F1-ennakko 2013: Mercedesillä menestys sivuosassa

Mercedes-Benzin moottoriurheilujohdossa on käynyt hulina. 1990-luvun alusta saakka Mercedesin urheiluponnisteluista vastannut Norbert Haug on poissa korvaajanaan AMG:lla ja Williamsilla meritoitunut Toto Wolff. Taustalla soppaa hämmentää jyrkistä mielipiteistään tunnettu Niki Lauda. Merkin F1-tallin uusi ykköskuski Lewis Hamilton saa valmistautua melkoiseen seikkailuun.

Johtajahippa

Mercedesin rekrytointipolitiikka on vähintäänkin mielenkiintoinen. Viimeisen parivuotisen aikana Ross Brawnin alaisuuteen on haalittu kaikkiaan neljä F1-tallin teknisenä johtajana toiminutta insinööriä, ja jo tehtävänimikkeiden keksiminen koko porukalle on käynyt työstä. Jottei tilanne ainakaan yksinkertaistuisi, tuo Wolff talliin vielä yhden johtohahmon McLarenilta siirtyvän Paddy Lowen muodossa. Seuraavaksi jonkun on lähdettävä, ja on mielenkiintoista nähdä, ketkä poistuvat ja millaisen metelin saattelemana.

Vastuu lankojen pitämisestä ojossa on Wolffilla, joka on taustoiltaan hieman epätavallinen moottoriurheilujohtaja; rahansa ja maineensa hän on hankkinut pörssilistautumisilla, moottoriurheiluun häntä on vetänyt nuoruuden kilvanajotausta. Nämä kaksi puolta yhdistyivät, kun hän orkestroi ensin AMG:n, sitten Williamsin F1-tallin pörssiannit. Wolffin vahvuutena pidetään kykyä tasoitella erimielisyyksiä, minkä voi arvata joutuvan testiin.

Johtajanäytelmän ansiosta tallin uusi auto on jäänyt sivuosaan. Ensisilmäyksellä Hopeanuoli näyttää edellisvuosiin perustuvalta jatkokehitelmältä, mutta aerokonseptia on muutettu rajusti. Pakoputkiratkaisu on valtavirran mukainen, mutta muista poiketen Mercedes pyrkii johtamaan jäähdytysilmaa katteiden alta diffuusorille – yleisempi ratkaisu on puhaltaa jäähdytysilma takasiiven alaelementille ja sen päälle rakennetulle apinapenkille sekä ohjata diffuusorille nopeammin virtaavaa ilmaa ulkokautta.

Kaudesta on odotettu tallille jonkinlaista pakollista välivaihetta ennen vuoden 2014 suuria sääntömuutoksia, mutta auto on ollut talvitesteissä niinkin hyvä, että Mercedesin voi nähdä voittaneen epävirallisen testimestaruuden. Vielä on kuitenkin mahdotonta sanoa, onko aiemmin ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi muodostunut rengaskulutus saatu ratkaistua. Talli on aiempina vuosina käyttänyt sangen monimutkaista hydraulisesti ohjattua jousitusta, josta on ilmeisesti luovuttu. Perinteisemmässä alustaratkaisussa voisi hyvin olla ongelmien avain.

Rosbergilla mahdollisuus todistaa itsensä

Nico Rosberg on monissa liemissä keitetty GP-voittaja, mutta sarjan huippujen veroiseksi häntä ei ole koskaan laskettu. Syy on osin siinä, ettei Nico ole koskaan päässyt näyttämään kykyjään eliittiin kuuluvan tallikaverin rinnalla. Pilttuun toisessa autossa on rampannut entistä testikuskia, moottorivalmistajan suosikkipoikaa ja kertaalleen uransa lopettanutta setämiestä, joiden kaikkien tasoa on epäilty.

Nyt Nicolle on tarjolla todellinen mittatikku Lewis Hamiltonin muodossa. Kaksikko tuntee toisensa hyvin pikkuformula-ajoilta, he kun kilpailivat samassa karting-tiimissä ja olivat molemmat Mercedesin suojissa. Rosbergin tulevaisuuden kannalta kyseessä ovat ratkaisun hetket – Hamiltonin päänahalla status on jatkossa taattu, häviöllä uranäkymät ovat saksalaistehtaan tottelevaisen kakkoskuskin.

Hamiltonin ratkaisu vaihtaa leiriä henkisestä kodistaan McLarenilta oli yllätys, mutta valintaan kätkeytyy mahdollisuus kääntää uran suunta. Lewisin mestaruuden jälkeiset ongelmat ovat pitkälti olleet hänen omaa tekoaan, ja siksi uusi haaste tulee tarpeeseen. Ainakin julkisesti hän on kyennyt katsomaan pidemmälle horisonttiin menestyksestä puhuessaan. On jännittävää seurata, miten Lewis ottaa vastaan mahdolliset vastoinkäymiset, siksi lyhyt on pinna McLaren-aikoina ollut.

Lahjoiltaan Hamilton on kiistatta sarjan parhaita ratinvääntäjiä. McLarenin heikosta hetkestä 2009 tiedetään, että tässä on kuljettaja, joka pystyy ottamaan voittoja myös autolla, joka niitä ei ansaitsisi. Siksi Lewis on kaikesta huolimatta Mercedesin parhaita valtteja.

Voittaja-ainesta

Hamilton asetti talvitestien jälkeen tähtäimeksi vähintään yhden voiton, ja se lienee otettavissa. Kahtena viime vuonna Mercedes on toiminut Kiinan GP:ssä todella mainiosti, ja jos vanhan auton ominaispiirteet ovat tallella, on se jälleen paras mahdollisuus korkeimmalle korokkeelle kiipeämiseen. Muutoin vähimmäisvaatimuksena on huomattavasti viimevuotista tasaisemmat otteet, tai talli on vaarassa jäädä tasaisen keskiryhmän armoille.

Menestystä suurempi asia on se, miten tallin turbulenttinen tilanne ratkeaa. On epäilty, että todellinen syy Wolffin tuloon on tarjota Mercedesille mahdollisuus F1-tallista luopumiseen, jos menestystä ei ala tulla. Puhtaasti suorituskyvyllä uudelleenjärjestelyä on hankala perustella, koska edellisillekään rekrytoinneille ei ehditty vielä antaa mahdollisuutta näyttää osaamistaan. Sikäli kun talvitestien vauhti ei ole vain silmänlumetta, näyttäytyy viimeisin muutoskierros helposti täysin turhanpäiväisenä.

F1-kausiennakko 2013

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: