Mikä muuttuu F1-kaudeksi 2013?

Kausi 2013 on lajissaan viimeinen; pitkään palvelleet ja sääntöjen johdosta sekä tasaväkisinä että muuttumattomina pysyneet V8-koneet päästävät joutsenlaulunsa. Aikakauden loppu näkyy myös teknisten sääntöjen muutoksissa, jotka ovat kirjaimellisesti kosmeettisia. Jo totuttuun tyyliin pidetään Pirellin uusien renkaiden omaksumista menestyksen avaimena.

Alkuun lienee syytä kerrata Formula 1 -sääntöjen rakenne: kilpailutapahtumaa ja tallien yleistä toimintaa koskevat säännöt rajataan kilpailusäännöissä, tekniset yksityiskohdat puolestaan teknisissä säännöissä. Lisäksi teknisiä sääntöjä täydennetään kausien aikana teknisillä direktiiveillä, joilla pyritään linjaamaan teknisten sääntöjen tulkintaa. Toisin kuin sääntökirjat, tekniset direktiivit eivät ole julkisia.

DRS:n käyttörajoitukset kilpailusääntöjen suurin muutos

Ohitusten helpottamiseksi kaksi vuotta sitten esitelty avattava takasiipi (DRS) kokee muutoksen käyttötavassaan. Tähän asti siipeä on saanut käyttää harjoituksissa ja aika-ajoissa täysin vapaasti, kun taas kilpailussa käyttö on rajoittunut FIA:n määrittämille alueille. Jatkossa kilpailua koskevat rajoitukset ovat käytössä koko viikonlopun. FIA on myös kertonut pyrkivänsä määrittämään jokaiselle radalle kaksi DRS-käyttöaluetta.

DRS-muutos on ennen kaikkea kuljettajien toivoma – siipeä käytettiin yleisesti suorien lisäksi myös nopeissa mutkissa, mikä nähtiin tarpeettomaksi riskiksi. Käytännössä suurin ero aiempaan on se, ettei tallien ole enää tarpeen tehdä kompromissia aika-ajo- ja kilpailusäätöjen välillä. Käyttövapaus aika-ajoissa tarkoitti, että nopein kierrosaika saavutettiin kisasäädöistä poikkeavilla siipikulmilla ja vaihdevälityksillä.

Kilpailusääntöjen muut muutokset ovat pieniä tarkennuksia. Vaatimus näytteeseen riittävästä bensiinimäärästä aika-ajojen lopussa poiki viime vuonna hylkäykset Lewis Hamiltonille (Espanja) ja Sebastian Vettelille (Abu Dhabi). Säännössä oli force majeure -pykälä, jota yritettiin molemmilla kerroilla hyödyntää, mikä johti pitkään ja tarpeettomaan tuomarointikiistaan. Nyt tästä tulkinnanvaraisesta pykälästä on luovuttu.

HRT-tallin konkurssin johdosta muuttuu myös aika-ajojen rakenne. Jatkossa ykkös- ja kakkososioiden jälkeen putoaa kuusi kuljettajaa aiemman seitsemän sijaan. Ykkösosiossa on joka tapauksessa aiempaa enemmän jännitystä, kun Marussia- ja Caterham-kuskien lisäksi karsiutuu yhden sijaan kaksi keskikastin kuljettajaa.

Teknisissä säännöissä nenäleikkaus

Näkyvin muutos teknisiin sääntöihin koskee viime kauden autoista varsin järkyttävän näköisiä tehnyttä keulaporrasta, jonka saa nyt peittää. Nimillä vanity panel tai modesty panel tunnettu lisäosa ei nimestään huolimatta ole paneeli, vaan keulakartion päälle valmistetaan ohut hiilikuitukuori. Somiste on vapaaehtoinen, ja valinta tehdään viime kädessä sen perusteella, onko sen tuoma lisäpaino (noin 500 grammaa) suurempi hidaste kuin silottelun tuoma aerodynaaminen hyöty. Osa talleista onkin päätynyt olemaan peittämättä porrasta tai on tehnyt sen vain osittain.

Suorityskyvyn kannalta olennaisempi tarkennus koskee etusiiven jäykkyyttä. FIA ja tallit ovat pitkään käyneet kilpajuoksua, jossa tallit ovat pyrkineet toteuttamaan FIA:n testeistä selviäviä, mutta silti alaspäin joustavia etusiipiä FIA:n tiukentaessa jatkuvasti testejään. Tällä kaudella siiven ulkoreunaan (79 senttiä auton keskilinjasta, siipi on kaikkiaan 180 cm leveä) kohdistetaan 1000 newtonin voima (vastaa 0,8:aa Norbert Haugia eli noin sataakahta kiloa). Toinen siipiä koskeva muutos on se, että DRS:ää hyödyntävät, ilman ohjailuun perustuvat järjestelmät on jatkossa kielletty.

Muita muutoksia ovat turvakaaren tiukentuneet törmäystestivaatimukset, kuormitustesti jokaiselle monokokille sekä auton ja kuljettajan minimipainon nostaminen kahdella kilogrammalla. Minimipainoa on nostettu uusien Pirellien lihomista vastaavasti.

Renkaista

Pirelli on jälleen kerran päätynyt uudistamaan koko mallistonsa uutta vuotta silmälläpitäen. Ulospäin suurin muutos on se, että kovan renkaan tunnisteväri on harmaan sijaan oranssi, jotta sen erottaisi paremmin valkoisella merkitystä medium-renkaasta. Toivoa sopii, että oranssi erottuu myös pehmeän renkaan keltaisesta. Superpehmeä kumi on totuttuun tapaan punainen samoin kuin välikelin rengas vihreä ja sadekumi sininen.

Kautta 2012 värittivät tallien toistuvat ongelmat saada rengaslämmöt varsin kapoiseksi luotuun toimintaikkunaan, mihin on toivottu parannusta. Pirellin mukaan tallit ovat lisäksi pyytäneet jatkoa aiempien vuosien haasteellisuudelle, millä muutokset on perusteltu. Valmistaja ei kuitenkaan usko, että tuloksena olisi viimevuotisen kaltaista hurlumheitä.

Tuhdimman painon syynä ovat muutokset renkaan rakenteeseen – renkaan sivuseinä on aiempaa löysempi, hartia puolestaan jäykempi. Muutoksilla tähdätään paitsi suurempaan toimintaikkunaan, myös kierrosaikojen aiempaa kovempaan hidastumiseen renkaan ylikuumetessa. Ylikuumenemisen pitäisi olla kuljettajan hallittavissa helpommin kuin materiaalin kulumisen, ja tällä muutoksella Pirelli pyrkiikin tekemään kuljettajan panoksesta merkittävämmän.

Renkaat ovat viimevuotista nopeammat – kauden 2013 kova seos vastaa viime vuotista mediumia. Loikan yhtä pykälää pehmeämpään renkaaseen pitäisi parantaa kierrosaikaa puolella sekunnilla.

F1-kausiennakko 2013

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: