F1-ennakko 2013: tällä kertaa Lotus on valmis

Vuoden 2012 Lotuksessa oli ainesta jopa korkeimmalle huipulle, mutta talli epäonnistui alkukaudesta, kun yhteistyö tauolta palanneen kuskikaksikon kanssa ei ollutkaan saumatonta ensiaskeleelta. Nyt Enstonessa tiedetään niin Kimi Räikkösen kuin Romain Grosjeaninkin metkut, eikä mestaruustaistoon kurkottaminen ole mahdottomuus.

Häiveformula

Lotus on mainio esimerkki siitä, kuinka vähän F1-autosta voi ulkonäön perusteella päätellä. Kun vuoden 2012 auto esiteltiin, lyttäsivät meritoituneetkin asiantuntijat mittasuhteiltaan rujon kilpurin ensinäkemältä. Totuus oli kuitenkin toinen – auton peruskonstruktio oli hyvinkin sarjan toimivin, ja samaa pohjaa hyödyntävä uutukainen näyttää sekin olevan riittävä kärkitaistoon.

Lotus on yksi talleista, joka ei ole vaivautunut ehostamaan keulan porrasta piiloon. Kömpelöstä ulkonäöstään huolimatta pykälä on täysin toissijainen detalji nopeuden kannalta, ja Lotuksella peitelevyn on nähty painavan liikaa aerodynaamiseen hyötyyn nähden. Keulan alapuoli on suorituskyvyn kannalta huomattavasti tärkeämpi, ja tässä Lotus erottuu muista pyöreällä kaksoisleualla.

Pakokaasujen hyödyntämisessä Lotus on tullut muihin kärkitalleihin nähden jälkijunassa. Siinä missä muut askartelivat coanda-pakoputkiensa kanssa koko viime vuoden, käytti Lotus suurimman osan kautta moottoritehot maksimoivaa ratkaisua, ja alkoi ohjata pakokaasuja diffuusoriin vasta loppukaudesta. Muut on pyritty kirimään kiinni Red Bullia kopioivalla systeemillä, jossa kate jatkuu pakoputkelta diffuusorille asti. Suurin osa talleista käyttää toisenlaista mallia, jossa pakoputkea seuraa pieni jatke ja pakokaasupilvi pyritään ohjaamaan auton pohjalevylle.

Jo pitkin viime kautta Lotus testasi lyhentellä DRD (drag reduction device) tunnettua järjestelmää, jonka tarkoituksena on saada takasiipi sakkaamaan korkeissa (yli 250 km/h) nopeuksissa ja näin parantaa auton huippunopeutta. Perusidea on samankaltainen kuin McLarenin F-ductissa jokunen vuosi sitten, mutta tämä laite pitäisi toteuttaa täysin ilman liikkuvia osia virtausdynamiikan keinoin. Toistaiseksi laite on aiheuttanut liikaa häiriöitä takasiiven toimintaan myös hitaissa vauhdeissa, mutta Lotuksen tekninen johtaja James Allison pitää keksinnön mahdollisia hyötyjä yhä tavoittelemisen arvoisina. Laitteen ulospäin näkyvät osat ovat airboxin kylkiin lisätyt korvat sekä takasiiven alapuolelle ilmaa hönkivä putki.

Jakke Jäyhä ja Hessu Hopo

Kimi Räikkönen on niitä harvoja, jotka voivat pärjätä metodilla ”kaikki harjoittelu on pois itse suorituksesta”. Taito näyttäisi tulevan kauden alussa tarpeeseen, sillä Kimin testikilometrit jäivät varsin vähiin paitsi teknisten ongelmien, myös ruokamyrkytyksen johdosta. Kilometrejä tuli alle puolet ahkerimipien testaajien saldosta.

Kimi oli viime vuoden tasaisimpia suorittajia yhdessä Fernando Alonson kanssa, ja tuolle tasaisuudelle voidaan tänä vuonna rakentaa jopa mestaruutta. Aika-ajoissa jäyhän suomalaisen on kuitenkin parannettava – kisasuoritukset olisivat myös viime vuonna riittäneet useampaankin kisavoittoon, jos muille ei olisi annettu lauantaina ratkaisevaa tasoitusta. Lotus vaikuttaa olevan Kimille oikea ympäristö, ja jos talli vielä keksii konstin sytyttää hänet raivoon aika-ajoon, on kasassa voittava yhdistelmä.

Romain Grosjeanin kohdalla tallin haasteet ovat päinvastaiset. Aika-ajoissa Grosjeanin kohellus tuotti hyviä tuloksia, mutta kilpailussa hätäily johti etupäässä kyyneliin. Mielestäni päätös antaa ranskalaiselle vielä yksi mahdollisuus oli ehdottoman perusteltu – kun Romain onnistui, oli hänestä voittamaan jopa arvostettu tallikaverinsa. Räikköstä hätyytteleviä kuljettajia on sikäli harvassa, että Lotuksen on katsottava tämä kortti loppuun asti.

On todennäköisesti liikaa vaadittu, että Grosjean ajaisi yhtäkkiä täysin virheettömästi. Selkeää kehitystä on kuitenkin tapahduttava – kolarointien on jatkossa oltava poikkeus, ei sääntö. Nyt on Romainin viimeinen mahdollisuus.

Luotettavuus yllättävänä murheena

Lotus lähtee alkavaan kauteen jokseenkin vastaavista asemista kuin viime vuonna – auto on näyttänyt erittäin pätevältä erityisesti kisabensoilla, ja se kykenee haastamaan kärjen vauhdinkin puolesta. Ero tulee kuljettajista, joilta on molemmilta lupa odottaa viimevuotista parempaa. On mielenkiintoista nähdä, pysyykö talli kehityskilpailussa muiden vauhdissa. E21 on jatkokehitelmä selkeämmin kuin vaikkapa Ferrarin tai McLarenin uutuudet, eli muiden tekeleistä voi irrota enemmän vauhtia kauden edetessä.

Hieman yllättäen Lotus oli talvitesteissä vaikeuksissa autonsa kestävyyden kanssa. Suurin ongelma koski elektroniikkaa – hankaluudet ovat peräisin standardoidusta, McLarenin kaikille toimittamasta moottorinohjauksesta, joka uusittiin täksi kaudeksi. Samoin vaihdelaatikot ovat porsineet tiuhaan, mikä on huolestuttava merkki, kun osan pitäisi kestää viisi kilpailua. Tallilla on kuitenkin riittävästi aikaa tehdä tarvittavat korjaukset ennen Australiaa.

F1-kausiennakko 2013

2 kommenttia

  1. Erittäin hyvä kirjoitus. Lisäyksenä se, että Lotuksella oli paljon ongelmia myös telemetrian kanssa, joka pakotti sen lyhyisiin vetoihin ainakin kahdessa ensimmäisessä testissä ja aikaa hukattiin sen korjailuun.

    1. Jeps, tuo telemetriaongelma on nimenomaan McLarenin toimittamista elektroniikoista johtuvaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: