F1-ennakko 2013: kestosuosikki Red Bull Racing pitää pintansa

2012 näytti jo hetken siltä, että Red Bull Racing ja Sebastian Vettel saavat väistyä uuden mestarin tieltä. Mitä vielä – kun talli sai autonsa viimein iskuun, katosi Vettel horisonttiin muutamassa kilpailussa putkeen, ja kas, järjestys oli palannut. Suurin muutos edelliskausiin on Infinitin violetin lisääminen auton väritykseen, joten mestariksi on vain yksi suosikki.

Siipien taivuttelua

Red Bullille eniten päänvaivaa aiheuttanut sääntömuutos on vaativampi etusiiven taipumistesti. Kuvista voi nähdä, kuinka rajussa kohtauskulmassa (takapää korkealla, pohjalevyn etuosa maata viistäen) Adrian Neweyn luomusta ajatetaan, ja idean toiminnan kannalta on ollut olennaista saada etusiipi mahdollisimman lähelle rataa. Toinen viime kaudella nähty jippo sai siiven taipumaan suorilla takaosastaan, mikä puolestaan vähensi ilmanvastusta suorilla. Niinpä talli onkin testannut uutta siipeään kuvaamalla sen liikettä kameroin nähdäkseen, taipuuko uusi ratkaisu odotetusti.

Red Bullin ratkaisu keulan portaan suhteen on muista poikkeava. Pykälä on yhä erittäin selvästi erotettavissa, mutta sen päällä on hyvin ohut somiste. Neweyn mukaan suurempi palikka olisi tuonut liian suuren painon aerodynaamiseen hyötyyn nähden. Lausunto on mielenkiintoinen ottaen huomioon, että suurin osa suunnittelijoista sanoo aerohyödyn riittävän hyvinkin korvaamaan lisäpainon, vaikka hyöty melkoisen olematon onkin.

Myös Red Bull on kunnostautunut Sauberin kopioimisessa. Sveitsiläistallilta on lainattu paitsi ilmaa keulan alapuolelta sen yläpuolelle ohjaava tunneli, myös takasiiven kiinnitystapa. Vaihdelaatikon yläosasta lähtee ohut tuki, joka kiinnittyy siiven alaprofiilin yläosaan. Ratkaisu on elegantti etenkin siksi, että RBR:n vaihdelaatikko on muiden vastaavia korkeampi sen liepeille varastoitujen KERS-akkujen vuoksi.

Neweyn mukaan viime vuoden kalkkiviivoille venynyt mestaruustaisto söi uuden RB9:n kehitystä. Silti on kovin hankala uskoa, etteikö Red Bull olisi kärjessä uudellakin katiskalla, siksi vinhaan vauhtiin Vettel on auton viime vuosina käskenyt sen toimiessa odotetulla tavalla. Mikään alkavan kauden sääntömuutoksista ei ole niin dramaattinen, että se veisi Neweyn konseptilta pohjan, kuten 2012 alussa tapahtui.

Mestari ja koira

Vettelin kyky saada Red Bull täysin äimistyttävään lentoon on suurin tekijä hänen kolmen mestaruutensa takana. BBC:n asiantuntijana toimiva Anthony Davidson pitää syynä sitä, että siinä missä Newey on toteuttanut pakokaasujen hyödyntämisen paremmin kuin kukaan muu, on Vettel omaa luokkaansa ajamaan tämänkaltaista autoa. Koska pidon määrä on riippuvainen pakokaasuvirtauksen määrästä, on kyky pitää virtaus yllä niinä hetkinä kun pitoa tarvitaan avainasemassa.

Vaikka hallitsevan mestarin viimeisin triumfi Abu Dhabin ja Brasilian taisteluihin perustuikin, jäi hänen kyvystään kaksintaisteluissa yhä hieman horjuva kuva. Seb kun teki molemmissa kilpailuissa melko ikäviä arviointivirheitä, joista Sao Paulon käännös päin viatonta Bruno Sennaa olisi yhdeksän kertaa kymmenestä lopettanut kilpailun. Jos Vettelille jokin porkkana täytyy ensi kaudeksi antaa, olisi se jämerämmät otteet kilpailutilanteissa.

Mark Webberin osa toisessa autossa ei ole erityisen kadehdittava. Red Bull -omistaja Dietrich Mateschitzin oikea käsi Helmut Marko antoi talvella haastattelun, ja jo totuttuun tapaan oli Webber kritiikin kohteena. Markon mukaan aussi murtuu paineen alla mestaruustaiston kovetessa, ja antaa yksittäisten teknisten vikojen vaikuttaa liikaa suorituksiinsa. Webber totesi kommenteista vain, että on pitkään ollut selvää, ettei hän ole osa Markon suunnitelmia.

Webberin paikka tallissa on kuitenkin melko vakaa, sillä hän on hyvää pataa sekä tallipäällikkö Christian Hornerin että Mateschitzin itsensä kanssa. Markilla olisi ollut alkavaksi kaudeksi muitakin vaihtoehtoja, joten täysin kamalaa ei sarjan parhaassa autossa istuminen ole, vaikka tiimi tallikaverin ympärillä pyöriikin. On mielenkiintoista nähdä, jatkuuko yhteistyö myös 2014.

Voiko mikään mennä vikaan?

Red Bullin vauhdista ei ole testeissä saanut kovin hyvää otetta – talli ajaa usein muista poikkeavalla ohjelmalla, jossa lyhyet vedot ja kierrosten toistettavuus korostuvat. Osa seuraajista uskoo, että talli on aidosti pienissä vaikeuksissa, osa taas pitää selvänä, että talli on kärkikastissa Australiassa. Viime vuodesta tiedetään, ettei tallia voi laskea ulos, vaikka alkukaudesta tulisikin takamatkaa, siksi hyvä se on vaikeutensa selvittämään.

Neweyn autot ovat aina olleet hieman pääkilpailijoitaan hauraampia, mikä voisi osoittautua tallin akilleen kantapääksi – Renault’n ja Magneti Marellin toistuvat laturiviat viime vuonna käynevät esimerkistä. Jos maailma jatkaa radallaan, on Milton Keynesin joukkio joka tapauksessa todella hankala voitettava.

F1-kausiennakko 2013

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: