Tallitoveruutta

Hitusen ihmetyttää se, kuinka yllättyneesti Sebastian Vettelin päätökseen olla tottelematta tallinsa määräyksiä Malesian GP:ssä on reagoitu. On jo pitkään ollut selvää, että Sebillä on kahdet kasvot, mitä julkikuvaansa ja käytökseensä toisaalta ratin takana, toisaalta tiimin sisällä, tulee.

Alkuun on syytä todeta, ettei Vettel ole F1-sarjan suurin konna, vertauksilla Schumacherin häikäilemättömyyteen ei yksinkertaisesti ole pohjaa. Pikemmin voisi ajatella, että hänestä esitetty kuva on ollut vähän turhan puhtoinen – sujuvasanainen ja hymyilevä anglofiili on aina saanut erityisesti brittiläisen F1-lehdistön polvilleen. Kulissien takana Seb on kuitenkin aina ollut sekä älykäs että hyvinkin riittävän itsekeskeinen.

Tallimääräyksiin suhtaudutaan yleisesti ottaen varsin penseästi, mistä johtuen Vettelin siirtoa on puolusteltu niiden vastustamisella. Ajatus ei oikein kanna; määräyksen jälkeen tallikaveri ei enää odota hyökkäystä, ja luottamuksen rikkoja saa melkoisen edun kaksinkamppailuun. Määräystä vastaan toimivan esittäminen suurena sankarina on täydellistä pötyä, tämä kun on ainoastaan huijari. Valintansa hän on tehnyt sitoutuessaan tiimin yhteisiin sääntöihin.

Vettelin ongelmana voisi pitää sitä, että Red Bull on koko hänen uransa ajan toiminut kuin curling-vanhempi – esteitä on tasoiteltu, ja Sebillä on ollut tallissaan melkoisen vapaat kädet. Ajoittain Vettelin faniklubin puheenjohtajalta kuulostava kuskivastaava Helmut Marko ei ole jarrutellut silloinkaan, kun siihen olisi ollut tarvetta. Malesiassa Seb ylitti rajan sen verran räikeästi, ettei talli voi enää katsoa muualle.

Tilannetta on verrattu Ayrton Sennan konnankoukkuihin Alain Prostia vastaan, mutta Sennan rinnalla Vettel on karismaltaan maakuntasarjaa. Ennen kaikkea Seb on tallinsa tuote, joka ei ikimaailmassa olisi noussut nykyiseen loistoonsa näin varhain ilman otollista ympäristöä. Senna taas oli talliaan suurempi paitsi ensimmäisessä F1-työpaikassaan Tolemanilla, myös Ron Dennisin liki diktaattorimaisesti hallitsemalla McLarenilla. Tuo riippuvaisuus tallista on suurin syy siihen, miksi tallin käskyä vastaan asettuminen on erityisen ajattelematonta juuri Vetteliltä. Toisaalta Seb saattaa hyvinkin olla riittävän älykäs ottamaan opikseen kerrasta.

Mark Webberistä puolestaan on sanottava, että hän on erittäin hyvä tuomaan eripurat tallin sisällä esiin niin dramaattisina kuin suinkin mahdollista. Siksi korostettua julkinen mököttäminen on, että se näyttää väistämättä laskelmoidulta. On paha sanoa, mikä olisi Webberin kannalta paras ratkaisu – Malesian tapauksen jälkeenkin Red Bull Racing on yhä Vettelin talli aivan kuten Mark sanoi, teki hän mitä tahansa. Kenties hänen etunsa mukaista onkin saada tallin toimintaan selkeä särö ja edes osa henkilökunnasta Webber-leiriin.

Loppukevennyksenä kerrottakoon, ettei Vettelin temppu suinkaan ollut viikonlopun suurin tallinsisäinen karhunpalvelus. WTCC-kilpailun aika-ajossa Monzassa Lada-kuski Aleksei Dudukalo unohti jarruttaa ensimmäiseen shikaaniin. Pahaksi onneksi mutkaan oli juuri kääntymässä tallitoveri James Thompson, jonka kylkeen Dudukalo täräytti liki täyttä höyryä. Tuloksena oli kaksi rusikoitua Ladaa, jotka oli vedettävä paitsi Monzan kilpailusta, näillä näkymin myös seuraavasta koitoksesta Marrakeshissa.

2 kommenttia

  1. Ladoilla meni näköjään hyvinkin putkeen tehdastallin avauskisa(t?). Mitäs asiantuntija veikkaa, voittaako Lewis vai Nico Kiinassa?

  2. Ausseista ei oo kisarapoa😦

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: