kilpailullisesti hieno, mutta TV-luvuissa sarja otti paikoin jopa takapakkia edelliskauteen. Ilman pysyvää perustusta, jolta ponnistaa voi laajenemissuunnitelmat tyrmätä suoralta kädeltä.

Mugellosta tekee erityistapauksen radan omistaja – Ferrari. On selvää, ettei Indycar ole tekemässä reissua toiselle mantereelle ilmaiseksi, joten edes pääsy neuvotteluihn vaatii odotuksia korvauksesta. Taustalla on pakko olla ajatus jonkinlaisesta kaupallisesta sopimuksesta, jonka tarkka laatu olisi vallan mielenkiintoista tietää.

Pruettin artikkelissa asiaa sivuttiin lyhyellä viittauksella sarjan ja Ferrarin omistajan FIATin taannoisiin neuvotteluihin moottorien toimittamisesta. Indycarille kolmas uskottava moottorivalmistaja olisi Lotus-farssin jälkeen lottovoitto, ja FIATin alaisuudessa toimii paitsi italialaisia urheiluautomerkkejä, myös Chrysler. Indycar-moottorin kehittäminen on kuitenkin varsin pitkä projekti, eikä moista ole tällä tietoa edes aloitettu, joten haaveet lienevät vähintäänkin ennenaikaisia.

Sitä vastoin pelkkä sponsorisopimus ei ole täysin poissa laskuista. FIAT on toiminut moottoriurheilusponsorina vailla teknistä osallistumista ennenkin tukiessaan Yamahan MotoGP-tallia. Lisäksi yksi italialaisen moottoriurheilun veteraaneista, Enzo Coloni, on julkisesti kertonut harkitsevansa Indycar-tallin perustamista.

Tapahtumana Mugellon kilpailussa on hankala nähdä suurta järkeä; jenkkisarja tuskin vetää Italiassa puoleensa suurta katsojajoukkoa oli takana FIATin tuki tai ei. Itse olisin kuitenkin todennäköisesti paikalla. Mugello on Euroopan hienoimpia kilparatoja, ja ajatus isoista formuloista tuossa karusellissa saa fanin kuolaamaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: