F1-kausiennakko 2013

F1-kausi 2013 käynnistyy Australiassa sunnuntaina 17.3.  Syväluotaavat analyysit niin vuotta 2013 koskevista muutoksista kuin kaikkien 11 kilpatallin odotuksista alkavaan kauteen löydät linkkien takaa.

Mikä muuttuu F1-kaudeksi 2013?

Kausi 2013 on lajissaan viimeinen; pitkään palvelleet ja sääntöjen johdosta sekä tasaväkisinä että muuttumattomina pysyneet V8-koneet päästävät joutsenlaulunsa. Aikakauden loppu näkyy myös teknisten sääntöjen muutoksissa, jotka ovat kirjaimellisesti kosmeettisia. Jo totuttuun tyyliin pidetään Pirellin uusien renkaiden omaksumista menestyksen avaimena.

Marussialla mahdollisuudet parempaan, nyt Jules Bianchin kera

Marussian kohdalla huomio on kauden alla keskittynyt lähinnä kuljettajatilanteeseen: auton numero 22 kuljettaja on vaihtunut jo ennen ensimmäistäkään kilpailua kahdesti, ja paikastaan koko talven ajan kiinni pitänyt tulokas Max Chilton on ajanut käytännössä kaikki testipäivät. Teknisellä puolella talli on kuitenkin kehittynyt.

Caterham ottaa askeleen taakse

Caterhamilla tapahtui vuoden 2012 päätteeksi paljon muutoksia. Omistaja Tony Fernandes jätti tallipäällikön tehtävät, ja samalla lähtivät tallin alusta asti suosimat kokeneet kuljettajat sekä Fernandesin yritysten sponsorituet. Uusi päällikkö Cyril Abiteboul on tuonut tilalle kaksi kokematonta, paikastaan maksavaa nousukasta sekä heidän sponsorinsa. Yksi asia on kuitenkin pysynyt samana: autoa ei tahdo paljaalla silmällä erottaa vuoden 2012 mallista.

Toro Rossossa on nyt jousitus

Toro Rosson suurin muutos on tapahtunut teknisellä puolella, jota johtanut räiskyvä italialainen Giorgio Ascanelli sai lähteä kesken viime kauden. Ohjat ottaneen James Keyn komennossa suunniteltu uutukainen onkin silmiinpistävän erilainen edeltäjiinsä verrattuna. Suurimmat muutokset ovat tämän päivän F1-autoille poikkeuksellisesti pinnan alla.

Williams Valtterin verran vahvempi

Williamsille kausi 2012 voidaan valmistajien sarjan heikosta sijoituksesta huolimatta lukea menestykseksi; pitkästä aikaa tallilla oli auto, jolla osallistua jopa kärkikahinoihin, ja pitkään odotettu voittokin saavutettiin. Potentiaali jäi hyödyntämättä pitkälti siksi, etteivät kuljettajat olleet auton tasolla. 2013 on lupa odottaa parempaa myös ratin ja penkin välistä.

Force Indialla edessä haasteiden vuosi

On yleensä huolestuttava merkki, mikäli F1-talli joutuu panttaamaan kuskivalintaa kauden kynnykselle, ja niinpä Force Indian pitkä empiminen Paul di Restan tallikaverin suhteen on herättänyt kummastusta. Taustalla on ollut paitsi ensi vuoden moottorivalintaan liittyvä huutokauppa, myös tallin omistajien rahavaikeudet. Turbulenssi on sikäli harmillista, että tallissa ja autossa olisi vakaissa oloissa ainesta.

Sauber tyrkyllä mustaksi hevoseksi

Kopioinnin sanotaan olevan imartelun muodoista korkein, joten Sauberilla on syy olla mielissään – viime vuoden auton ratkaisuja apinoitiin käyttöön koko varikkosuoran mitalla. Parhaimmillaan auto oli todella nopea, mutta epätasaisuus kilpailusta toiseen muodostui ongelmaksi. Uuden ykköskuskin Nico Hülkenbergin toivotaan olevan ratkaisun avain.

Mercedesillä menestys sivuosassa

Mercedes-Benzin moottoriurheilujohdossa on käynyt hulina. 1990-luvun alusta saakka Mercedesin urheiluponnisteluista vastannut Norbert Haug on poissa korvaajanaan AMG:lla ja Williamsilla meritoitunut Toto Wolff. Taustalla soppaa hämmentää jyrkistä mielipiteistään tunnettu Niki Lauda. Merkin F1-tallin uusi ykköskuski Lewis Hamilton saa valmistautua melkoiseen seikkailuun.

Tällä kertaa Lotus on valmis

Vuoden 2012 Lotuksessa oli ainesta jopa korkeimmalle huipulle, mutta talli epäonnistui alkukaudesta, kun yhteistyö tauolta palanneen kuskikaksikon kanssa ei ollutkaan saumatonta ensiaskeleelta. Nyt Enstonessa tiedetään niin Kimi Räikkösen kuin Romain Grosjeaninkin metkut, eikä mestaruustaistoon kurkottaminen ole mahdottomuus.

Sortuuko McLaren jälleen omaan näppäryyteensä?

McLaren oli kauden 2012 nopein auto, mutta talli putosi mestaruustaistosta jo melko varhain epäluotettavuuden ja varikkomiehistön virheiden takia. Entinen yhteistyökumppani, nyt moottorit maksusta toimittava Mercedes-Benz kuppasi läksiäisten kunniaksi Wokingista sekä ykköskuskin että teknisen johtajan. Kaikesta huolimatta McLaren pysyy tyylilleen uskollisena.

Ferrari jälleen vahvoilla morsiusneidoksi

Ferrarin kausi 2012 oli osoitus siitä, kuinka melko keskinkertaisellakin kalustolla voi tasaisessa sarjassa kivuta mestaruustaistoon, mikäli tiimi ja sen ykköskuski toimivat saumattomasti yhteen. 2013 punainen auto on varmasti edeltäjäänsä kilpailukykyisempi, mutta samalla on epätodennäköistä, että Fernando Alonso kykenee toiseen vastaavanlaiseen nappikauteen.

Kestosuosikki Red Bull Racing pitää pintansa

2012 näytti jo hetken siltä, että Red Bull Racing ja Sebastian Vettel saavat väistyä uuden mestarin tieltä. Mitä vielä – kun talli sai autonsa viimein iskuun, katosi Vettel horisonttiin muutamassa kilpailussa putkeen, ja kas, järjestys oli palannut. Suurin muutos edelliskausiin on Infinitin violetin lisääminen auton väritykseen, joten mestariksi on vain yksi suosikki.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: