F1-ennakko 2013: Ferrari jälleen vahvoilla morsiusneidoksi

Ferrarin kausi 2012 oli osoitus siitä, kuinka melko keskinkertaisellakin kalustolla voi tasaisessa sarjassa kivuta mestaruustaistoon, mikäli tiimi ja sen ykköskuski toimivat saumattomasti yhteen. 2013 punainen auto on varmasti edeltäjäänsä kilpailukykyisempi, mutta samalla on epätodennäköistä, että Fernando Alonso kykenee toiseen vastaavanlaiseen nappikauteen.

Italialaista huippuosaamista suoraan Saksasta

Ferrarin suurin ongelma viime kausien kehitystyössä on ollut Maranellon oikukas tuulitunneli. Jo rakennusvaiheessa  tunnelin rakenteessa tehtiin kompromisseja rakennusluvan saamiseksi, Luca Montezemolo kun aikanaan markkinoi rakennuksen kaupungille esteettisillä arvoilla. Siinä missä ilmaa kierrättävä putki kiertää tunnelirakennusta yleensä joko pysty- tai vaakasuorassa, on se Ferrarin tunnelissa asennettu 45 asteen kulmaan. Viimeisimmän ongelman aiheutti tunnelin suurentaminen 60-prosenttisia pienoismalleja varten – tilaa ei ollut tarpeeksi, ja niinpä tunneli tuotti vääriä tuloksia renkaiden aerovaikutuksesta.

Tuulitunneliongelma on nyt ratkaistu, ainakin väliaikaisesti. Toyotan entisessä F1-tehtaassa Kölnissä sijaitsevat maailman moderneimmat F1-tunnelit, ja toinen niistä on viime ajat ollut Ferrarin käytössä. Ratkaisu voi kuulostaa kummalliselta, mutta mitenkään uniikki se ei ole; Toyotan toisen tunnelin pääasiakas on McLaren. Mestaruustaiston ratkaisuhetkien nolon epäonnistumisen – päivitysosat eivät toimineet alkuunkaan – ei pitäisi tänä vuonna toistuman.

Uusi F138 on edeltäjänsä tavoin huomiotaherättävän erilainen valtavirtaan verrattuna. Viime vuonna käyttöön otettu etupään vetotankojousitus on yhä tallella, joskin hieman uudistettuna. Erityisesti on yritetty parantaa ratkaisun käytettävyyttä nopeampien säätömuutosten mahdollistamiseksi. Loppukaudesta 2012 talli teki elämästään todella vaikeaa lisäämällä etupäähän ilmanohjaimet, jotka estivät jousitukseen kajoamisen ohjaimia poistamatta. Toinen uniikki piirre on jäähdytysilman ohjaaminen diffuusorille – vain Mercedes käyttää hieman vastaavanlaista ratkaisua.

Ferrari seuraa ensimmäisenä tallina Williamsin esimerkkiä matalan vaihdelaatikon suhteen. Ratkaisu ei ole yhtä radikaali kuin brittitallin vastaava, mutta ero muihin on huomattavissa – siksi paljon askia on pienennetty, että takajousituksen ylimmäisille tukivarsille on Williamsin tavoin jouduttu rakentamaan erillinen tuki. Toinen uutuus autossa on keulan alla oleva ilmanielu. Huomiotaherättävästä koostaan huolimatta kyseessä on ilmeisesti täysin tavanomainen skuuppi, jonka kautta ohjataan ilmaa auton takaosalle.

Jokaisella supersankarilla on sidekick

Fernando Alonso on todennäköisesti tämän hetken paras F1-kuljettaja. Vielä ensimmäisenä Ferrari-vuonnaan Alonso sortui useisiin typeriin virheisiin, mutta tallin vankkumattoman tuen ansiosta hauras ego on nyt hallinnassa, eikä espanjalaisella ole tällaisessa ympäristössä ainuttakaan selkeää heikkoutta. Koko viime kauden Alonso toteutti menestyksekkäästi opportunistista taktiikkaa, jossa tulos rakentui pitkälti mainioiden starttien ja hyvän suoranopeuden mahdollistamien ohitusten varaan. Sen verran riskaabeli taktiikka jatkuvasti toteutettuna on, että kahta starttikeskeytystä ja yhtä selkeää virhettä voi pitää liki maksimaalisena suorituksena, joka vaati paitsi osaamista, myös tuuria.

Alonson ongelma on se, että hän on F1-kuski parhaassa iässä, juuri nyt pitäisikin olla hänen hetkensä. Silti vielä räkänokkaikäinen Sebastian Vettel pystyy jatkuvasti niistämään Alonsoa hyödyntämällä omat vahvuutensa mainiosti. Paitsi, että viime kauden kaltainen onnistuminen on epätodennäköinen, kehittyy päävastustaja alati Alonson käyrän ollessa jo lakipisteessään.

Syystä, jota kovin moni ei ymmärrä, on Felipe Massa yhä Ferrarin toinen kuljettaja. Tiedetään, että korvaaja kyllä yritettiin löytää; niin Mark Webber kuin Kimi Räikkönenkin vastaanottivat kosioviestejä Maranellosta, mutta kun yksikään vaihtoehdoista ei tarttunut täkyyn, saa Felipe jatkaa. Väitetään, että osasyy olisi Alonsossa, joka on ymmärrettävistä syistä tyytyväinen nykyiseen aseenkantajaansa. Massan puolelta ei ole luvassa sellaista tiiminsisäistä uhkaa, jolla Fernandon konseptit on aiemmin sekoitettu.

Massan kunniaksi on sanottava, että jatkopestin varmistuttua otteet muuttuivat nousujohteisiksi ensi kertaa aikoihin – Alonsokin joutui loppukaudesta pariin kertaan tunnustamaan Felipen nopeammakseen. Jotain vastaavaa hänen on esitettävä myös alkavalla kaudella, jotta jatko huipputallissa toteutuu. Ferrarin etupiirissä Sauberilla kypsyy kelpo seuraajaehdokas Nico Hülkenbergin muodossa.

Voisiko Ferrari riittää?

Uusi Ferrari on kaukana alkukauden 2012 katastrofista, mutta testien perusteella se on hieman terävimmän kärjen takana. Kalusto voi toki riittää vallankin, jos voimasuhteet jälleen vaihtelevat renkaiden ansiosta, Alonson kanssa saavutettu saumattomuus kun on tällöin iso valtti. Kaiken järjen mukaan Fernando on jälleen mestaruustaiston kärkihaastajia.

Ferrarista jää silti kuva, että kaikki on jälleen melkein riittävän hyvää. Auto ei ihan riitä Red Bullille, Alonson kokemus ja monipuolisuus eivät aivan pärjää Vettelin nopeudelle, yhden hevosen taktiikka ja mainio tiimityö eivät ole kuitenkaan tarpeeksi kuromaan kiinni jäljelle jäävää eroa. Niinpä Ferrari onkin suosikki kakkossijalle.

F1-kausiennakko 2013

5 kommenttia

  1. Kaveri, jolle linkitin tämän Suomen asiantuntevimman kausioppaan halusi tietää mielipiteesi rengasseosten vaikutuksesta Massan otteisiin. Felipehän on yleisesti ottaen ollut pehmeämmillä seoksilla vahvempi. Olisiko kaikkien seosten muuttumisesta pehmeämmiksi etua Massan kilpailukyvylle?

    1. Auto ratkaisee enemmän. Viime kauden lopussa Pirellin rengasvalinnat muuttuivat kovemmiksi kauden loppua kohden, mutta Massan otteet paranivat. Brasiliassa Ferrarilla oli kosolti ongelmia rengaslämpöjen kanssa, mutta Alonson ongelmat olivat suurempia – vois olla, että uusi etujousitus sopii Massalle paremmin.

      1. Itsekin pidin auton merkitystä olennaisempana viime alkukauden rämpimiseen ja loppukauden nousuun, vaikken jaksakaan niin teknisiä yksityiskohtia seurata ja siten tiedä tarkkoja syitä. Felipen kohdalla on tietysti renkaiden lisäksi kyse hämärästä ”käteen sopimisesta”, josta hän kärsii selvästi enemmän kuin kärkikuskit.

        Jos kuitenkin kävisi niin, että Massa on heti alkukaudesta yhtä kilpailukykyinen kuin viime kauden lopulla, mitä arvelet tallin tekevän? Alonso epäilemättä pitkällä tähtäimellä pärjää paremmin, mutta joutuisiko Massa rengiksi heti alkukaudesta?

      2. Jos Massa on aidosti nopeampi, niin en usko, että tekevät mitään. Sitä vastoin olisi mielenkiintoista nähdä mitä tekevät, jos Alonso nopeampana juuttuu lopussa Felipen taakse jossain alkukauden kisassa. 2010:hän Massa sai ajella edellä maaliin vastaavassa tilanteessa.

  2. Massa oli siinä määrin löysässä hirressä jatkopaikan suhteen, etten pitäisi mahdottomana, että kuvio olisi selvä jo kauden alkukisoissa. MM-pistetilanne tietysti vaikuttaa asiaan. Peräkkäisillä sijoilla ajettaessa, Massan ollessa nopeampikin, en pitäisi suurena yllätyksenä paikkojen vaihtamista. Jonkun ollessa välissä sen sijaan en alkukaudesta usko pelattavan Alonson pussiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: