F1-ennakko 2013: Toro Rossossa on nyt jousitus

Toro Rosson suurin muutos on tapahtunut teknisellä puolella, jota johtanut räiskyvä italialainen Giorgio Ascanelli sai lähteä kesken viime kauden. Ohjat ottaneen James Keyn komennossa suunniteltu uutukainen onkin silmiinpistävän erilainen edeltäjiinsä verrattuna. Suurimmat muutokset ovat tämän päivän F1-autoille poikkeuksellisesti pinnan alla.

Meillä on kallistuksenvakaaja

Vaikka Toro Rossolla oma suunnittelutiimi onkin, käyttää talli hyväkseen isoveli Red Bull Racingin resursseja siellä, missä mahdollista – esimerkiksi vaihteisto on yhä jatkokehitelmä ajalta, jolloin RBR:n autossa oli vielä Ferrarin moottori. Siksi onkin huomionarvoista, että Toro Rosso on kulkenut aerodynamiikan suunnittelussa jo pitkään täysin omia polkujaan.

Ascanellilla on McLaren-ajoiltaan kulttimaine miehenä, joka uskalsi huutaa Ayrton Sennalle, ja hänen tekniset ratkaisunsa ovat usein olleet vastaavalla tavalla rohkeita. 20 vuoden takaisesta Ferrarista periytyneet korkeat, alaosastaan syvään uurretut sivuponttoonit olivat aiempien vuosien näkyvin erikoisuus, kun taas katteiden alta uhrattiin aerodynamiikalle jousituksen komponentteja kallistuksenvakaajista lähtien.

Bridgestone-ajan F1:ssä Ascanellin rohkeat valinnat olisivat kenties toimineet, mutta Pirellin renkaiden hallitsemiseksi auton alustaa on kyettävä säätämään. Niinpä Toro Rosso olikin usein pulassa, kun kokemattomat kuljettajat eivät saaneet työkaluaan taipumaan tahtoonsa. Takapään levottomuus oli toistuva ongelma, jota talli ei saanut koko viime vuoden aikana aisoihin.

Niinpä Ascanellin rohkeat ideat onkin heitetty romukoppaan – ponttoonit edustavat nyt F1:n valtavirtaa, ja jousituksen kehittämiseen on panostettu muutenkin kuin kallistuksenvakaajat lisäämällä. Kuljettajien ensireaktiot ovat olleet positiivisia: autoa voi viimein säätää! Samoin painopistettä voi viime vuodesta poiketen muuttaa koko sääntöjen sallimalla alueella.

Kuskikaksikon yllä varjo Portugalista

Toro Rosso jatkaa viimevuotisella kuljettajakaksikollaan. Sekä Daniel Ricciardolla että Jean-Eric Vergnellä oli viime kaudella hetkensä, mutta väliinputoajan osa keskikastin ja uusien tallien keskellä vei näyttömahdollisuuksia. Helmut Marko näyttää saaneen pahimman hyperaktiivisuutensa aisoihin Red Bull -junioreita koskevissa päätöksissään, joten molemmat kuljettajat saanevat kokonaisen kauden verran lisää näyttöaikaa.

Energiajuomamerkin kasvattiohjelmaa kohtaan täytyy olla kriittinen – lupauksia nostetaan F1:iin säännönmukaisesti niin nuorina, että heillä olisi vielä opittavaa pienemmistäkin sarjoista. Kun F1-tallin molemmat kuljettajat ovat näin kokemattomia, hämärtyy kuva heidän todellisesta potentiaalistaan vääjäämättä. Ääriesimerkkinä voidaan pitää Jaime Alguersuaria, joka näyttää eläköityneen F1:stä nuorempana kuin valtaosa sarjan kuljettajista tekee debyyttinsä. Toivoisi, että kuskit joko saisivat hieman enemmän kypsymisaikaa tai täydellisen märkäkorvan pariksi tuotaisiin aavistuksen kokeneempi urho.

Ricciardon ja Vergnen paikkoja väijyy portugalilainen Antonio Felix da Costa, jolta onnistui kaudella 2012 kaikki. Hänet valittiin Red Bullin junioritiimiin kesken kauden (Marko totesi vastikään ohjelmaan valitun Lewis Williamsonin riittämättömäksi viiden kilpailun perusteella), minkä jälkeen voittoja tuli niin ison Formula Renault’n kuin GP3- ja F3-autojenkin ratissa. Toisin kuin monet edeltäjänsä, näyttää da Costa olevan täysin valmis polskimaan aikuisten altaassa.

Tavoitteena valmistajien kuutossija

Lausuntojen perusteella Toro Rosso tähtää korkealle.  Maaliksi valikoitu valmistajien sarjan kuutossija vaatisi viime kauteen todella huimaa parannusta, ja on vaikea nähdä, että talli siinä onnistuisi. Näyttää kuitenkin siltä, että pieni italialaisvalmistaja on vuoden tauon jälkeen osa tasaista keskikastia.

F1-kausiennakko 2013

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: