Syvään päähän

Saatoin hymyillä ääneen nähdessäni todisteet Max Verstappenin ensimmäisen Formula 1 -kokeilun tuloksesta näytösajossa Rotterdamin kaduilla. Kyse ei suinkaan ollut vahingonilosta – tässä kaikessa on jotain kovin tuttua. Omena ei ole kauas puusta pudonnut..

Edellisen kerran hollantilanen Formula 3 -kuljettaja nimittäin oli varikoiden kuumin nimi syksyllä 1993. Arrowsin F1-autoa Portugalin Estorilissa ajoivat niin tulevaisuuden Indy 500 -voittaja kuin silloinen F1-kuskikin, mutta testin päättyessä ainoa puheenaihe oli Jos Verstappen.

Verstappenin ensikokeilu päättyi ulosajoon toisen testipäivän lopulla, mutta sitä ennen hän oli ehtinyt lyömään taululle ajan, joka olisi riittänyt kymmenenteen ruutuun Portugalin GP:ssä paria päivää aiemmin, ja jonka tallin kilpakuski Derek Warwick oli aika-ajoissa juuri ja juuri päihittänyt. Seurasi kilpalaulanta, jossa olivat mukana kärkitallit McLarenia myöten.

Valinta osui Benettoniin, ja pian nuori testikuski sai huomattavasti enemmän kuin oli uskaltanut toivoa. JJ Lehdon loukkaannuttua hengenvaarallisesti testionnettomuudessa Verstappen nostettiin Michael Schumacherin rinnalle kauden 1994 avauskilpailuihin.

valikeimola1

Isä-Verstappen jäi lopulta tähdenlennoksi. Kolmatta kauttaan kartingin jälkeen kilpaa ajaneelle nuorukaiselle uran suuri mahdollisuus tarjoutui liian varhain, ja vaikka uusia mahdollisuuksia tulikin, ei hänestä koskaan ollut niitä käyttämään. Paitsi, että suuri hetki oli jo mennyt, ei Jos koskaan ollut kyvykäs karistamaan suurimpia heikkouksiaan – faneille hän oli aina Jos Vercraschin, etusiipien vihollinen numero yksi.

Jos Verstappenin taustaa vasten tuntuu uskomattomalta, että Max on ehdoin tahdoin saatettu asemaan, jossa edellisen sukupolven virheiden toistaminen on jollei nyt vääjäämätöntä, ainakin erittäin mahdollista. Siinä missä Jos viskattiin uima-altaan syvään päähän sattumien summana, on Maxilta väkisin riistetty kellukkeet.

On täysin kiistämätöntä, etteikö Max Verstappen olisi kovan luokan lahjakkuus, niin mainio hän on Formula 3 -eurosarjassa suoraan kartingista nousseena ollut. On kuitenkin niin, että F3-auto peittää helposti tiettyjä heikkouksia; suurten siipien ja tehottoman moottorin johdosta on tehon ja pidon suhde hyvin vahvasti kallellaan pidon suuntaan. Uusien sääntöjen mukaiset vääntävät F1-koneet taas vaativat herkkää kaasujalkaa. F3-autoa pidettiin aikanaan Josin ongelmien alkulähteenä, ja nyt Maxia ajetaan F1:iin täsmälleen samalla taustalla.

Maxilla olisi ollut varaa odottaa. Red Bullin lisäksi nimeä paperiin kärkkyi myös Mercedes, jonka kirjoilla 16-vuotias lupaus olisi ollut suuri yksinäinen, joka valmisteltaisiin haasteisiin huolella, ja jonka kanssa ei luovutettaisi ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla. Perhe Verstappenin vaakakupissa mahdollisuus korkeimmalla huipulla välittömästi painoi kuitenkin enemmän.

valikeimola1

Flavio Briatorea ei koskaan tunnettu F1-pomoista ymmärtäväisimpänä, ja pitkälti Briatoren malttamattomuuteen kariutui Jos Verstappenin suuri mahdollisuus. Lupauksia herättäneet otteet kauden 1994 loppupuolella eivät juuri painaneet, kun tallimestaruutta haviteltiin mielummin kokeneen Johnny Herbertin voimin. Lopullisen loppunsa Josin aika Benetton-kuljettajana sai, kun Briatoren peukalon alla ollut ja Josille ajopaikan tarjonnut Simtek kaatui kauden 1995 akupuolella.

Jos F1:ssä nykypäivänä on Briatorea vastaava kuskimanageri, on hän tohtori Helmut Marko. Niin nimi kuin lasisilmällä viimeistelty habituskin täsmäävät James Bond -konnaan, ja katalasta suunnitelmasta kielivät myös liikeet Red Bullin kuskiohjelman taustapiruna. En tiedä, voiko maailman valloittaa turhautuneiden entisten formulalupausten avulla, mutta kovin erikoisia ovat Markon valinnat kuskiohjelmassaan olleet.

Periaatteessa Markon tausta on täydellinen kuskiakatemian johtajaksi. Lasisilmä on perua F1-kilpailussa tapahtuneesta onnettomuudesta 1972, kun Emerson Fittipaldin sinkoama kivi lävisti Markon visiirin. Le Mans -voittajan kilpaura päättyi siihen paikkaan, mutta hän oli varautunut – siinä missä ystävä Jochen Rindt panosti kaikkensa kilvanajoon, luki Marko itsensä oikeustieteiden tohtoriksi ennen kuin siirtyi toden teolla ratin taakse. Kun Gerhard Bergeristä tuli ensimmäinen Red Bullin sponsoroima urheilija 1980-luvun lopulla, oli Marko hänen managerinsa. Lopullisesti tohtori pätevöityi tehtäväänsä pikkuformulatallin johtajana.

Taustansa perusteella Markolta kenties odottaisi harkintaa, mutta toimessaan hän on äkkipikainen, repivä ja yllättävä. Yhtäältä suuren mahdollisuutensa voi toisinaan saada täysi raakile, kuten Jaime Alguersuari aikanaan. Toisaalta Antonio Felix da Costan saavuttamat voitot kolmessa eri formulaluokassa yhden kauden aikana olivat paperia, kun Marko päätyi nostamaan Toro Rossolle Daniil Kvyatin da Costan editse.

Valitessaan Verstappenin F1:iin Marko sanoi ei kiitos Alex Lynnille (GP3) ja Carlos Sainz Jr:lle (Formula Renault 3.5), jotka molemmat johtavat omia sarjojaan. Vielä tylympi kohtalo oli Lewis Williamsonilla, joka sai lähteä ohjelmasta vain muutama keskinkertaisesti sujunut kilpailu valintansa jälkeen 2012. Marko on liikkeissään paitsi arvaamaton, myös täysin armoton, eivätkä aiemmat uroteot ole kupissa juuri painaneet, jos seuraava askelma johtaa kompurointiin.

valikeimola1

Vaikkei Max Verstappenin palkkaaminen Toro Rossolle junioriohjelman kannalta koherentilta näytäkään, on se loppujen lopuksi Red Bullin osalta täysin perusteltavissa. Marko on houkutellut joukkoihinsa lupauksen, joka on eittämättä näyttänyt olevansa ikäluokkansa kermaa. Mikäli Max osoittautuu odotusten veroiseksi, on Marko haalinut eliittiluokan kuljettajan pois muiden hyppysistä.

Ja jos käykin niin, ettei Maxista ole huutoon vastaamaan, mitä sitten – Red Bullin junioriputkessa kyllä piisaa korvaajia, ja pahimmassa mahdollisessa tapauksessa pystyvä kuski löydetään kyllä Red Bull -perheen ulkopuoleltakin. Helmut Markon kannalta riski on loppujen lopuksi mitätön, jos vielä osaa suhtautua riittävän väliinpitämättömästi heihin, jotka eivät koskaan saaneet suurta mahdollisuuttaan Verstappenin valinnan takia.

Olisi hölmöä väittää ensikokeilun kolarin kertovan yhtään mitään Max Verstappenin kyvyistä kuljettajana, niin vähän tapahtumalla oli tekemistä kilvanajon kanssa. Mietityttää silti, aiheuttiko irronneen etusiiven näkeminen isän mielessä minkäänlaisia takaumia. Jos Max on riittävän hyvä, on hän riittävän vanha, mutta vaadittavalla tasolla on 17-vuotiaana ehkä yksi sukupolvessa. Toisin kuin Red Bullille, on tilanne Max Verstappenille kaikki tai ei mitään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: