F1-ennakko 2013: Williams Valtterin verran vahvempi

Williamsille kausi 2012 voidaan valmistajien sarjan heikosta sijoituksesta huolimatta lukea menestykseksi; pitkästä aikaa tallilla oli auto, jolla osallistua jopa kärkikahinoihin, ja pitkään odotettu voittokin saavutettiin. Potentiaali jäi hyödyntämättä pitkälti siksi, etteivät kuljettajat olleet auton tasolla. 2013 on lupa odottaa parempaa myös ratin ja penkin välistä.

Paluu kunniakkaille juurille

Pian kolmannen vuotensa Williamsin palveluksessa aloittava Mike Coughlan nähtiin tallille melkoisena riskinä, olihan hänellä sekä hankalan tyypin maine että hämärä menneisyys. Vaan riskipä on kannattanut – Coughlanin johdolla Williams on jälleen erottunut sillä laadukkaalla insinöörityöllä, josta talli aikanaan opittiin tuntemaan. Vaikka uusi auto onkin jatkokehitelmä viimevuotisesta, on siinä useita mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Median huomio on kiinnittynyt ennen kaikkea pakoputken takana sijaitsevaan, sääntöjä testaavaan ilmanohjaimeen, joka on kuitenkin melko merkityksetön detalji. Pakokaasujen hyödyntäminen on toki asia, johon on panostettu – niin katteiden muotoilu kuin moottorinohjauskin ovat olleet erityishuomion kohteena, ja kuskien mukaan tuloksia on saatu. Molemmat ajajat kertovat, että kaasulle voi hypätä mutkan loppuosassa aiemmin kuin viime kauden autolla.

Auton huomiotaherättävin piirre on nyt kolmatta vuotta käytössä oleva huippumatala vaihdelaatikko, joka helpottaa ilman ohjaamista takasiiven alaelementille ja diffuusorille. Laatikon enismmäiset versiot vaativat todella jyrkkään kulmaan asennettuja vetoakseleita, mutta nyt akselit ovat käytännössä kohtisuorassa. Red Bull Racingin esimerkki on ajanut myös Williamsin nostamaan takapään maavaraa, mikä on mahdollistanut suoremmat akselit.

Auton kekseliäin idea löytyy etuvanteiden keskeltä: Williams ohjaa jarrujen jäähdytysilman onton etuakselin kautta pyörannavan läpi. Tämä ilma täyttää eturenkaan taakse muodostuvaa tyhjiötä ja vähentää näin auton ilmanvastusta. Tällä autolla pitäisi hyvinkin voida jatkaa siitä, mihin talli viime kaudella jäi – kärkiviisikon haastaminen lienee jälleen mahdollista, ja autolle sopivilla radoilla Williams havittelee palkintokorokesijoja.

Kuskinpukilla tulta ja jäätä

Viime kauden tasaisessa sarjassa Williams antoi muille aivan liikaa siimaa kuljettajiensa takia. Bruno Senna ei ole kärkipäähän tähyävän tallin kuski alkuunkaan, Pastor Maldonado taas oli paitsi nopea, myös aivan liian kuumaverinen ja onnettomuusaltis. Vaikka riveissä onkin jälleen kaksi rahaa mukanaan tuovaa urhoa, pitäisi asioiden olla toisin 2013.

Maldonado osoitti viime kauden lopulla selkeitä merkkejä kypsymisestä suoriutumalla kaukomaiden kiertueesta käytännössä virheittä. Jos hänestä olisi jatkamaan samalla tiellä, olisi Williamsilla käsissään mitat täyttävä ykköskuljettaja. Niin mukavaa kuin olisikin olettaa Pastorin jättäneen vanhat tavat tyystin taakseen, lienee totuus silti jotain kahelin ja kultapojan välimaastosta. Tämän Maldonado-fanin odotuksissa on, että koheltaminen olisi jatkossa vain ajoittaista, ei säännönmukaista.

Sitä kultapoikaa odotetaan tulevaisuudessa Valtteri Bottaksesta. Kimi Räikkösen ajo-opettajana tämän uran alussa toiminut Rob Wilson on opastanut myös Bottasta, ja hän näkee suomalaissuojattinsa ajotaidoiltaan samasta puusta veistettyinä – Wilsonin mielestä Bottaksella on ainekset olla yksi sarjan ehdottomista huipuista, yksi tulevaisuuden mestareista.

Pieni varoituksen sana on paikallaan: vaikka Bottaksen F1-ajokokemus sai Maldonadonkin toteamaan, ettei tallikaveri oikein vaikuta tulokkaalta, on hyvä muistaa Valtterin ajaneen kilpaa viimeksi piskuisella GP3-autolla. Olisi täysin ymmärrettävää, jos kuninkuusluokan tavoille oppiminen hetken veisikin.

Odotukset viimevuotista korkeammalla

Williamsilla on parhaimmillaan rahkeet ponnistaa tasaisen keskikastin tyvestä sen kärkeen, siis valmistajien taiston vitossijan hujakoille. Paljon riippuu siitä, pystytäänkö viime kauden ongelmat ratkomaan. Jos kuljettajakaksikko ei kykyjään vielä täysin todistanut olekaan, on siltä realistista odottaa rutkasti viimevuotista parempia suorituksia.

Toinen vuoden 2012 päänvaiva oli luotettavuus, joka vei loppukaudesta useitakin pistesijoja ja jopa yhden palkintokorokepaikan. Testeissä auto on toiminut pääosin hyvin, mutta auton kestävyys askarruttaa silti. Olisi joka tapauksessa erikoista, jos Williams ei kahdeksatta sijaansa lainkaan parantaisi.

F1-kausiennakko 2013

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: