F1-ennakko 2013: Sauber tyrkyllä mustaksi hevoseksi

Kopioinnin sanotaan olevan imartelun muodoista korkein, joten Sauberilla on syy olla mielissään – viime vuoden auton ratkaisuja apinoitiin käyttöön koko varikkosuoran mitalla. Parhaimmillaan auto oli todella nopea, mutta epätasaisuus kilpailusta toiseen muodostui ongelmaksi. Uuden ykköskuskin Nico Hülkenbergin toivotaan olevan ratkaisun avain.

Vanhakin voi hoikistua

Ennakkoon odotettiin, ettei 2013 juurikaan nähtäisi auton mekaanisiin osiin kajoavia ratkaisuja, ovathan säännöt pysyneet käytännössä muuttumattomina muutaman vuoden. Lisäksi uutuuksien käyttöikä on tasan vuosi kaiken mennessä uusiksi moottorisääntöjen vaihtuessa. Jokunen talli on kuitenkin osoittanut odotukset vääriksi, eikä yksikään niin radikaalisti kuin Sauber; sveitsiläiset ovat paketoineet koko jäähdytysjärjestelmän uudelleen niin, että auton sivuponttoonit ovat merkittävästi aiempaa kapeammat.

Tallin mukaan idea saatiin Sergio Perezin rajusta kolarista Monacossa kaksi vuotta sitten. Kolaus runnoi sivuponttoonin huomattavasti aiempaa pienemmäksi, mikä sai insinöörit miettimään, olisiko samankokoinen ponttooni mahdollista toteuttaa toimivasti. Ratkaisun toimivuutta on epäilty, sillä muiden käyttämässä mallissa ponttoonin kovera  alaosa toimii ilmanohjaimena, joka parantaa ilman virtausta auton takapäähän. Sauberin on kuitenkin tarvittaessa helppo palata valtavirran muotoiluun.

Takapään aerodynamiikkaa on pyritty muutenkin parantelemaan. Sauberia rajoittaa hieman se, että moottori ja voimansiirto tulevat Ferrarilta. F1-auton takajousitus kiinnittyy vaihdelaatikkoon, ja kiinnityspisteet ovat täten Ferrarin perua. Silti jousitukseen on kyetty tekemään muutoksia paitsi ilmanohjailun, myös renkaiden vaatimuksia silmällä pitäen.

Sauberin ratkaisu keulaportaan peittämisen suhteen on sekin uniikki. Porras on edelleen nähtävissä edestä, mutta keulan sivut on korotettu. Viimevuotiseen tapaan talli ohjaa ilmaa keulan alapinnalta sen yläpinnalle. Keulan suora ja tasainen loppuosa johtaa siihen, ettei ilmavirta pysy kiinni keulan pinnassa, vaan alkaa pyörteillä. Keulan alapuolelta ohjattu ilma luo sen päälle rajakerroksen ja pitää virtauksen keulan päällä parempana.

Hülkenbergistäkö kiusantekijä kärkitaistoon?

Sauberin kuskipaikat on vuodeksi 2011 solmitun Telmex-sponsorisopimuksen jälkeen jaettu siten, että toisen kuljettajan valikoi tiimi itse, toisen taas saa valita pääsponsori. Mies kiintiömeksikaanin rinnalla päätettiin täksi vuodeksi vaihtaa, kun Kamui Kobayashi ei kaikesta valloittavuudestaan huolimatta suoriutunut odotusten mukaisesti.

Valinta kohdistui Hülkenbergiin, joka on sarjan paras kuljettaja ehdottomien kärkitallien ulkopuolella. Kobayashin ja Sergio Perezin aikana Sauberin tulostaso vaihteli todella rajusti, ja varmaotteisuutensa jo todistaneesta Nicosta haetaankin ennen kaikkea lääkettä epätasaisuuteen. Jos hankaluudet jatkuvat, on vikaa etsittävä tallin toimintatavoista. Sikäli kun Sauber on lainkaan viime vuotta vastaavassa iskussa, täytyy saksalaisesta povata mustaa hevosta kärkikamppailuun.

Meksikolaiselle varatun jakkaran valtaa tulokas Esteban Gutierrez. Jos kuvittelet, että Gutierrez on Sauberilla vain tallin tukijan ansiosta, olet väärässä; Perezistä poiketen hän ei ollut juniorivuosinaan osa Telmexin tiimiä, ja linkki talliin on sekin huomattavasti vanhempaa perua kuin Telmex-sopimus. Gutierrez testasi Sauberia ensi kerran jo 2009 Formula BMW -eurosarjan mestarina, ja BMW:n lähdöstä huolimatta hänet valittiin heti tallin juniorikuljettajaksi.

Gutierrezin kaksi GP2-kautta ovat olleet pettymys. ART:n riveissä hänen odotettiin olevan mestaruustaistossa viimeistään toisena vuonnaan, mutta toisin kävi – ensimmäistä vuottaan sarjassa ajaneen tallikaveri James Caladon voi sanoa tehneen suuremman vaikutuksen. Viimeisellä portaalla kompurointi ja Telmexin myötä saatu kisapesti näyttävät Gutierrezin turhan negatiivisessa valossa, sillä meksikaani on yhä huippulupaus.

Porvari kurkottaa aatelistoon

Molempien kuljettajien vaihto ei yleensä ole täysin kivuton kokemus, mutta Sauberilla tilanteen pitäisi olla hanskassa. Hülkenbergin sopeutumisen puolesta puhuu se, että talli on varsin saksalaishenkinen, ja saksaa puhuvat kuljettajat ovat olleet siksi suosiossa. Gutierrez puolestaan on tallin vanha tuttu.

Barcelonan ensimmäisen testin perusteella Sauberin auto ei riitä kärkitallien hätyyttelyyn, mutta tallia ei pidä vielä tuomitseman. Keskikastin parhaan kuljettajan ja innovatiivisimman insinöörijoukkion voimin sveitsiläisryhmällä on rahkeita korkealle.

F1-kausiennakko 2013

Yksi kommentti

  1. Kiitos näistä! Luen innolla. Hyvää settiä!

Jätä kommentti