F1-ennakko 2013: Caterham ottaa askeleen taakse

Caterhamilla tapahtui vuoden 2012 päätteeksi paljon muutoksia. Omistaja Tony Fernandes jätti tallipäällikön tehtävät, ja samalla lähtivät tallin alusta asti suosimat kokeneet kuljettajat sekä Fernandesin yritysten sponsorituet. Uusi päällikkö Cyril Abiteboul on tuonut tilalle kaksi kokematonta, paikastaan maksavaa nousukasta sekä heidän sponsorinsa. Yksi asia on kuitenkin pysynyt samana: autoa ei tahdo paljaalla silmällä erottaa vuoden 2012 mallista.

Tyhjäpäät tuulitunnelissa

Caterhamin otteita seuranneille loru ”uudet päivitysosat eivät toimineet odotetulla tavalla” on ehtinyt tulla varsin tutuksi. Sen sijaan, että talli heittelisi autoa jatkossakin uusilla osilla toivoen, että edes jokin palikoista toimisi, on ongelman syihin viimein paneuduttu. Suurimmaksi syylliseksi paljastuivat liian yksinkertaiset tuulitunnelimallit, jotka olivat täysin riittämättömät erityisesti pakokaasuvirtausten mallinnukseen.

Ongelma ei ole missään nimessä yksinkertainen – edustavan tuloksen saamiseksi pitäisi kyetä mallintamaan, millaisen pakokaasupilven polttomoottori kulloisessakin tilanteessa tuottaa. Viime kauden sääntömuutosten jälkeen yleistyneet, coanda-efektiä pakokaasujen ohjauksessa hyödyntävät katteet ovat mallinnuksen suhteen erityisen monimutkaiset, eikä yksikään talli onnistunut katteissaan ensi yrittämällä. Silti voidaan todeta Caterhamin epäonnistuneen raskaasti viimevuotisessa kehitystyössään.

Lähestymistapa uuteen kauteen onkin huomattavan konservatiivinen. Vaikka uutta CT03:a varten on valmistettu uudet monokokit, olisi viime vuoden CT01 tallin mukaan muunnettavissa tämän vuoden autoksi (sikäli kun joku ihmettelee, CT02 on Caterhamin uuden katuauton mallikoodi). Aerodynaamisten muutosten vähäisyyden perusteella talli on joutunut käyttämään suurimman osan talvesta mallinnusongelmiensa ratkaisuun. Teoriaa tukee se, että Caterham tulee uudistamaan autoa mittavasti Euroopan kauden alun tienoilla.

Tallin tilanne on erikoinen sikäli, että auto on ollut vähemmän kuin osiensa summa; rahoitus on ollut riittävä, moottori tulee Renault’lta ja voimansiirto sekä KERS Red Bullilta, minkä lisäksi tekninen johtaja Mark Smith ja aerodynaamikko John Iley ovat kykynsä todistaneita ammattilaisia. Kenties omituiselta tuntuva taka-askel on siksi teknisessä mielessä perusteltu.

Kokemus vaihdetaan intoon

Charles Pic, Caterhamin kuljettajista F1:n ratissa se kokeneempi, oli minulle viime kauden positiivisimpia yllätyksiä; ennalta tutuilla radoilla Pic onnistui erottumaan jopa Marussian kaltaisella läjällä. Pitkän sopimuksen tehneestä ranskalaisesta saattaa hioutua Caterhamille vielä melkoinen timantti.

Jotta paketti olisi täydellinen, tuo Pic mukanaan myös sievoisen lisäyksen budjettiin. Hänen taustallaan toimii media-alan ja puolustusteknologian monialayritys Lagardére, minkä lisäksi Renault vaati saada ranskalaisnuorukaisen riveihinsä.

Toisen kuljettajansa valintaa Caterham venytti testien kynnykselle asti. Tallipäällikkö Abiteboul perusteli päätöstään sanoen, että talli oli hänen nähdäkseen pettänyt Heikki Kovalaisen heikolla kehitystyöllään, eikä ole kenenkään etujen mukaista jatkaa turhautuneen ja luottamuksensa menettäneen kuljettajan kanssa. Piti päätöksestä tai ei, on Abiteboulin perustelu varsin looginen niin tallin kuin kuljettajankin kannalta.

Tehtyä valintaa on kuitenkin mahdoton kääntää uskottavaksi – Giedo van der Garde ei ole sen kummemmin nopea, lupaava kuin erityisen nuorikaan. Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin ikätoveri on yrittänyt viimeiset viisi vuotta ostaa itselleen F1-paikkaa appiukkonsa McGregor-vaatemerkin sponsorituilla. Se, ettei pestiä ole tätä ennen irronnut kertoo van der Garden kyvyistä kaiken oleellisen.

Kostautuuko tuumaustauko?

Caterhamin uudelleenjärjestely tulee tarpeeseen –  se, mitä yritettiin on toimimattomaksi todettu, on siis tehtävä asiat eri tavalla kuin ennen. Tähtäin ei ole tässä kaudessa, vaan tulevaisuudessa. Tavoite keskiryhmän saavuttamisesta on sekin siirtynyt hamaan horisonttiin.

2013 osalta tehty valinta on ongelmallinen. Pääkilpailija Marussia on uudistanut omaa työkaluaan merkittävästi, ja Caterham on todellisessa vaarassa pudota sarjan hitaimmaksi talliksi ainakin alkukaudesta. Sarjan peränpitäjien kaksintaistelusta voi hyvällä syyllä ennustaa vielä kireämpää kuin viime kaudella.

F1-kausiennakko 2013

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: