Maksukuljettajista

Maailmantalouden tilanne on kiristänyt kukkaronnyörejä myös moottoriurheilun huipulla siten, että yhä harvempi kuljettaja saa töitä vain ajotaidoillaan. Asemansa vakiinnuttaneiden kuljettajien työpaikka on vaarassa, kun huudossa ovat ne, joilla on tuoda mukanaan tukijoita tai rahaa.

Maksukuski-ilmiö on poikinut kommentteja, joiden mukaan ”lajin uusi suunta” on epätoivottava ja viemässä F1-sarjaa turmioon. Kadotukseen on siinä tapauksessa oltu matkalla jo 62 vuotta – rahalla ajopaikan ostavat ovat erottamaton osa sarjan historiaa. Lähimpänä tilannetta, jossa kaikki kuljettajat on valittu puhtaasti taidoillaan oltiin vuosina 2008 ja  2009, kun vain Adrian Sutilin ja Kazuki Nakajiman tallipaikka oli tukijoiden edellyttämä.

Tarve kuljettajain tuomille sponsoreille on jo pitkään kulkenut käsi kädessä nousu- ja laskukausien kanssa. Ilmiön voi nähdä jatkona lajin syntyvuosien käytännölle, jossa rahakkaat mukaan halunneet ostivat tai tekivät itse kaluston, jolla sitten yrittivät todistaa itsensä tehdaskuskien seassa. Maksukuljettaja on kuitenkin keksitty jo kauan ennen kuin Bernie Ecclestone alkoi säädellä F1:n osallistujamääriä, ja idean isäksi voidaan hyvällä syyllä nimetä Enzo Ferrari.

Alkuvuosinaan Ferrari toimi ajatuksella, että katuautojen myynnillä katettiin kilpatallin menot. Koska lisätulojen tarve oli ilmeinen, oli kaluston ostajille tarjolla paikka myös Ferrarin tehdasautoissa. Käytäntö koski etupäässä urheiluautoja, mutta rahalla paikkansa hankkineista päätyivät F1:iin asti muun muassa Maranellon ensimmäinen espanjalaiskuljettaja Alfonso de Portago, erityisesti sadekelin taidoillaan legendaariseen asemaan nousseet meksikolaiset Rodriguezin veljekset sekä Saksan ensimmäinen F1-tähti Wolfgang von Trips.

Historiaa tunteva tietää, ettei mainitusta nelikosta kukaan ollut mikään kehäraakki, päinvastoin; Ricardo Rodriguez oli F1:n ensimmäinen teinitähti, von Trips puolestaan taisteli kuolemaansa päättyneessä kilpailussa vuoden 1961 maailmanmestaruudesta. Aikojen saatossa F1:iin on rahojensa avulla päätynyt myös joukoittain heikompaa ainesta deletrazien, belmondojen ja adamsien muodossa, mutta on tärkeää havaita, että tänä päivänä lompakkonsa ansiosta palkattavat muistuttavat tasoltaan enemmänkin Ferrari-esimerkkejään. Erityisen silmiinpistävä yhteneväisyys on Meksikon uuden tähden Sergio Perezin kohdalla – Checo ei kuunaan olisi ajanut Sauberia ilman maailman rikkaimman miehen apua, mutta niin mainiosti hän on kykynsä todistanut, että McLaren oli valmis häneen luottamaan.

Onkin todellinen poikkeus, mikäli F1-kilpailuun 2010-luvulla pääsee täysin toivoton tapaus. Sponsorointi toki vaikuttaa kuljettajavalintoihin, mutta yksin käteisellä paikkaa ei enää osteta – kuljettajalla on oltava väkevät näytöt rahasäkkinsä kylkiäisiksi. Se, että rahallinen tuki vaikuttaa valintoihin ei missään tapauksessa ole ideaalia, mutta siltäkään ei voi silmiään ummistaa, etteikö kuninkuusluokkaan päätyisi huomattavasti lahjakkaampaa ainesta kuin vaikkapa edellisen laskukauden aikaan 1990-luvun alussa. Talli kuin talli tekee nykyisin valintansa ei vain kuljettajan itsensä, vaan myös tämän kytkösten ja taustajoukkojen perusteella.

6 kommenttia

  1. Hyvänä herätyksenä talleille toimi myös Yuji Ide kaudella 2006. Häntä on osaltaan ”kiittäminen” superlisenssisäännön tiukentumisesta ja tallien halusta olla palkkaamatta täysin B-luokan kuskeja, joiden ainoa meriitti on tuntuva setelitukko takataskussa.

    1. Idehän ei tainnut tuoda edes ihmeest rahaa, vaan japanilaistalliin piti saada japanilaiskuski. Sopivat olivat vähissä siihen aikaan.

  2. Oodi perspektiiville!

  3. ClipTheApexin puolella (http://cliptheapex.com/community/threads/win-an-exoto-1-18-scale-model.5680/) muuten alkoi ”Paras artikkeli” -skaba, jossa voi voittaa F1-pienoismallin. Google translator laulamaan ja poika kotiin?

    Älä nyt käsitä väärin, en väitä että tällä kannattais osallistua, vaan jollain paremmalla tekstillä.😉

    1. Osallistuisin toki JJ Lehto -aiheisella tarinalla ”Some Triumphs, Mostly Tragedy”, mutta vaitettavasti eräs F1:n ulkopuolisia aiheita käsittelevä englanninkielinen kirjoitelma on vielä kesken ja vie aikani. Niinq.

      1. Onhan tuossa vielä jouluun asti aikaa. Multa ainakin saat äänen, ettei tarvi nollatulosta pelätä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: