F1-ennakko 2013: Force Indialla edessä haasteiden vuosi

On yleensä huolestuttava merkki, mikäli F1-talli joutuu panttaamaan kuskivalintaa kauden kynnykselle, ja niinpä Force Indian pitkä empiminen Paul di Restan tallikaverin suhteen on herättänyt kummastusta. Taustalla on ollut paitsi ensi vuoden moottorivalintaan liittyvä huutokauppa, myös tallin omistajien rahavaikeudet. Turbulenssi on sikäli harmillista, että tallissa ja autossa olisi vakaissa oloissa ainesta.

Varjona omistajien sotkut

Force Indian auto on osin paluuta vuosien 2010 ja 2011 konsepteihin. Viime vuodesta poiketen auton keula on nyt niin korkea kuin säännöt sallivat, mikä on vaatinut etujousituksen uudistamista. Tallin vanhoista autoista tuttu ”kaksoisleuka” keulan alapuolella on samalla tehnyt paluun. Myös Lotuksen suosima ratkaisu siirtää aerodynaamista kuormitusta hieman laajemmalle alueelle ja tekee auton käytöksestä näin ennalta-arvattavampaa erityisesti silloin, kun aerodynaamista pitoa on paljon.

Auto näyttää oikeinkin pätevältä keskikastin taistoon, mutta tallin tulevaisuuden yllä jo pitempään olleet synkät pilvet ovat voimistumassa. Omistaja Vijay Mallyan Fly Kingfisher -lentoyhtiö on lopettanut lentonsa mitä todennäköisimmin lopullisesti, ja velkansa kuitatakseen Mallya on joutunut luopumaan pääomistuksesta panimoyhtiö United Breweriesissa. Paitsi, että Mallyan henkilökohtainen omaisuus lasketaan nyt vain sadoissa miljoonissa dollareissa, voi muutos omistussuhteissa hankaloittaa rahojen kanavoimista tiimille – se kun on saanut rahoituksensa pitkälti United Breweriesin eri brandeilta.

Toisen omistajan Siddharta Roy Saharan yritys on puolestaan tuomittu maksamaan sijoittajilleen takaisin neljän miljardin dollarin summan. Saharan mukaan summasta on maksamatta ”enää” 600 miljoonaa, mutta on selvää, että molempien päärahoittajien kädet ovat pitkälti sidotut.

Samaan aikaan kun omistajat pähkäilevät rahoitussotkujensa kanssa, pyrkii talli olemaan entistä omavaraisempi; mittava investointi tehtaan parantamiseen julkistettiin viime vuonna. Teknistä yhteistyösopimusta McLarenin kanssa jatkettiin samoihin aikoihin vuodella, mutta Force Indian on jatkossa tarkoitus tulla toimeen omillaan. Yhteistyökuvioihin liittyy myös tallin moottorivalinta 2014 eteenpäin, sillä Ferrari ottaisi mielellään yhden lisäasiakkaan. Mikäli McLaren-yhteistyö loppuu, voi talli hyvin vaihtaa Mercedesinsä.

Kokenut kettu kameleontin pariksi

Tällä tietoa Force Indian valinta di Restan tallikaveriksi on vanha tuttu Adrian Sutil. Tallin mukaan he olivat suunnitelleet jatkavansa Nico Hülkenbergin kanssa myös 2013 Jules Bianchin valmistautuessa testikuskina vuoteen 2014, mutta Hülkenbergin siirtyminen Sauberille pakotti muuttamaan suunnitelmia.

Pitkän mietintäajan sekä testikokeilun perusteella Bianchin valintaa pohdittiin hyvinkin vakavasti. Uskotaan, että Ferrari-suojatti olisi tullessaan taannut vähintään huojennusta Force Indian budjettiin, mahdollisesti jopa alennusta Ferrarin moottoreista ensi vuonna. Vaikka kuskivalinta onkin liitetty tallin moottoritilanteeseen, ei Sutiliin päätymisestä kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Totuus nimittäin on, että Sutililla on tuoda enemmän rahaa kuin Bianchin yhteyksillä olisi kasaan saanut. Maksukuskin manttelista huolimatta Adrian on pätevä ratinvääntäjä, sadekelillä jopa sarjan parhaita. Hän ajoi 2011 varsin hyvän kauden, niinkin mainion, ettei jatko olisi ollut vääryys budjetista riippumatta. Ongelmia saattaa aiheuttaa Sutilin Lotus-omistaja Eric Luxin pahoinpitelystä saama ehdollinen vankeustuomio. Joihinkin F1-kalenterin maihin ei nimittäin pitäisi olla asiaa tuomion kera, mutta kuskin edustajat väittävät kaiken olevan selvää.

Kolmannen vuotensa Force Indialla aloittavan di Restan taas olisi viimein syytä säväyttää. Paul on kaikkinensa mainio kuljettaja, jolla ei ole selkeitä heikkouksia, mutta varmojen otteiden täydennykseksi kaipaisi todellisia huippusuorituksia. Kauden 2012 loppu sujui di Restalta alavireisesti, mutta syyksi paljastui runkovika, jota talli ei heti paikallistanut.

Odotukset keskikastissa, päähuomio tallin tulevaisuudessa

Selvää on, ettei kautta edeltävä sekamelska ainakaan paranna Force Indian menestystä. Tallin tilanne on vaikeaselkoisin koko sarjassa; periaatteessa rahkeita on vaikka kärkiviisikon hätyyttelyyn, mutta taloustilanteen eskaloituessa pudotus voi olla nopea.

Pidemmälle katsottaessa jopa tallin olemassaolo voi olla vaakalaudalla, mikä olisi harmi, sillä Mallyan tuomasta hybriksestä huolimatta Force India on paikkansa meriiteillään ansainnut. Piti Mallyasta ja hänen tavastaan tehdä bisnestä tai ei, ovat hänen kaltaisensa upporikkaat, sijoituksiin valmiit moottoriurheilufanit nykymuotoiselle F1-sarjalle elinehto. Jää nähtäväksi, mikä on intialaispohatan kohtalo, ja kuinka sidoksissa talli johtohahmoonsa mahdollisessa hädässä on.

F1-kausiennakko 2013

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: